Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5GP: Economisch total loss of toch door?
T5GP: Economisch total loss of toch door?
Mijn 2014 T5GP heeft een ongeluk gehad
Ik was zelf niet eens de bestuurder, maar een collega van mij. Deze collega claimt dat hij onderweg ook al eens had dat hij het pedaal van de rem niet in kon drukken, maar kort daarna wel. Hij dacht, misschien iets verkeerds gedaan dus is gewoon doorgereden. Geen problemen meer gehad (hij was naar Zuid Holland geweest om wat op te halen) tot dus bij Beek & Donk waar hij wederom niet kon remmen (pedaal niet in te drukken?) alleen dit keer was het geen situatie die te ontwijken was. Hij heeft de handrem nog aangetrokken en uitgeweken naar links, maar een aanrijding was het gevolg. Geen persoonlijk letsel gelukkig, maar wel de bus stuk.
Ik heb zelf de bus nog niet gezien. Afgelopen donderdag kreeg ik al wel aan het einde van de dag te horen dat men uiterlijk heeft gekeken en de schade al op €10500 ex BTW wordt beraamd (bij een VW erkende schadehersteller / VW garage). Dus economisch total loss.
Door corona heb ik afgelopen jaar mijn all-risk omgezet naar WA+ dus daar kunnen we niks meer mee.
Het enige wat ik weet:
- Radiator lekt, motor start nog wel maar ging omhoog en omlaag in toeren (volgens collega). Hij heeft zelf de auto nog een stuk naar voren gereden (zelfstandig) en geparkeerd. Auto remde dus ook gewoon daarna.
- Remmen hebben geweigerd. Collega zegt dat het pedaal fysiek niet naar beneden ging.
- Collega geeft ook aan zo'n 50km/u gereden te hebben op moment van impact.
- 112 is automatisch gebeld door de Audi. Politie is er niet bij geweest (hadden geen auto's), ambulance wel maar is weer gewoon naar huis gegaan.
Woensdag ga ik er naar toe en dan ga ik ook de dashcam meenemen.
Deze bus was helemaal perfect voor mij. 2014 T5gp in de 140PK uitvoering, L2H1 en dubbele cabine én dubbele schuifdeur. 140k op de teller en alle beurten netjes gehad bij een VW dealer. Dit jaar zijn de remmen nog vervangen (schijf en blokken). Hij was ideaal voor mij. Ik heb nu geen geld om een nieuwe te kopen, lening aangaan gaat hem ook niet worden en met lease met de opties die ik wil gaat de prijs hard omhoog.
Mijn vraag aan de geleerden hier, wat zou er allemaal op dit moment kapot kunnen zijn en zou ik met aftermarket materiaal de kosten voor herstel nog drastisch naar beneden kunnen zetten? Want indien ja, dan ga ik dat namelijk doen en wordt het een project, want ik ga het zelf doen (ik heb dus niet eens geld om het door een garage te laten doen).
Dus basis weer rijdend maken (airbag, gordelspanner, radiator en intercooler(?)), dan zou < €1000 bij elkaar moeten zijn (grofweg gezocht) en volgens mij zelf te doen. Iemand een idee hier?
Ik was zelf niet eens de bestuurder, maar een collega van mij. Deze collega claimt dat hij onderweg ook al eens had dat hij het pedaal van de rem niet in kon drukken, maar kort daarna wel. Hij dacht, misschien iets verkeerds gedaan dus is gewoon doorgereden. Geen problemen meer gehad (hij was naar Zuid Holland geweest om wat op te halen) tot dus bij Beek & Donk waar hij wederom niet kon remmen (pedaal niet in te drukken?) alleen dit keer was het geen situatie die te ontwijken was. Hij heeft de handrem nog aangetrokken en uitgeweken naar links, maar een aanrijding was het gevolg. Geen persoonlijk letsel gelukkig, maar wel de bus stuk.
Ik heb zelf de bus nog niet gezien. Afgelopen donderdag kreeg ik al wel aan het einde van de dag te horen dat men uiterlijk heeft gekeken en de schade al op €10500 ex BTW wordt beraamd (bij een VW erkende schadehersteller / VW garage). Dus economisch total loss.
Door corona heb ik afgelopen jaar mijn all-risk omgezet naar WA+ dus daar kunnen we niks meer mee.
Het enige wat ik weet:
- Radiator lekt, motor start nog wel maar ging omhoog en omlaag in toeren (volgens collega). Hij heeft zelf de auto nog een stuk naar voren gereden (zelfstandig) en geparkeerd. Auto remde dus ook gewoon daarna.
- Remmen hebben geweigerd. Collega zegt dat het pedaal fysiek niet naar beneden ging.
- Collega geeft ook aan zo'n 50km/u gereden te hebben op moment van impact.
- 112 is automatisch gebeld door de Audi. Politie is er niet bij geweest (hadden geen auto's), ambulance wel maar is weer gewoon naar huis gegaan.
Woensdag ga ik er naar toe en dan ga ik ook de dashcam meenemen.
Deze bus was helemaal perfect voor mij. 2014 T5gp in de 140PK uitvoering, L2H1 en dubbele cabine én dubbele schuifdeur. 140k op de teller en alle beurten netjes gehad bij een VW dealer. Dit jaar zijn de remmen nog vervangen (schijf en blokken). Hij was ideaal voor mij. Ik heb nu geen geld om een nieuwe te kopen, lening aangaan gaat hem ook niet worden en met lease met de opties die ik wil gaat de prijs hard omhoog.
Mijn vraag aan de geleerden hier, wat zou er allemaal op dit moment kapot kunnen zijn en zou ik met aftermarket materiaal de kosten voor herstel nog drastisch naar beneden kunnen zetten? Want indien ja, dan ga ik dat namelijk doen en wordt het een project, want ik ga het zelf doen (ik heb dus niet eens geld om het door een garage te laten doen).
Dus basis weer rijdend maken (airbag, gordelspanner, radiator en intercooler(?)), dan zou < €1000 bij elkaar moeten zijn (grofweg gezocht) en volgens mij zelf te doen. Iemand een idee hier?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
- Jan anno NU
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
-
- Berichten: 846
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: T5GP: Economisch total loss of toch door?
Heb zelf veel schade t5’s gehad.
Je kan het zeker met weinig geld doen. Denk dat je zeker wel 2000 kan rekenen voor dit busje incl spuitwerk. Nu is het alleen de vraag wat er nog meer kapot is buiten dit plaatje om..
gordelspanners kan je laten reviseren.
Re: T5GP: Economisch total loss of toch door?
Code: Selecteer alles
CODE-NR BENAMING ONDERDEEL-NR PRIJS
0257 KENTEKENPLAAT V KNPL3 18.00B
0258 KENTEKEN-VERST V KNPL0 5.00B
0284 BEKLEDING BUMPER V +7E5 807 217 D GRU 599.25
0298 PANEEL R BUMPER V +7E0 807 490 B 9B9 37.48
0310 BESCHOT +7E0 805 962 B 95.83
0312 STOOTL R BUMPER V +7E0 807 820 9B9 39.27
0318 AFDEKRING R KOPLAMP +7E5 853 400 2ZZ 17.69
0332 AFDICHTFOLIE V R 7E5 854 996 9.92
0340 STEUN BUMPER V 7E0 807 109 D 258.26
0341 VULSTUK BUMP V 7E0 807 551 A 19.91
0410 GRILLE +7E5 853 651 D NPU 277.09
0413 AFDEK KOPLAMP L 7E0 119 515 A 23.77
0414 AFDEK KOPLAMP R +7E0 805 583 9B9 14.28
0471 KLEP V 7E0 823 033 F 571.81
0475 SCHARNIER L KLEP V 7H0 823 301 D 49.19
0476 SCHARNIER R KLEP V 7H0 823 302 D 49.19
0561 KOPLAMP V L CPL 7E1 941 015 S 273.20
0562 KOPLAMP V R CPL 7E1 941 016 S 273.20
0920 SLOTSTEUN V 7E0 805 594 R 473.85
1323 AFD WATERKAST B +7H0 819 403 A 9B9 36.77
4323 AIRBAGSYSTEEM PASS VERNIEUWEN
4324 AFD AIRBAG BIJRIJDER +7E1 880 214 A 71N 90.47
4325 AIRBAG BIJRIJDER 7E1 880 200 C 1139.48
4362 SIERLIJST R DASHB +7H1 857 185 71N 27.55
4364 SIERLIJST R DASHB +7H1 857 190 71N 7.76
4465 CONDENSOR MET DROGER 7E0 820 411 D 563.68
4661 VEILIGH-GORDEL V L +7E0 857 805 C RAA 224.01
4662 VEILIGH-GORDEL V R +7E0 857 806 C RAA 224.01
7405 AIRBAGSYSTEEM BEST VERNIEUWEN
7435 SLEEPRING STUURWIEL 6Q0 959 654 D 207.60
7445 AIRBAG BESTUURDER +7E0 880 201 AT 81U 891.82
7761 RADIATEUR 7E0 121 253 A 371.71
7767 VENTILATORRING ;7E0 121 207 C 115.94
8745 INTERCOOLER 7E0 145 804 B 384.37
Maar aan de mensen hier de vraag of het op basis van deze foto's er nog reparabel uit ziet of is dit een zaak die verloren is?
Overigens heb ik ook het uitleesrapport gevonden en behalve storingen in airbag, gordelspanners en dat er een ongeluk gebeurd is, zie ik geen zaken die de werking zouden beperken. Ook nog geen verklaring voor het niet functioneren van de remmen.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
-
- Berichten: 846
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: T5GP: Economisch total loss of toch door?
Heb zelf ook wel wat onderdelen liggen. Grill, koelerpakket, volgens mij nog 2 koplampen. En een airbag en gordelspanners ook nog van me vorige ombouw.
Re: T5GP: Economisch total loss of toch door?
Koelerpakket is radiator en intercooler ?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
-
- Berichten: 846
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: T5GP: Economisch total loss of toch door?
Dan ga ik je even een berichtje sturen .. daarmee zou ik dus vrij veel weer hersteld kunnen hebben... je wil niet weten hoe blij ik daarmee zou zijn.Angelo-anneveld schreef: ↑29 nov 2021, 22:17Klopt inclusief bumper balk en slotdrager wat er boven hoort
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.