Je kan een Beach wel homologeren als kampeerwagen. Je moet er enkel een keukenblokje monteren die niet te zwaar is, of er zetels definitief verwijderen. Niet alle VW dealers in België zijn hier op de hoogte hebben we ondervonfen.koekie520 schreef: 29 mei 2019, 22:28 Ik snap niet dat heel deze zever nog bezig is.
Ik heb indertijd ook hemel en aarde moeten verzetten om van mijn T4 Califonia op papier een camper te maken ipv. een Break.
Dan heb ik het nog niet over de tuning achteraf.
Ik begin nu uit te kijken wat mijn opties zijn om een T6 California Beach op camperkenteken te krijgen in België. Dealers in mijn buurt zeggen dat het niet kan en dat ik maar een Coast of Ocean moet kopen.
Maar ik heb absoluut de ruimte nodig. Ik wil een lege bus met hefdak. Zodat ik kan kiezen of ik met m'n gezin op vakantie ga of alleen met de motorfiets in de bus naar de Ardennen.
In Duitsland is de catalogusprijs van de 3 California's hoger dan in België.
In Nederland kan je hem alleen in Amersfoort kopen, maar er is geen configurator ofzo online zodat je prijzen kan vergelijken.
Op de site van het Campercenter laten ze dan wel uitschijnen dat de Beach een camper is. Wat dan wel in de praktijk zo mag zijn, maar niet op papier.
Het zou al een heel pak schelen als de dealers zelf eens zouden weten wat ze verkopen.![]()
Kijk hier wordt zo een Beach the koop aangeboden:
https://www.viavie.be/nl/Over-ons-en-co ... en-6-pers/
We zijn maanden bezig met onze zoektocht naar een T6 LWB met het idee het te laten homologeren als kampeerwagen. Bij de dienst homologatie hebben ze gezegd dat dit kan. Er moet enkel een keukenblokje (mag klein zijn) vast gemonteerd zijn (het keukenblokje mag op zich verwijderbaar zijn, zoals degene die je op de markt vind, maar je mag het niet verwijderen eens de wagen gehomologeerd), koelkast hief helemaal niet (al beweren dit sommige ombouwers, klopt niet), er moet ook een bed opervlakte kunnen gemaakt worden, laat je kan dit met de ingeklapte stoelen, eventueel een multiflexboard of dergelijk, tenslotte moet er ook een tafeltje zijn (mag een eenvoudige campingtafel zijn die je ook buiten gebruikt). Alles moet altijd aanwezig blijven in de wagen, ook bij een keuring.
Het probleem is dat als je de wagen nieuw koopt, je kan het niet verplaatsen totdat die ingeschreven is. En je wil het niet inschreven totdat die gehomologeerd is (kampeerwagen betalen 0 euro inschrijving), dus als je de keukenblok/ multiflexboard er wil monteren moet de dealer dit toelaten en moet die je helpen de wagen voor te rijden bij de eerste keuring om de homologatiedossier in te dienen. Dit allemaal us ingewikkeld voor particulier en dealer.
Wat wel van belang is is het gewicht, die moet je vooraf goed indchatten. Er bestaat blijkbaar een formule die toegepast wordt op kampeerwagens volgens een Europees norm. Het hangt af van de MTM, de Tarra, aantal personen en lengte van de wagen.