Ik ben op zoek naar een scharnier voor de koelkast in onze T4 uit 1991. Deze blijft nog wel open staan maar heeft wel z'n beste tijd gehad. Ik heb veel af lopen struinen maar heb nog niks kunnen vinden. Iemand wellicht tips?
Voor welk model koelkast zoek je het scharnier? Als ik jouw vraag invul dan vermoed ik een T$ Westfalia California met een bovenlader koelkast, klopt dat?
Inmiddels is de scharnier van de link van Jasper binnen. Deze is iets korter en een tikkeltje breder dan degene (originele (gok ik)) die erop zit. Nu heb ik deze geprobeerd te monteren in de oude gaten en een paar nieuwe gaatjes in het blad, echter de hoek waarmee het scharnier inklapt is zodanig dat elke keer deze of tegen de bovenkant of onderkant komt omdat deze niet inklapt. Hierdoor sluit de koelkast niet. Ik heb meerdere dingen geprobeerd maar ben het spoor een beetje bijster. Om een gatenkaas aan gaatjes te voorkomen hoop ik dat de kenners hier mij (weer) uit de brand kunnen helpen
Is er een bepaalde hoek of manier voor om een nieuwe scharnier correct te monteren?
Beide uiteinden van de klepsteun moeten horizontaal liggen als de klep dicht is. Je kan dit als volgt bereiken:
Schroef de steun in de originele gaten in de rand van de koelkast. Schroef hem nog niet vast aan de klep.
Zet de klep open en vast met een tijdelijke steun (stok/plakband of iets dergelijks)
Vouw de klepsteun samen zodanig dat beide pootjes horizontaal liggen.
Teken nu op de kast naast de koelkast af waar het losse uiteinde van de klepsteun komt (dus het deel dat later aan de klep komt). Je kan dit bijvoorbeeld aftekenen door een stuk afplakband op de kast te plakken en daar een potloodlijn op te zetten, vanaf het losse uiteinde van de klepsteun loodrecht naar boven. Maak de lijn zo lang dat hij boven het deksel van de koelkast uitkomt als je dat dicht doet.
Doe nu het deksel dicht en neem de getekende lijn over op het deksel.
Als je het deksel nu open doet weet je precies waar je het uiteinde van de klepsteun vast moet schroeven.
Ik hoop dat de beschrijving zo duidelijk is.
Succes.
Als het zo nog niet lukt, plaats dan even een foto van de situatie.
Bedankt Hanz! Ik ben met je tips aan de slag gegaan, maar lukken wilde het niet. Ik ben het spoor bijster.
Eerst heb ik volledig jouw instructie gevolgd, toen ging de klep bijna dicht maar raakte het scharnier alsnog de klep aan. Hierna weer afgesteld, op de bovenste klip wat kit gedaan om te kijken waar het kit contact maakt met de klep. Dit kwam overeen met de gaatjes die er al zaten, toen heb ik het opgegeven ...
Wie kan mij verder helpen? Bijgaand wat plaatjes van de actuele situatie incl. het oude scharnier (foto 1). Het nieuwe scharnier is degene van de link van Jasper.
Als ik de foto's zie heb je begrepen wat ik bedoelde. En die truc met de kit is ook goed gevonden. Ik snap even niet waarom het dan toch niet werkt. Ik heb zelf deze methode gebruikt bij een tafeltje en dat ging prima, zie de foto's in dit topic viewtopic.php?p=447532#p447532
Je kan ook opmeten of het verschil tussen de lange en de korte poot van de nieuwe klepsteun hetzelfde is als bij de oude klepsteun. Als dat zo is dan kan je de oorspronkelijke gaten gebruiken. Als daar een verschil in zit dan moet je de gaten met dat verschil opschuiven.
als je zelf een alternatief moet zoeken: als ik het zo zie is dit niet het scharnier maar een openhouder.
als dat zo is, op boten maakt men vaak gebruik van een zg luikveer op zaken open te houden. ik ben alleen bekend met boten en niet met campers, maar als je een passende vind zou je daarmee ook geholpen zijn.
Ik weet niet of er verschillende scharnieren geleverd zijn maar ik heb vandaag toevallig mijne gevonden, zoals gezegd heb ik ook omgebouwd naar gasveren.
Erdem50 schreef: 24 jul 2021, 22:51
Ik weet niet of er verschillende scharnieren geleverd zijn maar ik heb vandaag toevallig mijne gevonden, zoals gezegd heb ik ook omgebouwd naar gasveren.
Sorry voor mijn late reactie! Heb je deze toevallig nog liggen? Zou ik deze eventueel over kunnen nemen? Ik had het opgegeven en doe hem tegenwoordig gewoon handmatig open, niet ideaal maar was er goed klaar mee