Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
De load uitgang van de mppt wordt afgeschakekd als de hh accu spanning te laag wordt. Dus bescherming van de hh sccu.


Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Met hoeveel ampère kan de hh accu geladen worden via de Cyrix.Multivan Generation schreef: 27 okt 2021, 12:03 En vindt 15mm² van startaccu naar cirix wat krap.
Zou het zelf dikker nemen, zeg 35mm².
De Cyrix kan 120 ampère verwerken maximaal. Als er 2 meter tussen de accu's zit kom je op 120 x 2 x 0,2 = 48mm2. Kom je zelfs op een 50mm2 kabel maar de kans dat je dynamo dat trekt is niet zo groot.
Bij mij laadt hij onder het rijden maar met maximaal 20 ampère. Heb 4 meter kabel, kom je op 20x4x0,2=16mm2.
Wordt de laadstroom wat hoger dan is er iets meer verlies. Laden via de dynamo wordt bij mij het minst gebruikt dus dat verlies neem ik dan wel.


- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Ik had de solar charger bij Blue Power gekocht en dit is wat ze mij adviseerden m.b.t. het aansluiten.
En zoals Hanz ook al schreef.
Ik heb de HH accu ook gewoon via de massa van de auto aangesloten, maar alle verbruikers hebben wel een eigen minkabel naar de accubeschermer die achter de HH accu zit, want deze schakelt de min af.
En de +voedingkabel van de omvormer gaat via een 100A relais die ook weer geschakeld wordt door de accu beschermer, zodat deze de accu niet te ver leeg kan trekken.
En op deze manier werkt het bij mij prima.En zoals Hanz ook al schreef.
Ik heb de HH accu ook gewoon via de massa van de auto aangesloten, maar alle verbruikers hebben wel een eigen minkabel naar de accubeschermer die achter de HH accu zit, want deze schakelt de min af.
En de +voedingkabel van de omvormer gaat via een 100A relais die ook weer geschakeld wordt door de accu beschermer, zodat deze de accu niet te ver leeg kan trekken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Heb bij mij ook alleen de verlichting en usb laders ed op de load output zitten, de zware verbruikers die ik heb hebben hun eigen ontlaad beveiliging.
In de handleiding van de mppt wordt het niet zo duidelijk omschreven wat wel en niet op de load outgang kan als in de appjes
In de handleiding van de mppt wordt het niet zo duidelijk omschreven wat wel en niet op de load outgang kan als in de appjes



Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Ik heb de Solar Charger alleen rechtstreeks op de HH accu aangesloten. Geen van de verbruikers via de LOAD aansluiting.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Ik ook niet.J vd Pal schreef: 27 okt 2021, 15:12 Ik heb de Solar Charger alleen rechtstreeks op de HH accu aangesloten. Geen van de verbruikers via de LOAD aansluiting.
En vanaf de huishoudaccu iedere verbruiker apart gezekerd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Dat sowieso, eerst een grotere zekering naar de accubeschermer en van daaruit elke gebruiker een eigen zekering.Multivan Generation schreef: 27 okt 2021, 15:42Ik ook niet.J vd Pal schreef: 27 okt 2021, 15:12 Ik heb de Solar Charger alleen rechtstreeks op de HH accu aangesloten. Geen van de verbruikers via de LOAD aansluiting.
En vanaf de huishoudaccu iedere verbruiker apart gezekerd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Dat was dus ook wat ik in het begin had. Toen kreeg ik de zelfde problemen. Toen cyrix er tussen uit gehaald, dus alleen laden via de panelen. En alle verbruikers via de load. Dat ging lang goed en de mppt schakelde uit als hij onder 11.9 kwam. Opzich prima dus. Maar nu de dagen korter worden (zelfs op zonnig Ibiza) kom ik dus energie te kort en besloot ik de cyrix toch weer aan te sluiten. En ook dat ging goed. Totdat ik ineens weer de zelfde problemen kreeg. Dus leek het mij te maken hebben met de cyrix aangezien dat als enige is veranderd. Vandaag weer een surfboard op de panelen gehad (want ja dat sla ik niet over natuurlijk) en vooralsnog geen problemen. Ik vind het erg bijzonder allemaal. Denk er sowieso aan om een grotere mppt aan te schaffen incl. Extra panelen. Ben benieuwd of het daar aan kan liggen.Multivan Generation schreef: 27 okt 2021, 15:42Ik ook niet.J vd Pal schreef: 27 okt 2021, 15:12 Ik heb de Solar Charger alleen rechtstreeks op de HH accu aangesloten. Geen van de verbruikers via de LOAD aansluiting.
En vanaf de huishoudaccu iedere verbruiker apart gezekerd.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Correctie, mijn kabels zijn 25 mm dik. Lijkt me genoeg te zijn. Volgends mij laad je via de cyrix nooit 100ah.Hanz schreef: 27 okt 2021, 13:38 Waarom de verbruikers niet rechtstreeks op de HH-accu in plaats van deze gecompliceerde schakeling via de load van de mppt? Dat maakt het naar mijn idee een stuk overzichtelijker.
Ik ben laatst achter het projecten kopje gekomen. Anders had ik daar zeker het een en ander bijgehouden!
Ondertussen al comfortabel wonen sinds mei! Tot september in Nederland, Leeuwarden gewoond en gewerkt. Nu de zon opgezocht op Ibiza.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Uit de screenshots van krekwakwol blijkt dat je geen verbruikers met inductieve of capacitatieve lasten aan de load-uitgang moet hangen. Volgens jouw schema hangt de omvormer daar aan. Heeft de storing die af en toe optreedt misschien te maken met het gebruik van deze omvormer?
En ik begrijp dat de load-uitgang de stroom zowel van de panelen als van de accu kan gebruiken. Daardoor kan de mppt ook zien of de accuspanning niet te laag wordt. Dan moeten de plus en de min van de accu-aansluiting en van de load-aansluiting intern in de mppt al met elkaar verbonden zijn. Maar jij hebt nog een extra koppeling gemaakt van de min- van de load via de minpool van de accu met de min van de accu-aansluiting op de mppt. Ik denk dat die verbinding er gewoon tussen uit kan.
En zoals Peter al zei, de min van de Cyrix zit normaal gesproken op de minpool van de startaccu. Zo staat het ook in het aansluitschema van de Cyrix van Victron zelf.
En ik begrijp dat de load-uitgang de stroom zowel van de panelen als van de accu kan gebruiken. Daardoor kan de mppt ook zien of de accuspanning niet te laag wordt. Dan moeten de plus en de min van de accu-aansluiting en van de load-aansluiting intern in de mppt al met elkaar verbonden zijn. Maar jij hebt nog een extra koppeling gemaakt van de min- van de load via de minpool van de accu met de min van de accu-aansluiting op de mppt. Ik denk dat die verbinding er gewoon tussen uit kan.
En zoals Peter al zei, de min van de Cyrix zit normaal gesproken op de minpool van de startaccu. Zo staat het ook in het aansluitschema van de Cyrix van Victron zelf.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Dan ga ik als eerste maar massa kabel halen en die naar de start accu leggen. Moet deze draad ook dik zijn? Of zou 5mm genoeg zijn.Hanz schreef: 27 okt 2021, 19:15 Uit de screenshots van krekwakwol blijkt dat je geen verbruikers met inductieve of capacitatieve lasten aan de load-uitgang moet hangen. Volgens jouw schema hangt de omvormer daar aan. Heeft de storing die af en toe optreedt misschien te maken met het gebruik van deze omvormer?
En ik begrijp dat de load-uitgang de stroom zowel van de panelen als van de accu kan gebruiken. Daardoor kan de mppt ook zien of de accuspanning niet te laag wordt. Dan moeten de plus en de min van de accu-aansluiting en van de load-aansluiting intern in de mppt al met elkaar verbonden zijn. Maar jij hebt nog een extra koppeling gemaakt van de min- van de load via de minpool van de accu met de min van de accu-aansluiting op de mppt. Ik denk dat die verbinding er gewoon tussen uit kan.
En zoals Peter al zei, de min van de Cyrix zit normaal gesproken op de minpool van de startaccu. Zo staat het ook in het aansluitschema van de Cyrix van Victron zelf.
Die extra verbinding is niet erg toch? Het is alleen overbodig bedoel je
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
De min op de cirix kan gewoon een 2.5mm2 kabeltje zijn, hier gaat niet veel belasting door heen, die kan naar de negative accuklem.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Moeten dan ook nog de min polen met elkaar verbonden worden? Massa op de bus is toch prima?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Er geven mensen tips.StijnT4 schreef: 27 okt 2021, 20:29 Moeten dan ook nog de min polen met elkaar verbonden worden? Massa op de bus is toch prima?
Mensen die zelf door hun ervaring geen problemen hebben.
Maak het dan gewoon zoals het aanbevolen wordt.
En een bluesolar gebruik je niet om je stroomverbruik te monitoren. Daarvoor is een meetshunt ontwikkeld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.
Gewoon een kabeltje met aan een kant een AMP schuifje op aansluiting 86 van de cyrix en aan de andere kant een 6mm amp oogje en die op je minpool van de accu schroeven.
Moeilijker is het niet, precies zoals beschreven in de installatie handleiding.
Ik doe er niet voor niets een foto bij van de installatie beschrijving.
Maar als jij het anders doen wilt prima, maar dan haak ik af.
Moeilijker is het niet, precies zoals beschreven in de installatie handleiding.
Ik doe er niet voor niets een foto bij van de installatie beschrijving.
Maar als jij het anders doen wilt prima, maar dan haak ik af.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008