Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
standkachel start wel, maar gaat na minuut uit
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
standkachel start wel, maar gaat na minuut uit
Mijn standkachel had een probleem.... wel hoorbaar dat de ventilator in de kachel draait, maar geen ontbranding.
Na wat zoeken bleek het pulspompje niet te werken maar wel spanning te krijgen...
Pulspompje vervangen en testen.... De kachel gaat aan, maar na een minuutje gaat ie weer uit.
Is er een storingsgeheugen dat uitgelezen kan worden of moet ik de kachel onder de auto vandaan bouwen (fijn met die koelvloeistofaansluitingen) helemaal openschroeven, sensoren bekijken waar waarschijnlijk niks aan te zien is, lukraak wat vervangen, de boel schoonmaken, terug bouwen, hopen dat ie dan wel werkt, zoniet het hele verhaal nogmaals uitvoeren?
Na wat zoeken bleek het pulspompje niet te werken maar wel spanning te krijgen...
Pulspompje vervangen en testen.... De kachel gaat aan, maar na een minuutje gaat ie weer uit.
Is er een storingsgeheugen dat uitgelezen kan worden of moet ik de kachel onder de auto vandaan bouwen (fijn met die koelvloeistofaansluitingen) helemaal openschroeven, sensoren bekijken waar waarschijnlijk niks aan te zien is, lukraak wat vervangen, de boel schoonmaken, terug bouwen, hopen dat ie dan wel werkt, zoniet het hele verhaal nogmaals uitvoeren?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Bij de eberspacher kachels is het meest voorkomende probleem de gloeibougie.
Meestal begint het probleem met erg roken met opstarten en vervolgens helemaal geen opstart meer.
Kachel begint wel te draaien, maar opdat er geen vlamherkenning optreedt gaat hij weer uit.
De gloeistiften zijn trouwens niet goedkoop. Dacht iets van 70 euro.
Er zijn nu nieuwere type gloeistiften voor deze kachels, met keramische stift, deze zouden langer mee moeten gaan. De stiften werken op 8 volt. Ook hier is de stift iets aangepast zodat hij minder snel doorbrand.
Chris
ps. kijk ook eens op http://www.standkachels.com bij downloads, eberspacher, daar staat hoe je de foutcode's kunt uitlezen.
Als het een originele kachels is van vw, moet je hem ook het de vas uit kunnen lezen.
Meestal begint het probleem met erg roken met opstarten en vervolgens helemaal geen opstart meer.
Kachel begint wel te draaien, maar opdat er geen vlamherkenning optreedt gaat hij weer uit.
De gloeistiften zijn trouwens niet goedkoop. Dacht iets van 70 euro.
Er zijn nu nieuwere type gloeistiften voor deze kachels, met keramische stift, deze zouden langer mee moeten gaan. De stiften werken op 8 volt. Ook hier is de stift iets aangepast zodat hij minder snel doorbrand.
Chris
ps. kijk ook eens op http://www.standkachels.com bij downloads, eberspacher, daar staat hoe je de foutcode's kunt uitlezen.
Als het een originele kachels is van vw, moet je hem ook het de vas uit kunnen lezen.
Laatst gewijzigd door Christoffel op 18 dec 2007, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Ik denk dat je dan net te weinig spanning op de kachel krijgt, let wel op het starten trekt nogal wat stroom.henkru schreef:Ik heb dit probleem bij een webasto.
Met draaiende motor start hij wel en stand alone niet.
Accu is goed.
Alle verbindingen goed nakijken en als je de boel recentelijk zelf hebt aangelegd misschien alsnog proberen dikkere kabels
T4 2.5TDI automaat RIP
Eberspacher D3W Z doet helemaal niets....
Hallo allemaal,
Ik dacht met de afgelopen vorst het snel warm te krijgen met mijn Eberspacher D3W Z in mijn bus, maar dat viel zwaar tegen pas na 20 km werd het een beetje warm in de bus. Zover ik het na kan gaan doet deze Eberspacher voorverwarmer van de koelvloeistof helemaal niets.
Temperatuursensor rechts voor getest, werkt en geeft spanning terug (onder de 3 graden celsius), zekering nr, 4 van de Eberspacher is ook heel. Als het goed is zou er iets moeten draaien als een aanjager, tikken als een brandstofpomp en moet er rook uit de uitlaat komen van al of niet verbrande gassen.
Niets van dit alles. Wie weet een goed adres in de buurt van Delft waar ik het kan laten testen en eventueel kan laten repareren?
Groetjes Arjan
Ik dacht met de afgelopen vorst het snel warm te krijgen met mijn Eberspacher D3W Z in mijn bus, maar dat viel zwaar tegen pas na 20 km werd het een beetje warm in de bus. Zover ik het na kan gaan doet deze Eberspacher voorverwarmer van de koelvloeistof helemaal niets.

Temperatuursensor rechts voor getest, werkt en geeft spanning terug (onder de 3 graden celsius), zekering nr, 4 van de Eberspacher is ook heel. Als het goed is zou er iets moeten draaien als een aanjager, tikken als een brandstofpomp en moet er rook uit de uitlaat komen van al of niet verbrande gassen.

Niets van dit alles. Wie weet een goed adres in de buurt van Delft waar ik het kan laten testen en eventueel kan laten repareren?

Groetjes Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Hoi Roger,
Wij hebben een Eberspacher D1lc ingebouwd.
In het stuurapparaat van de kachel worden storingen opgeslagen, maximaal 5 . Is het geheugen vol dan start de kachel niet op. Wel gaat gedurende enkele seconden in het scherm het kachelsymbool branden. De ventilator begint wel traag te draaien maar stopt na enige tijd.
Het geheugen van onze kachel is ook vol, maar ik kan hem wel in de "veilige modus" starten en gebruiken.
Wij hebben een digitale schakelklok gemonteerd. Deze staat ook afgebeeld in het instructieboek van de auto. Om de kachel op starten druk je op de middelste knop (met de "vlammetjes) en daarna gelijk op de 2 linker knoppen. Bij ons gaat de kachel branden en is in temperatuur te regelen.
Zodra de kachel brandt, kun je met de 2 rechter knoppen het storingsgeheugen bekijken. Het wissen van de storingen kan de dealer voor je doen.
Succes,
Richie
Als het storingsgeheugen vol is kun je de kachel in de "veilige modus" starten en branden.
Wij hebben een Eberspacher D1lc ingebouwd.
In het stuurapparaat van de kachel worden storingen opgeslagen, maximaal 5 . Is het geheugen vol dan start de kachel niet op. Wel gaat gedurende enkele seconden in het scherm het kachelsymbool branden. De ventilator begint wel traag te draaien maar stopt na enige tijd.
Het geheugen van onze kachel is ook vol, maar ik kan hem wel in de "veilige modus" starten en gebruiken.
Wij hebben een digitale schakelklok gemonteerd. Deze staat ook afgebeeld in het instructieboek van de auto. Om de kachel op starten druk je op de middelste knop (met de "vlammetjes) en daarna gelijk op de 2 linker knoppen. Bij ons gaat de kachel branden en is in temperatuur te regelen.
Zodra de kachel brandt, kun je met de 2 rechter knoppen het storingsgeheugen bekijken. Het wissen van de storingen kan de dealer voor je doen.
Succes,
Richie
Als het storingsgeheugen vol is kun je de kachel in de "veilige modus" starten en branden.
Eberspacher D3W Z doet helemaal niets...
Beste Chris,
Mocht je per ongelijk tijdens de kerstdagen even kijken op dit forum dan kan je misschien simpel wat antwoorden geven op mijn vragen:
- Zijn de onderdelen voor de Eberspacher bij de VW dealer te krijgen of moet ik naar een Eberspacher dealer?
- Heb jij een goed adres? Het liefst in de randstad.
- Hoeveel zekeringen zijn voor mijn Eberspacher D3W Z geinstalleerd? Ik tel er drie een in de zekeringen kast (dashboard) en twee in de Eberspacher zelf ("overheat fuse" en "motor fuse").
Verder heb ik op de site van "www.standkachel.com" gelezen wanneer niets het meer doet de oorzaak het volgende kan zijn, e.e.a. afhankelijk van het model:
- Als de gloeibougie "open" is of geen verbinding heeft
- Als de "fuel metering pump circuit" "open" is of geen verbinding heeft. "Overheat fuse is in this circuit also".
- Als de "motor fuse in the controller" "open" is of de motor defect is.
Mijn Eberspacher (voorverwarmer koelvloeistof) reageert via een temperatuur sensor rechts vooraan achter de voorbumper, deze sensor is volgens mij in orde en er staat spanning op (getest, nu tijdelijk vervangen door een doorverbinding zodat ook bij hogere temperaturen de Eberspacher zou moeten starten).
Als iemand anders ook antwoord mocht kunnen geven is dit natuurlijk zeer welkom.
In ieder geval prettige kerstdagen en een voorspoedig 2008.
:klappen
Groetjes,
Arjan

Mocht je per ongelijk tijdens de kerstdagen even kijken op dit forum dan kan je misschien simpel wat antwoorden geven op mijn vragen:
- Zijn de onderdelen voor de Eberspacher bij de VW dealer te krijgen of moet ik naar een Eberspacher dealer?
- Heb jij een goed adres? Het liefst in de randstad.
- Hoeveel zekeringen zijn voor mijn Eberspacher D3W Z geinstalleerd? Ik tel er drie een in de zekeringen kast (dashboard) en twee in de Eberspacher zelf ("overheat fuse" en "motor fuse").

Verder heb ik op de site van "www.standkachel.com" gelezen wanneer niets het meer doet de oorzaak het volgende kan zijn, e.e.a. afhankelijk van het model:
- Als de gloeibougie "open" is of geen verbinding heeft
- Als de "fuel metering pump circuit" "open" is of geen verbinding heeft. "Overheat fuse is in this circuit also".
- Als de "motor fuse in the controller" "open" is of de motor defect is.

Mijn Eberspacher (voorverwarmer koelvloeistof) reageert via een temperatuur sensor rechts vooraan achter de voorbumper, deze sensor is volgens mij in orde en er staat spanning op (getest, nu tijdelijk vervangen door een doorverbinding zodat ook bij hogere temperaturen de Eberspacher zou moeten starten).
Als iemand anders ook antwoord mocht kunnen geven is dit natuurlijk zeer welkom.
In ieder geval prettige kerstdagen en een voorspoedig 2008.
:klappen
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Re: Eberspacher D3W Z doet helemaal niets...
Hallo ik heb dezelfde problemen zoals hierboven omschreven in diverse items.kroonhome schreef:Beste Chris,
![]()
Mocht je per ongelijk tijdens de kerstdagen even kijken op dit forum dan kan je misschien simpel wat antwoorden geven op mijn vragen:
- Zijn de onderdelen voor de Eberspacher bij de VW dealer te krijgen of moet ik naar een Eberspacher dealer?
- Heb jij een goed adres? Het liefst in de randstad.
- Hoeveel zekeringen zijn voor mijn Eberspacher D3W Z geinstalleerd? Ik tel er drie een in de zekeringen kast (dashboard) en twee in de Eberspacher zelf ("overheat fuse" en "motor fuse").
![]()
Verder heb ik op de site van "www.standkachel.com" gelezen wanneer niets het meer doet de oorzaak het volgende kan zijn, e.e.a. afhankelijk van het model:
- Als de gloeibougie "open" is of geen verbinding heeft
- Als de "fuel metering pump circuit" "open" is of geen verbinding heeft. "Overheat fuse is in this circuit also".
- Als de "motor fuse in the controller" "open" is of de motor defect is.
![]()
Mijn Eberspacher (voorverwarmer koelvloeistof) reageert via een temperatuur sensor rechts vooraan achter de voorbumper, deze sensor is volgens mij in orde en er staat spanning op (getest, nu tijdelijk vervangen door een doorverbinding zodat ook bij hogere temperaturen de Eberspacher zou moeten starten).
Als iemand anders ook antwoord mocht kunnen geven is dit natuurlijk zeer welkom.
In ieder geval prettige kerstdagen en een voorspoedig 2008.
:klappen
Groetjes,
Arjan
Ik ben naar een Eberspacher dealer gegaan hier in de buurt.
Hij heeft aparatuur die de electronica (een kleine stuur computer) kan uitlezen.
Aan de hand van de foutcode heeft hij kunnen dedecteren dat de controll unit defect is.
Het is een eberspacher D3W-Z.
Ik ben nu opzoek naar een gebruikte Eberspächer Stuurunit D3W-Z (diesel) bouwjaar 2000.
Nieuwe kost dit ding over de 300 Euro.
Dus als iemand iets weet? ik hou mij aan bevolen.
Jan / Blacktron
Veel plezier met mijn T4