Ik heb een Webasto Thermo top C in mijn T5 GP van 2013 en wil deze ombouwen naar standkachel.
Op allerlei forums is er veel over te vinden en kort samengevat zou het volgens mij als volgt moeten;
Voeding verntilator met relais omzetten naar 2e accu (reeds aanwezig)
Op kachel pin 1 aansturen.
Dat aansturen kan d.m.v. een klok, afstandbediening of tijdklok maar daar gaat het nu niet om.
Mis ik nu iets? Moet ik de electrische waterpomp nog aansturen of gaat dit via de Canbus? Moet er een omleiding ingebouwd worden?
Ik hoor graag even jullie mening zodat ik geen fouten maak.
M.vr.gr. Remco
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Webasto Thermo Top C als standkachel
Webasto Thermo Top C als standkachel
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) 

Re: Webasto Thermo Top C als standkachel
Kan iemand mij hier nog bij helpen???
Gr. Remco

Gr. Remco

- Multivan Generation
- Contacteer:
Bij een ombouwset wordt normaal gezien een inbouw/ombouw handleiding geleverd en heb je meteen alle onderdelen die je nodig hebt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
Bij de meeste sets vind ik het gebruik van de busventilator niet optimaal.
Zelf ben ik aan het zoeken voor een warmtewisselaar met ventilator die de warmte direct achter de th c jat. Aansturing parallel over originele.
Zelf ben ik aan het zoeken voor een warmtewisselaar met ventilator die de warmte direct achter de th c jat. Aansturing parallel over originele.
Dat snap ik maar ik denk dat de meeste ombouwsets alleen maar een klokje met eventueel een afstandbediening en twee relais bevat.Multivan Generation schreef: 14 apr 2021, 08:48 Bij een ombouwset wordt normaal gezien een inbouw/ombouw handleiding geleverd en heb je meteen alle onderdelen die je nodig hebt.
Ik heb al veel gelezen op internet maar de verhalen zijn niet helemaal eenduidig of gaan uit van een nieuwe inbouw i.p.v. een af fabriek ingebouwde heater.
Ik ben er dus niet helemaal uit. De relais sturingen met afstandbediening liggen al klaar alleen de extra pin voor de FBH connector moet nog binnen komen. Maar even zien hoe het gaat.

Ik heb dit ooit eens gevonden online.
Hier staan aansluit schema’s.
Ik ken deze. Nog eens gelezen en ik moet ook iets met de elektrische pomp doen.ArieV schreef: 14 apr 2021, 19:35 Ik heb dit ooit eens gevonden online.
Mustereinbauanleitung_Webasto_Aufruestsatz.pdf
En een terugslagklep voor het expansievat maar dat snap ik nog even niet.