Situatie :
M'n AJT 88pk zou door de vorige eigenaar gechipt zijn naar 112 pk, en zo voelt ie denk ik ook wel.
Ik heb er nu een ACV intercooler op gezet. Mijn 'probleem' is nu dat ie moeiteloos tot in het rood doortrekt. Voor mij niet zo'n probleem, maar m'n zoon rijdt ook met de bus en die kijkt niet zo nauw.
Vraag:
Als ik ACV injectors en ecu plaats is het in wezen een ACV, correct?
Tot hoever kan die veilig gechipt worden wetende dat de 88 pk bak en koppeling (nieuwe Luk) blijft zitten?
Ik hoor en lees verhalen over het overvullen van de bak. Brengt dit enig soelaas?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
AJT meer vermogen
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30
AJT meer vermogen
'99 T4 2.5 TDI
Re: AJT meer vermogen
doortrekken tot in het rood heeft meer te maken met de versnellingsbak. De 88pk versie (met de AJT motor) heeft een hele korte overbrenging.
De marketing van VW had de 88pk gepositioneerd als trekker van zware aanhangers, vandaar ook de hele korte 1e versnelling
als je h'm dan chipt en doortrekt, dan komt tie in het rood. Advies: monteer de versnellingsbak van een 102pk. De EWB is sowiezo niet de allerdegelijkste bak is.
De marketing van VW had de 88pk gepositioneerd als trekker van zware aanhangers, vandaar ook de hele korte 1e versnelling
als je h'm dan chipt en doortrekt, dan komt tie in het rood. Advies: monteer de versnellingsbak van een 102pk. De EWB is sowiezo niet de allerdegelijkste bak is.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: AJT meer vermogen
I had two vw t4 2.5 AJTs and I chipped them because they didn't have much power.
Unfortunately, the first of them received too much torque after the chip (131PK and 305nm ), which caused the gearbox to break down after 65kkm
This gearbox is the weak point of the AJT model. I call it a "small head" , because it is different from the ACV gearbox, it is just different in size.
I changed injectors, added an intercooler.I also changed the fifth gear in the gearbox only to be able to drive above 180 km / h (top speed was 193 km / h) I drove the car for fun, it was really pretty fast!
The second VW t4 got 129PK and 290nm but the torque was very flat. The gearbox was not so loaded from the bottom and I replaced the clutch with a rigid flywheel instead of a dual mass flywheel . This car is still running till today and there is no problem with it (385kkm )
If you change gearbox from the ACV model, you also have to change the driveshafts ...
Unfortunately, the first of them received too much torque after the chip (131PK and 305nm ), which caused the gearbox to break down after 65kkm
This gearbox is the weak point of the AJT model. I call it a "small head" , because it is different from the ACV gearbox, it is just different in size.
I changed injectors, added an intercooler.I also changed the fifth gear in the gearbox only to be able to drive above 180 km / h (top speed was 193 km / h) I drove the car for fun, it was really pretty fast!
The second VW t4 got 129PK and 290nm but the torque was very flat. The gearbox was not so loaded from the bottom and I replaced the clutch with a rigid flywheel instead of a dual mass flywheel . This car is still running till today and there is no problem with it (385kkm )
If you change gearbox from the ACV model, you also have to change the driveshafts ...
vw T4 SYNCRO CAMPER project van
BMW e61 535d BiT 450/820
BMW f11 535i 380/450


BMW e61 535d BiT 450/820
BMW f11 535i 380/450



Re: AJT meer vermogen
als je met je AJT 180 km/u gaat rijden maak ik me meer zorgen om de remmen die hier nooit voor gemaakt zijn dan om de aandrijfassen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30
Re: AJT meer vermogen
This is the answer i was looking for, thank youKubek schreef: 07 mar 2021, 22:32 I had two vw t4 2.5 AJTs and I chipped them because they didn't have much power.
Unfortunately, the first of them received too much torque after the chip (131PK and 305nm ), which caused the gearbox to break down after 65kkm
This gearbox is the weak point of the AJT model. I call it a "small head" , because it is different from the ACV gearbox, it is just different in size.
I changed injectors, added an intercooler.I also changed the fifth gear in the gearbox only to be able to drive above 180 km / h (top speed was 193 km / h) I drove the car for fun, it was really pretty fast!
The second VW t4 got 129PK and 290nm but the torque was very flat. The gearbox was not so loaded from the bottom and I replaced the clutch with a rigid flywheel instead of a dual mass flywheel . This car is still running till today and there is no problem with it (385kkm )
If you change gearbox from the ACV model, you also have to change the driveshafts ...
'99 T4 2.5 TDI
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: AJT meer vermogen
Veilig en houdbaar kun je naar 122 pk en 260 Nm.
Veel hoger qua koppel zou ik niet gaan, omdat dat ten koste gaat van de houdbaarheid en betrouwbaarheid van de versnellingsbak.
Heb een paar jaar zo gereden.
En niet te veel koppel onder de 2000 rpm grens.
Groetjes Peter
http://www.eldiape.com/downloadmap/Red% ... rience.wmv
Veel hoger qua koppel zou ik niet gaan, omdat dat ten koste gaat van de houdbaarheid en betrouwbaarheid van de versnellingsbak.
Heb een paar jaar zo gereden.
En niet te veel koppel onder de 2000 rpm grens.
Groetjes Peter
http://www.eldiape.com/downloadmap/Red% ... rience.wmv
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: AJT meer vermogen
No you don´t , the driveshafts are the same .Kubek schreef: 07 mar 2021, 22:32
If you change gearbox from the ACV model, you also have to change the driveshafts ...
But you do need to change the shiftmechanism because that is different .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper