[EDIT: lang verhaal kort, het bleek achteraf de kwaliteit van de diesel te zijn, in plaats van teruglopende brandstof, na de eerstvolgende keer tanken en een flesje injector cleaner was het probleem voorbij ]
Ik zal me eerst kort even voorstellen: Mijn naam is Robin en ik ben sinds april 2018 in het bezit van een fijne T5 uit 2004 dubbel cabine met de AXE motor erin.
De bus had één eigenaar gehad en ongeveer 350k gereden. Nu staat de teller op 450k en buiten wat mankementen waar ik zelf en met meelezen op dit forum goed uitkwam

De belangrijkste dingen ik eraan gedaan heb, zijn:
-Nieuwe start motor bij 350, deed niks meer
-Turbo bij 400 , eerst fluiten , toen roken en geen vermogen, eerste turbo uit 2004..
-Krukassensor heel recent (wat een k* klus), de bus stotterde af en toe
Geen héél lastige problemen dus, tot nu dan.. :(
Het is een wat lang verhaal, sorry daarvoor, maar voor de volledigheid is dat wel handig verwacht ik.
Vorige week had ik de bus volledig afgetankt, ik rij meestal de tank bijna helemaal leeg..
Thuisgekomen moest ik even snel wat pakken en toen ik de bus vervolgens weer wilde starten duurde dit ineens bijna 20 seconden.
Tot hiervoor liep de bus eigenlijk altijd bij de eerste omwentelingen.
Als ik de tankdop losdraai hoor ik een paar seconde na het uitzetten een mega vaccuum/stroming als de motor warm is.
De eerste keer starten na dat de motor warm uitgezet is, is nu problematisch.
Als de motor koud is, en je start hem nadat hij warm is geweest, dan start hij ook moeilijk.
Als hij dan eenmaal loopt, en ik zet de auto weer uit, dan is het daarna tikkie lopen. Ook als je de auto vervolgens een nacht laat staan, is de eerste start weer tikkie lopen.
Warm start de motor wel nog slechter dan koud, waarschijnlijk omdat het probleem zich dan uitvergroot, dus teruglopende brandstof + teruggelopen brandstof. Terwijl je bij een koude motor alleen teruggelopen brandstof hebt.
Nu is mijn vraag, wat zou dit kunnen zijn? Ik heb al veel mensen op weetjewel gehoord over verstuivers, hun o-ringen en de zittingen in de cilinderkop, zeker bij de AXE/AXD blokken, en ik sluit ze niet uit. Maar wat er bij mij niet ingaat is dat dit van het een op het andere moment zo erg zou zijn. Ook zou je toch niet verwachten dat ze dan koud niet lekken, en warm gigantisch?
Zelf heb ik al de volgende dingen geprobeerd:
- Tandem pomp voorzien van nieuwe pakkingen, dit lost niets op, sterker nog, hierna leek de bus ook te gaan stotteren, wat hij hiervoor niet deed.
- Nieuw brandstof filter, deze was zwart van binnen, ik denk doordat de keerring in de tandempomp veel te ruim was geworden. De wissel deed ik bij warme motor, wat me op viel is dat het filter na een rit van ongeveer een half uur, best heel warm was geworden. Is dit normaal?
- Aanvoer van brandstof uit de tank (VF) aansluiting op filter bekeken bij sleutel omdraaien, hier kwam direct diesel uit, geen lucht.
Waar ik erg tegenaan loop is dat ik het diesel traject niet volledig begrijp. Voor zover ik weet zit er een thermostaat in het filter die bepaald of brandstof door de koeler heen moet terug naar de tank. Zijn er mensen die wel eens problemen hebben gehad met deze koeler? En stel de pompverstuivers (of hun o-ringen/zittingen) lekken, welk gedeelte komt dan droog te staan? Toch niet de hele brandstof rail?
Vorige week hebben we de bus uitgelezen met vcds, die gaf ook geen hint in de juiste richting.
Een hele berg aan vragen, maar er moet toch een logische verklaring voor zijn.

Hopelijk heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt of heeft er iemand een goede theorie.
Alvast bedankt een ieder die wil meedenken.
Robin