Sinds een jaar ben ik trotse bezitter van een T4 2.5 TDI Syncro die ik zelf heb omgebouwd naar camper. De origineel NL-bus heeft nu 175.000km (NAP) op de teller en is in perfecte technische staat. Al het onderhoud is gedaan, distributie is 20.000 km geleden vervangen. De bus is gechipt bij ca 165.000 km.
Maar helaas is bij km-stand ca.170.000 ineens een vervelende brom/trilling in de aandrijflijn gekomen. In overleg met mijn garage heb ik de binnenste homokineten laten vervangen, omdat zij aangaven dat dit in 90% van de gevallen de oorzaak zou zijn. Bij mij helaas niet dus, hetgeen iik zelf eigenlijk al verwachte, omdat het toerental afhankelijk is.
Het is echt een zware brom in aandrijflijn. Het treed voornamelijk op in 4e en 5e versnelling. Bij volgas in 4 en 5 is het er ineens bij 1600 toeren en het houdt ook weer ineens op bij 2000 toeren. In 5 is het het heftigst. In 3 is het ook bij trekken van aanhanger, maar veel minder heftig. Als ik rustig aan doe met het gaspedaal en dus hoge krachten in aandrijflijn vermijd, dan is er niets van de brom te horen en is er gewoon prima mee te rijden. Maar zodra ik een keer meer gas geef dan treed het consequent op. Ik denk zelf, doordat het toerentalafhankelijk is, dat het tussen de krukas en aandrijfassen moet zitten.Dit kan dus zijn; koppeling, 2M-vliegwiel of versnellingsbak. Ik rijd er nu al duizenden km's mee, maar het zit me niet lekker.
Ik heb internet al afgespeurd en alles met dezelfde soort problemen doorgelezen, maar er is niet altijd een eenduidige oorzaak of oplossing genoemd, vandaar dat ik het even via dit topic wil proberen met mijn uitgebreide beschrijving.
Mijns inziens zijn er 3 mogelijke oorzaken, waarvan ik er graag met jullie kennis en ervaringen zoveel mogelijk zou willen elimineren.
- 2-massa vliegwiel (hoofdverdachte wat mij betreft, alhoewel ik het niet geheel technisch kan verklaren)
- Versnellingsbak (lagers?) (gezien lage km-stand voor t4 begrippen niet echt aannemelijk, of zijn jullie ervaringen anders?)
- motorsteunen / dempers (Niet echt aannemelijk aangezien het in 5 het heftigst is in 4 minder en in 3 alleen bij aanhanger, bij motorsteunen zou je andersom verwachten, aangezien de krachten op motorsteunen afnemen naarmate in hogere versnelling wordt gereden)
Ik ben erg aan het twijfelen om het 2-massa vliegwiel en koppeling te vervangen, aangezien ik deze het meest verdenk, maar zou het zonde vinden als het dan nog niet opgelost zou zijn, vandaar dat ik eerst nog even probeer via dit forum.
Alvast hartelijk dank voor reacties! Groeten Danny