Al jaren lees ik stiekem mee en ik heb veel geleerd van alle nuttige reacties op het forum.
Sinds 2010 heb ik een T4 2.5 California Coach uit 1996; een erfstuk waaraan ik de afgelopen jaren al veel heb laten versleutelen bij de dealer. Belangrijkste uit de hele reeks was het in laten bouwen van een heel nieuw motorblok zo’n 4 jaar geleden. Ik ben erg zuinig op m’n busje en heb er zelf slechts 35.000 km mee gereden, de andere 190.000 km zat ik achterin in een kinderzitje en later in een zitverhoger ;). Nu volgen er soms rare blikken omdat er een jonge vrouw achter het stuur zit.
Ik heb nu zelf jullie hulp meer dan nodig. Omdat ik de afgelopen jaren vrijwel al mijn middelen geïnvesteerd heb in het onderhouden van de bus – en er over een maand een kinderzitje vereist is voor de eerste aanwinst in ons gezin – hoor ik graag jullie advies alvorens ik mijn auto naar de garage breng.
Onlangs merkte ik op dat de koppeling niet omhoog kwam na het starten. Bij het geven van gas sloeg de motor tot 4 keer toe uit. Na de koppeling met de hand omhoog gehaald te hebben leek alles weer naar behoren te werken. Een ritje of 3 later gebeurde dit nogmaals enkele ritten. Vandaag was het echter echt zover… Na het starten kwam ik amper weg omdat de koppeling niet opkwam. Weer met de hand omhoog gehaald en er leek de volgende 10 km niks aan de hand… totdat ik niet kon schakelen bij het stoplicht. Na krampachtig de koppeling omhoog gehaald te hebben met mijn voet lukte het om in de 1e versnelling weg te rijden, maar daarna pakte de koppeling niet toen ik naar de 2e of 3e versnelling wilde schakelen. Bij het volgende stoplicht schakelde de bak wel weer, maar bij het wegrijden (gasgeven) sloeg de motor direct uit.
Uiteraard heb ik even rondgezocht op het forum en lees ik steeds dezelfde uitkomst: vervangen van het koppelingsysteem.
Dat is geen goedkope grap. Voor 2000 euro is 35.000 km geleden het hele koppelingsysteem namelijk al vervangen (lagers, vliegwiel en koppelingscilinder). Nu weet ik dat niks eeuwig goed blijft, maar de eerste set heeft er 190.000 km in gezeten en de 2e set slechts 35.000 km?! Het lijkt mij dat het koppelingssysteem nog niet kapot mag zijn. Ik heb de remvloeistof al gecheckt (dat was toen namelijk een indicatie dat er een defect was), maar die is goed op peil.
Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Welke weetjeweller kan mij helpen?
Fijne voortzetting! Ik hoop dat ik binnenkort weer in mijn busje kan rijden.
