Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5: loeit, fluit en rookt.
T5: loeit, fluit en rookt.
Onze T5 camper uit 2008, 240.000 km op de teller 5 cilinder 2.5 130 pk maakt verschillende geluiden in verschillende situaties. Vreselijk gezellig natuurlijk maar vooral dat roken is een slechte gewoonte.
Hij loeit zo nu en dan bij het uitzetten. Daar zijn hier topics over te vinden dus daar komen we denk ik wel uit.
Verder fluit hij bij een warme motor als je specifiek in de 2e of 3e versnelling gas geeft bij zo'n 2000 toeren. Daar is ook best veel over te vinden op dit forum maar misschien toch wat lastiger te traceren.
Als laatste, bij een warme motor na een rustige rit op de snelweg begint ie als ie daarna stationair draait zo nu en flink wit te roken. Stinkt ook behoorlijk die rook. Na een paar minuten houdt dit weer op. Meestal is dat dus net als ik van de snelweg af ga de stad in of .. ook heel fijn .. op mijn werk de parkeergarage in.
Als ik op de snelweg de motor wat hoger laat toeren gaat alles goed. Het is ook erger als hij vaak stil staat. Vandaar dat het nu met thuiswerken ineens veel meer opvalt.
Geen verlies van koelwater of buitengewoon oliegebruik. Bus start altijd prima, ook als ie warm is. Geen noodloop, merk wel dat hij stationair wat zachter gaat lopen als hij begint te roken.
Concrete vraag, kunnen deze klachten met elkaar te maken hebben of zijn het allemaal apart op te lossen kwalen? Ik wil niet zomaar lukraak van alles laten vervangen zonder een beetje een idee wat er aan de hand kan zijn.
Ben benieuwd naar de reacties!
Vriendelijke groet,
Ruud.
Hij loeit zo nu en dan bij het uitzetten. Daar zijn hier topics over te vinden dus daar komen we denk ik wel uit.
Verder fluit hij bij een warme motor als je specifiek in de 2e of 3e versnelling gas geeft bij zo'n 2000 toeren. Daar is ook best veel over te vinden op dit forum maar misschien toch wat lastiger te traceren.
Als laatste, bij een warme motor na een rustige rit op de snelweg begint ie als ie daarna stationair draait zo nu en flink wit te roken. Stinkt ook behoorlijk die rook. Na een paar minuten houdt dit weer op. Meestal is dat dus net als ik van de snelweg af ga de stad in of .. ook heel fijn .. op mijn werk de parkeergarage in.
Als ik op de snelweg de motor wat hoger laat toeren gaat alles goed. Het is ook erger als hij vaak stil staat. Vandaar dat het nu met thuiswerken ineens veel meer opvalt.
Geen verlies van koelwater of buitengewoon oliegebruik. Bus start altijd prima, ook als ie warm is. Geen noodloop, merk wel dat hij stationair wat zachter gaat lopen als hij begint te roken.
Concrete vraag, kunnen deze klachten met elkaar te maken hebben of zijn het allemaal apart op te lossen kwalen? Ik wil niet zomaar lukraak van alles laten vervangen zonder een beetje een idee wat er aan de hand kan zijn.
Ben benieuwd naar de reacties!
Vriendelijke groet,
Ruud.
Re: T5: loeit, fluit en rookt.
Het is een snoeihard en blazend geluid. Geen idee hoe een turbo normaal hoort te klinken, maar dit klinkt echt als ontsnappende lucht, is er ook ineens en dan ineens weer weg. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5: loeit, fluit en rookt.
Bij turbodruk lekkage via slang of interkoeler of ander deel wat onder druk staat gaat hij ook hard blazen/fluiten, net gelijk hoe hij lekt.
En idd bij hoger toerental (voornamelijk bij belasting)
En idd bij hoger toerental (voornamelijk bij belasting)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T5: loeit, fluit en rookt.
Controleer de interkoeler op defecten (lekkage) , en ook het slangwerk van en naar de interkoeler
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T5: loeit, fluit en rookt.
Bedankt voor jullie reacties. Al die verwijzingen naar de interkoeler, is dat op basis van het geluid alleen of ook het roken?
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5: loeit, fluit en rookt.
Zou er mee te maken kunnen hebben, als je turbodruk verliest is de verhouding tussen lucht en ingespoten brandstof niet oke.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T5: loeit, fluit en rookt.
Bedankt voor het reageren. Afspraak met de garage gemaakt.
Re: T5: loeit, fluit en rookt.
ik kan me herinneren ooit iets te hebben gelezen over de koe-klep.... een klep die koeiengeloei geluid maakt bij een storing.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: T5: loeit, fluit en rookt.
Klopt, moo-valve noemen ze hem daar :-)koensch schreef: 07 sep 2021, 20:57 ik kan me herinneren ooit iets te hebben gelezen over de koe-klep.... een klep die koeiengeloei geluid maakt bij een storing.
Re: T5: loeit, fluit en rookt.
Inmiddels zijn we wat verder. Het loeien is weg. Inderdaad de moo-valve :-)
Witte rook is ook verdwenen. EGR klep is schoongemaakt.
Piepen doet ie nog steeds. Mocht het erger worden dan zien we wel weer. Voorlopig gewoon niet teveel gas geven. is sowieso op het moment niet verstandig :-)
Inmiddels wel de rechter steekas vervangen. Bus ging steeds meer bonken bij het schakelen en gas loslaten. Uiteindelijk ging ie niet meer voor of achteruit. Natuurlijk midden op een grasveld volgeladen met tenten etc. Zal je altijd zien.
Steekas is een standaard euvel ben ik inmiddels achter.
Witte rook is ook verdwenen. EGR klep is schoongemaakt.
Piepen doet ie nog steeds. Mocht het erger worden dan zien we wel weer. Voorlopig gewoon niet teveel gas geven. is sowieso op het moment niet verstandig :-)
Inmiddels wel de rechter steekas vervangen. Bus ging steeds meer bonken bij het schakelen en gas loslaten. Uiteindelijk ging ie niet meer voor of achteruit. Natuurlijk midden op een grasveld volgeladen met tenten etc. Zal je altijd zien.
Steekas is een standaard euvel ben ik inmiddels achter.
Re: T5: loeit, fluit en rookt.
Geloof mij, dan heb je geluk dat je een handgeschakelde bak heb.Ludus schreef: 05 jul 2022, 23:28 Inmiddels zijn we wat verder. Het loeien is weg. Inderdaad de moo-valve :-)
Witte rook is ook verdwenen. EGR klep is schoongemaakt.
Piepen doet ie nog steeds. Mocht het erger worden dan zien we wel weer. Voorlopig gewoon niet teveel gas geven. is sowieso op het moment niet verstandig :-)
Inmiddels wel de rechter steekas vervangen. Bus ging steeds meer bonken bij het schakelen en gas loslaten. Uiteindelijk ging ie niet meer voor of achteruit. Natuurlijk midden op een grasveld volgeladen met tenten etc. Zal je altijd zien.
Steekas is een standaard euvel ben ik inmiddels achter.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) 

Re: T5: loeit, fluit en rookt.
Een T5 automaat is niet anders dan een handbak. Een T5GP met een DSG is wel afwijkend.Remco_T5 schreef: 06 jul 2022, 22:36Geloof mij, dan heb je geluk dat je een handgeschakelde bak heb.Ludus schreef: 05 jul 2022, 23:28 Inmiddels zijn we wat verder. Het loeien is weg. Inderdaad de moo-valve :-)
Witte rook is ook verdwenen. EGR klep is schoongemaakt.
Piepen doet ie nog steeds. Mocht het erger worden dan zien we wel weer. Voorlopig gewoon niet teveel gas geven. is sowieso op het moment niet verstandig :-)
Inmiddels wel de rechter steekas vervangen. Bus ging steeds meer bonken bij het schakelen en gas loslaten. Uiteindelijk ging ie niet meer voor of achteruit. Natuurlijk midden op een grasveld volgeladen met tenten etc. Zal je altijd zien.
Steekas is een standaard euvel ben ik inmiddels achter.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: T5: loeit, fluit en rookt.
Daar heb je inderdaad gelijk in dus gelukkig heb je geen T5GP met DSG automaat.Erdem50 schreef: 07 jul 2022, 07:13Een T5 automaat is niet anders dan een handbak. Een T5GP met een DSG is wel afwijkend.Remco_T5 schreef: 06 jul 2022, 22:36Geloof mij, dan heb je geluk dat je een handgeschakelde bak heb.Ludus schreef: 05 jul 2022, 23:28 Inmiddels zijn we wat verder. Het loeien is weg. Inderdaad de moo-valve :-)
Witte rook is ook verdwenen. EGR klep is schoongemaakt.
Piepen doet ie nog steeds. Mocht het erger worden dan zien we wel weer. Voorlopig gewoon niet teveel gas geven. is sowieso op het moment niet verstandig :-)
Inmiddels wel de rechter steekas vervangen. Bus ging steeds meer bonken bij het schakelen en gas loslaten. Uiteindelijk ging ie niet meer voor of achteruit. Natuurlijk midden op een grasveld volgeladen met tenten etc. Zal je altijd zien.
Steekas is een standaard euvel ben ik inmiddels achter.

Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) 
