Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Niet meer starten
Niet meer starten
Hallo allemaal, mag ik me even voorstellen,
Ik ben Iwan Maas uit Amsterdam en heb 1 week geleden een T4 california uit 1991 TDI 2,5 ltr aangeschaft.
Geweldig alles er op en er aan.
Nu heb ik al een probleem (zelf veroorzaakt), hij start nier meer na per omgeluk proberen te starten
terwijl hij nog in zijn versnelling stond.
Ben een automaat gewend vandaar dit domme foutje.
Accu lampje brand, maar dat is vanwege de dynamo die niet draait toch ??
Verlichting koplampen brand wel te zwak, zou de startmotor de accu in 1 keer hebben leeggetrokken ??
Dan zou het wel een hele slechte accu zijn.
Dus starthulp (jumpstarter) erop gezet, maar lauw loene, werkt niet, hoor het relais heel zachtjes klikken.
Startmotor uitgefikt,of andere accu aanschaffen ??
Is niet zo makkelijk op te lossen denk ik.
Groet Iwan
Ik ben Iwan Maas uit Amsterdam en heb 1 week geleden een T4 california uit 1991 TDI 2,5 ltr aangeschaft.
Geweldig alles er op en er aan.
Nu heb ik al een probleem (zelf veroorzaakt), hij start nier meer na per omgeluk proberen te starten
terwijl hij nog in zijn versnelling stond.
Ben een automaat gewend vandaar dit domme foutje.
Accu lampje brand, maar dat is vanwege de dynamo die niet draait toch ??
Verlichting koplampen brand wel te zwak, zou de startmotor de accu in 1 keer hebben leeggetrokken ??
Dan zou het wel een hele slechte accu zijn.
Dus starthulp (jumpstarter) erop gezet, maar lauw loene, werkt niet, hoor het relais heel zachtjes klikken.
Startmotor uitgefikt,of andere accu aanschaffen ??
Is niet zo makkelijk op te lossen denk ik.
Groet Iwan
Re: Niet meer starten
Dag Iwan, welkom op het forum.
Een 2.5 TDI bestond nog niet in 1991 dus ik denk dat er een andere motor in je California ligt. Dat zal een 1.9 viercilinder zijn of een 2.4 vijfcilinder. Maar dat maakt voor je probleem waarschijnlijk niks uit.
Bij een goede accu en een goede startmotor moet zo'n startfoutje niet meteen tot problemen leiden. Ik neem aan dat je direct gestopt bent met starten toen je bus wilde gaan rijden.
Meet eerst eens de spanning van je accu in rust en wat er met de spanning gebeurt als je probeert te starten. En je hoort het relais klikken maar doet de startmotor ook nog iets?
Een 2.5 TDI bestond nog niet in 1991 dus ik denk dat er een andere motor in je California ligt. Dat zal een 1.9 viercilinder zijn of een 2.4 vijfcilinder. Maar dat maakt voor je probleem waarschijnlijk niks uit.
Bij een goede accu en een goede startmotor moet zo'n startfoutje niet meteen tot problemen leiden. Ik neem aan dat je direct gestopt bent met starten toen je bus wilde gaan rijden.
Meet eerst eens de spanning van je accu in rust en wat er met de spanning gebeurt als je probeert te starten. En je hoort het relais klikken maar doet de startmotor ook nog iets?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Niet meer starten
Hallo Hanz
Ach inderdaad, hij is van 2001 !!
Startmotor draait helemaal niet, spanning gaat iets omlaag naar 11,3 volt dus lijkt mij normaal.
Ach inderdaad, hij is van 2001 !!
Startmotor draait helemaal niet, spanning gaat iets omlaag naar 11,3 volt dus lijkt mij normaal.
Re: Niet meer starten
Zet het eens in versnelling en wiebel schommel de bus van voor naar achter. Mogelijk zit de bendix van de startmotor vast.
Re: Niet meer starten
Hoi Snautzer
Dat heb ik nog niet geprobeerd, ga ik zo meteen effe doen !!
Ik laat het weten.
Dat heb ik nog niet geprobeerd, ga ik zo meteen effe doen !!
Ik laat het weten.
Re: Niet meer starten
O Sorry zie het net pas, ik kom uit Amsterdam.
Truukje (bendix) is niet gelukt.
Truukje (bendix) is niet gelukt.
Re: Niet meer starten
Heb je een goede booster gebruikt en zeker weten alles goed aangesloten? Je zou voor de zekerheid met goede startkabels en een andere auto kunnen proberen. Als je zegt dat je verlichting zwak brand is het sowieso niet goed natuurlijk.
Wat bedoel je met spanning gaat iets omlaag naar 11,3 volt, wanneer er waar meet je dat? 11.3 is veel te kort.
Wat bedoel je met spanning gaat iets omlaag naar 11,3 volt, wanneer er waar meet je dat? 11.3 is veel te kort.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Niet meer starten
Beetje dom, maar ik meet direct op de accu belast 11,3 en onbelast 12 volt.
Ik weet in principe wat ik moet doen, maar verrekte koud en staat 100 mtr van mijn huis af, kan niet voor de deur parkeren.
Morgen maar even Anwb laten komen, want daar betaal je toch voor.
Als hij het dan nog niet doet, dan ga ik wel verder met zoeken (accu eruithalen en opladen in huis)
Maar bedankt voor de moeite tot zover dan. !!
Ik weet in principe wat ik moet doen, maar verrekte koud en staat 100 mtr van mijn huis af, kan niet voor de deur parkeren.
Morgen maar even Anwb laten komen, want daar betaal je toch voor.
Als hij het dan nog niet doet, dan ga ik wel verder met zoeken (accu eruithalen en opladen in huis)
Maar bedankt voor de moeite tot zover dan. !!
Re: Niet meer starten
Ik ben benieuwd, succes!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Niet meer starten
Hoi Erdem en Hanz
Heb de accu eruit gehaald en was inderdaad volledig dood, 11 volt, nachtje laden en weer 13 volt, is nu dus zeker in orde.
Relais 109 eruit gehaald, was een grijze dus zou goed moeten zijn neem ik aan, toch effe kapje eraf gehaald en zag er goed uit.
Nog niet starten dus, hoor nu wel een wat hardere tik als ik de sleutel omdraai, denk toch dat de startmotor naar de knoppen is.
Dus ANWB tijd geworden. !!
Heb de accu eruit gehaald en was inderdaad volledig dood, 11 volt, nachtje laden en weer 13 volt, is nu dus zeker in orde.
Relais 109 eruit gehaald, was een grijze dus zou goed moeten zijn neem ik aan, toch effe kapje eraf gehaald en zag er goed uit.
Nog niet starten dus, hoor nu wel een wat hardere tik als ik de sleutel omdraai, denk toch dat de startmotor naar de knoppen is.
Dus ANWB tijd geworden. !!
Re: Niet meer starten
Hallo Erdem en Hanz
Anwb was er snel en konstateerde dat de startmotor echt wel defect was, vonken kwamen er van af tijdens het starten.
denk vastgesmolten kontacten.
Nu effe bedenken hoe ik hem kan laten repareren.
Nou ja, aanslepen en naar garage brengen.
Dank jullie wel.
Anwb was er snel en konstateerde dat de startmotor echt wel defect was, vonken kwamen er van af tijdens het starten.
denk vastgesmolten kontacten.
Nu effe bedenken hoe ik hem kan laten repareren.
Nou ja, aanslepen en naar garage brengen.
Dank jullie wel.
Re: Niet meer starten
Balen man.
Ik hoop dat die accu nog wel zin heeft na een paar keer starten. Die moet goed getest worden. En uiteraard gewoon een verse startmotor erin en gaan!
Ik heb je een privé bericht gestuurd
Ik hoop dat die accu nog wel zin heeft na een paar keer starten. Die moet goed getest worden. En uiteraard gewoon een verse startmotor erin en gaan!
Ik heb je een privé bericht gestuurd
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Niet meer starten
1 Collega ook hier op weetjewel, komt hem terplekke repareren.
Gaat Donderdag 0904 gebeuren als het goed is.
Toch bedankt u beide.
Gaat Donderdag 0904 gebeuren als het goed is.
Toch bedankt u beide.
Re: Niet meer starten
Dat is een mooie service!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1