Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ophanging verlsten na 75000km?
ophanging verlsten na 75000km?
Hello,
Gisteren naar de jaarlijkse keuring......
bus net 2 jaar oud....
Direct een opmerking op keuringformulier:
"ophanging achteraan, minder dan 20% wegcontact bij leeg voertuig"
Ik rijd steeds met ongeveer 100 kg, af en toe 300kg in de bus, normaal niet meer dan dat, heeeeel af en toe eens een aanhangwagen.
Kan het nu dat de vering/schokdempers nu al versleten zijn?
Gisteren naar de jaarlijkse keuring......
bus net 2 jaar oud....
Direct een opmerking op keuringformulier:
"ophanging achteraan, minder dan 20% wegcontact bij leeg voertuig"
Ik rijd steeds met ongeveer 100 kg, af en toe 300kg in de bus, normaal niet meer dan dat, heeeeel af en toe eens een aanhangwagen.
Kan het nu dat de vering/schokdempers nu al versleten zijn?
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Ik heb nu 70.000 km gereden, altijd met veel gewicht achterin (minimaal 300 en regelmatig 1000 kg+)
Vorige week een 60.0000 km beurt gehad (ja, beetje te laat) maar de schokbrekers waren nog goed.
Ik denk dat de schokbrekers meer slijten door een slecht wegdek dan door gewicht in de bus.
Ik begrijp trouwens ook niet helemaal de opmerking "ophanging achteraan, minder dan 20% wegcontact bij leeg voertuig"
betekend dat dat de achterwielen in 80% van de kilometers boven het wegdek zweeft?
Vorige week een 60.0000 km beurt gehad (ja, beetje te laat) maar de schokbrekers waren nog goed.
Ik denk dat de schokbrekers meer slijten door een slecht wegdek dan door gewicht in de bus.
Ik begrijp trouwens ook niet helemaal de opmerking "ophanging achteraan, minder dan 20% wegcontact bij leeg voertuig"
betekend dat dat de achterwielen in 80% van de kilometers boven het wegdek zweeft?

en toch vind ik dit erg snel.
Reed hiervoor 5 jaar met een berlingo, ook steeds met die 100-300kg in. Die heb ik na 180.000km verkocht en daar was buiten het normale onderhoud niets aan vervangen.
als ik met de bus bv van een vluchtheuvel rijd, dan wipt de bus inderdaad nog wel enige tijd op en neer hoor. Ik lijk soms wel een amerikaans slee.
Stel dat ik ze vervang, zijn er dan geen betere dan dat wat VW standaard plaatst (ik heb mtm2800kg)?
Ik heb hier ooit eens gelezen dat sommigen extra blokjes steken om het "wiebelgevoel" weg te werken?
Reed hiervoor 5 jaar met een berlingo, ook steeds met die 100-300kg in. Die heb ik na 180.000km verkocht en daar was buiten het normale onderhoud niets aan vervangen.
als ik met de bus bv van een vluchtheuvel rijd, dan wipt de bus inderdaad nog wel enige tijd op en neer hoor. Ik lijk soms wel een amerikaans slee.
Stel dat ik ze vervang, zijn er dan geen betere dan dat wat VW standaard plaatst (ik heb mtm2800kg)?
Ik heb hier ooit eens gelezen dat sommigen extra blokjes steken om het "wiebelgevoel" weg te werken?
Het kan zijn dat je slechte schokbrekers hebt, merk Monroe, er is namelijk een serie geweest met slechte schokbrekers.
Kregen er een schrijven van dat er schokbrekers waren die lekte.
Later kregen we een schrijven van Monroe zelf dat als ze vochtig waren ze niet lekte maar een soort vet was dat op de schodemper gespoten was en dat vloeibaar zou worden en hierdoor het erop leek dat de schokdempers kapot waren.
Beetje vreemd van monroe, die de fijne reclame slogan hanteren "Check elke 20.000 km uw schokdempers", krijgen ze opeens een hoop garantie claims en dan wijken ze hier opeens vanaf, mag natuurlijk geen geld kosten.
Kregen er een schrijven van dat er schokbrekers waren die lekte.
Later kregen we een schrijven van Monroe zelf dat als ze vochtig waren ze niet lekte maar een soort vet was dat op de schodemper gespoten was en dat vloeibaar zou worden en hierdoor het erop leek dat de schokdempers kapot waren.
Beetje vreemd van monroe, die de fijne reclame slogan hanteren "Check elke 20.000 km uw schokdempers", krijgen ze opeens een hoop garantie claims en dan wijken ze hier opeens vanaf, mag natuurlijk geen geld kosten.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Ik denk dat sowieso bij 75.000 km bij de meeste schokbrekers het beste er al lang af is. Een relatief laag gewicht van de auto waardoor de verhouding afgeveerd/onafgeveerd gewicht hoger ligt, draagt ook niet bij aan de levensduur.
Maar 20% wegcontact is wel héél erg weinig !! Dat betekent dat het wiel in een bepaalde trillingsfrequentie gebracht, inderdaad maar 20% van de tijd werkelijk wegcontact heeft....
Bij bepaalde wegdekken en snelheden kun jij dan in die frequentie komen waarbij de auto wel eens heel gek kan gaan doen !!!
Zoiets wordt gemeten met een schokbrekertriltestbank in tegenstelling tot een valtestbank zoals bv Koni die gebruikt. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen.
Maar 20% wegcontact is wel héél erg weinig !! Dat betekent dat het wiel in een bepaalde trillingsfrequentie gebracht, inderdaad maar 20% van de tijd werkelijk wegcontact heeft....
Bij bepaalde wegdekken en snelheden kun jij dan in die frequentie komen waarbij de auto wel eens heel gek kan gaan doen !!!
Zoiets wordt gemeten met een schokbrekertriltestbank in tegenstelling tot een valtestbank zoals bv Koni die gebruikt. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen.
héhé toevallig,
van de week was het op tv op het nieuws, een item over de autokeuring waaruit blijkt dat zeer veel kleine stadswagentjes falen voor de ophangingstest achteraan. Dit omdat bij zulke wagentjes (ford ka en dergelijke) de verhouding tussen gewicht op de vooras ten opzichte van de achteras zeer groot is. met andere woorden, te weinig gewicht op de achteras.
Remedie tegen dit alles "uit de mond van die kerel van de autokeuring".
Kom met een volle tank en twee zakken cement in de koffer naar de keuring.
Op het kaartje staat wel dat de auto in ledige staat moet aangebracht worden.
Met andere woorden, volgende keer een 2 blokjes lood achteraan erin en klaar ;-)
van de week was het op tv op het nieuws, een item over de autokeuring waaruit blijkt dat zeer veel kleine stadswagentjes falen voor de ophangingstest achteraan. Dit omdat bij zulke wagentjes (ford ka en dergelijke) de verhouding tussen gewicht op de vooras ten opzichte van de achteras zeer groot is. met andere woorden, te weinig gewicht op de achteras.
Remedie tegen dit alles "uit de mond van die kerel van de autokeuring".
Kom met een volle tank en twee zakken cement in de koffer naar de keuring.
Op het kaartje staat wel dat de auto in ledige staat moet aangebracht worden.
Met andere woorden, volgende keer een 2 blokjes lood achteraan erin en klaar ;-)