Hey beste leden
Ik heb een vraag
2 jaar terug heb ik mijn distributieriem vernieuwd incl die van de brandstofpomp
Nu heb ik af en toe het gevoel alsof mijn t4 niet hetzelfde power heeft als eerst
Heb een beetje gekeken op internet en de brandstofpomp moet op tijd gezet worden met speciaal gereedschap en met vagcom
Wie heeft het eerder gedaan? En zou mij daarbij willen helpen tegen vergoeding ik zelf ben automonteur en wil de procedure bekijken zodat ik de volgende keer het zelf kan doen.
Gereedschap om op tijd te zetten heb ik gekocht
Alvast bedankt
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Brandstofpomp op tijd zetten wie kan mij helpen?
- Multivan Generation
- Berichten: 34477
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp op tijd zetten wie kan mij helpen?
Hoi,
speciaal gereedschap om de brandstofpomp bij een TDI op tijd te zetten heb je niet nodig.
Geen meetklokje nodig om het inspuitbegin van de pomp te bepalen.
Bijvoorbeeld meetklokje tussen de verstuiverleidingen in de pomp te draaien, zoals bij een klassieke diesel (1,9D en TD en 2.4 diesel), is niet nodig bij een 2.5 TDI in de T4.
Je zet de auto op BDP.
Het merkteken bij de versnellingsbak hoort een halve tand verkeerd/verder te staan !!!
Je fixeert de brandstofpomp, door het borgplaatje weg te halen en het boutje in de pomp te draaien.
Daarna spanner aan de voorzijde met het vlaggetje op merkteken en de achterste spanrol in het midden van het bereik zetten.
Borging in pomp weer los draaien.
Met de hand de krukas een paar omwentelingen laten maken en controleren of de spanrol aan de voorzijde goed blijft staan.
Borgplaatje tussen de pomp en het boutje zetten en vastdraaien.
Nu starten en de auto warmrijden (>80°C) en dan met vagcom/VCDS er aan en motor laten draaien,
in engine gaan naar meetwaardenblokken en kiezen voor kanaal 000 en go!
Dan zie je in het 2de venster het getal van het inspuitbegin van de brandstofpomp een beetje fluctueren.
Idealiter zou dit rond de 56 a 58 moeten pendelen.
Klik nu op TDI timing
De motor kan iets anders gaan lopen omdat er geen softwarematige compensatie meer plaatsvindt en de motor nu puur op hardwarematige timing loopt.
Pak een inbussleutel en een ringsleutel 13(uit mijn hoofd) en verdraai de achterste spanrol, onder bekijken van de actuele timing op de computer, zo dat het rond de 56 a 58 blijft pendelen (precisiewerkje; halve mm geeft al een flink verschil) en fixeer de achterste spanrol.
Succes
Groeten Peter
speciaal gereedschap om de brandstofpomp bij een TDI op tijd te zetten heb je niet nodig.
Geen meetklokje nodig om het inspuitbegin van de pomp te bepalen.
Bijvoorbeeld meetklokje tussen de verstuiverleidingen in de pomp te draaien, zoals bij een klassieke diesel (1,9D en TD en 2.4 diesel), is niet nodig bij een 2.5 TDI in de T4.
Je zet de auto op BDP.
Het merkteken bij de versnellingsbak hoort een halve tand verkeerd/verder te staan !!!
Je fixeert de brandstofpomp, door het borgplaatje weg te halen en het boutje in de pomp te draaien.
Daarna spanner aan de voorzijde met het vlaggetje op merkteken en de achterste spanrol in het midden van het bereik zetten.
Borging in pomp weer los draaien.
Met de hand de krukas een paar omwentelingen laten maken en controleren of de spanrol aan de voorzijde goed blijft staan.
Borgplaatje tussen de pomp en het boutje zetten en vastdraaien.
Nu starten en de auto warmrijden (>80°C) en dan met vagcom/VCDS er aan en motor laten draaien,
in engine gaan naar meetwaardenblokken en kiezen voor kanaal 000 en go!
Dan zie je in het 2de venster het getal van het inspuitbegin van de brandstofpomp een beetje fluctueren.
Idealiter zou dit rond de 56 a 58 moeten pendelen.
Klik nu op TDI timing
De motor kan iets anders gaan lopen omdat er geen softwarematige compensatie meer plaatsvindt en de motor nu puur op hardwarematige timing loopt.
Pak een inbussleutel en een ringsleutel 13(uit mijn hoofd) en verdraai de achterste spanrol, onder bekijken van de actuele timing op de computer, zo dat het rond de 56 a 58 blijft pendelen (precisiewerkje; halve mm geeft al een flink verschil) en fixeer de achterste spanrol.
Succes
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Brandstofpomp op tijd zetten wie kan mij helpen?
Van waar ben je?
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Re: Brandstofpomp op tijd zetten wie kan mij helpen?
Mijdrecht kom ik vandaan
Re: Brandstofpomp op tijd zetten wie kan mij helpen?
Oeh, das een beetje uit de buurt (Bree), anders kon ik het wel ff voor je doen.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Re: Brandstofpomp op tijd zetten wie kan mij helpen?
Hallo AHY150pk,
Ik heb je een PB gestuurd.
Ik heb je een PB gestuurd.
Re: Brandstofpomp op tijd zetten wie kan mij helpen?
Is opgelost Met hulp van Christiaan dankjewel