DannySyncro schreef: 01 apr 2021, 16:02
Wel zit er nog steeds de resonantie die ik sinds 2 weken hoor bij ca 1700 toeren, dus vermoed ik toch dat mijn 2MV wat geleden heeft. Die resonantie treedt alleen op bij optrekken (maakt niet uit met hoeveel gas), maar niet in vrij of bij gelijke snelheid. Als deze resonantie er niet was, dan zou ik het 2MV laten zitten, maar nu denk ik er toch over om het sowieso te laten vervangen. Wat denken jullie hierover?
Hmm, aangezien de resonantie steeds erger werd, vanmorgen maar eens met mijn monteur een rondje gereden waarbij ik bewust telkens de resonantie op heb gezocht. Het geluid was meer metaalachtig geratel aan het worden en trad alleen op bij 1500 toeren en
alleen bij optrekken, maakt niet uit bij hoeveel gas. Bij vrij of ingetrapte koppeling was niets te horen van de ratel. (Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk boven de 2000 toeren te rijden, maar bij rustig rijden ga je ook niet continu toeren maken, dus je kunt het niet voorkomen dat het af en toe toch eens gebeurd).
Bij de laatste keer optrekken, hoorde ik ineens iets veranderen en daarna was de ratel weg bij 1500 toeren. Echter nu zit het ineens bij 1000 toeren (net iets hoger dan stationair) en is het ook
zonder belasting en stilstaand !?!?!? hoorbaar, hetgeen wel handiger is bij de analyse.
Ik heb de bus op mijn brug gezet, motorafscherming eraf gehaald en geluisterd waar het geluid vandaan komt. Ik verwachtte dat het nu wel duidelijk het 2MV zou zijn, maar vreemd genoeg lijkt het geluid boven bij het kleppendeksel vandaan te komen.
Mijn monteur wil eerst de timing van de brandstofpomp gaan controleren. De bus staat nu bij hem. Ik ben erg benieuwd (en bang?) voor zijn bevindingen. Het zal toch niet zo zijn dat de motor van mijn T4 al na 180.000km problemen gaat geven?
Mocht iemand van jullie tips hebben dan hoor ik het graag!
Wordt vervolgd..