Omdat ik graag de oorzaak weet.
Gisteren op de snelweg in de Ardennen. Ik ging op Cruise control in de zesde versnelling een berg/heuvel op. Snelheid zo’n 105km/uur.
Achteraf gezien wellicht beter in z’n 5. Ineens gaat hij in noodloop. Gelukkig maar een paar km van een afslag. Auto aan de kant en meteen gaat het olielampje branden. Olie zat inderdaad onderaan de meetstok, dus er een halve liter olie bij. Daarna binnendoor naar de camping, maar bus liep weer normaal.
Kan iemand dit verklaren / toelichten?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Noodloop
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Noodloop
Misschien door dat je bergop reed met al te laag niveau, dat de sensor even droog kwam staan?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Noodloop
Dat lijkt aannemelijk. Als dat zo is, kan hij dan in noodloop gaan? Ik heb wel eens vaker een oliepeilseintje gehad, maar dit is pas de tweede keer in 13 jaar, dat hij in noodloop gaat. De eerste keer, was nadat hij bij de garage geweest was en een slangetje van de Turbo niet goed vastzat.
Vandaag overigens weer een stuk gereden. Niets aan de hand.
Vandaag overigens weer een stuk gereden. Niets aan de hand.
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Noodloop
Je zou hem kunnen laten uitlezen Geert, misschien staat er een melding in het geheugen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Jan anno NU
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Noodloop
Behalve al die aandacht voor je veelgeprezen optima,s ook eens de oliepeilstok bekijken Geert.Ik heb wel eens vaker een oliepeilseintje gehad,

Geniet van je vakantie.

- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Noodloop
Hoi Geert,
koop een elm 327 is o.a. ook te koop bij bol.com
voor nog geen tientje
Dan kun je via bluetooth je auto uitlezen met de telefoon app torque, appcarscanner of carfix
Werkt echt perfect
Als je een storingscode hebt kun je verdere informatie inwinnen bij https://www.gerritspeek.nl/
koop een elm 327 is o.a. ook te koop bij bol.com
voor nog geen tientje
Dan kun je via bluetooth je auto uitlezen met de telefoon app torque, appcarscanner of carfix
Werkt echt perfect
Als je een storingscode hebt kun je verdere informatie inwinnen bij https://www.gerritspeek.nl/
Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Noodloop
@ Jan Anno nu.
Tja. Nou hebben de Optima’s geen peilstok, maar ik houd ze wel in de gaten met de BMV. Maar je hebt gelijk, Iets vaker oliepeilen is niet verkeerd. ‘t Is ook, dat ik van (diesel)motoren geen verstand heb. Ik kreeg ook via PB al de opmerking, dat het waarschijnlijk de combinatie van de diverse factoren en de Cruise Control is. Ik kan mij ook niet herinneren, dat ik ooit eerder een berg met de CC ben opgegaan. Maar tja in de Ardennen zijn de snelwegen groot en de bergen/heuvels best nog wel stijl.
Als de redenering klopt, is het eigenlijk dus helemaal goed, dat de bus in noodloop ging. Het was mij niet bekend dit fenomeen. Weer wat geleerd.
@Henk. Sterker, ik heb zoiets bij me. Zo’n ding waarmee je foutcodes kunt uitlezen. Gebruik ik alleen nooit. Zal mij er weer even in verdiepen. Bedankt voor de tip.

Tja. Nou hebben de Optima’s geen peilstok, maar ik houd ze wel in de gaten met de BMV. Maar je hebt gelijk, Iets vaker oliepeilen is niet verkeerd. ‘t Is ook, dat ik van (diesel)motoren geen verstand heb. Ik kreeg ook via PB al de opmerking, dat het waarschijnlijk de combinatie van de diverse factoren en de Cruise Control is. Ik kan mij ook niet herinneren, dat ik ooit eerder een berg met de CC ben opgegaan. Maar tja in de Ardennen zijn de snelwegen groot en de bergen/heuvels best nog wel stijl.
Als de redenering klopt, is het eigenlijk dus helemaal goed, dat de bus in noodloop ging. Het was mij niet bekend dit fenomeen. Weer wat geleerd.
@Henk. Sterker, ik heb zoiets bij me. Zo’n ding waarmee je foutcodes kunt uitlezen. Gebruik ik alleen nooit. Zal mij er weer even in verdiepen. Bedankt voor de tip.

Re: Noodloop
Afgelopen week ben ik ook met een T5 bezig geweest.
Bij flink acceleren schoot deze T5 in de noodloop, gaat om een 2.5TDI AXD motor met variabele turbo 2006 model.
Uitgelezen met mij VCDS, foutcode 16618, Laaddruk regeling, regelgrens overschreden. Absolute druk gevraagd 2091mbar, actueel 2529 mbar.
Te hoge turbo druk dus.
Werking van de N75 gecontroleerd via VCDS, net als MAP sensor in het inlaatspruitstuk (beide uitgewisseld voor een werkend exemplaar) maar geen verschil.
Ik kon duidelijk zien dat de verstelling van de turbo via het mebraam goed werkte, deze ging (zoals het leek) soepel heen en weer.
Uiteindelijk de Turbo toch maar gedemonteerd en er zat toch aardig wat roet en roest in. Alles mooi schoongemaakt, ingevet met keramisch vet en met een nieuwe pakkingset weer gemonteerd.
Proefrit en geen noodloop meer, 100%
Moraal van het verhaal, ook al lijkt de schoepenverstelling te werken (gaat heen en weer) dan kan het nog zijn dat dit nét wat te zwaar gaat en dus toch niet goed werkt, met als gevolg een te hoge of te lage turbo druk.
Bij flink acceleren schoot deze T5 in de noodloop, gaat om een 2.5TDI AXD motor met variabele turbo 2006 model.
Uitgelezen met mij VCDS, foutcode 16618, Laaddruk regeling, regelgrens overschreden. Absolute druk gevraagd 2091mbar, actueel 2529 mbar.
Te hoge turbo druk dus.
Werking van de N75 gecontroleerd via VCDS, net als MAP sensor in het inlaatspruitstuk (beide uitgewisseld voor een werkend exemplaar) maar geen verschil.
Ik kon duidelijk zien dat de verstelling van de turbo via het mebraam goed werkte, deze ging (zoals het leek) soepel heen en weer.
Uiteindelijk de Turbo toch maar gedemonteerd en er zat toch aardig wat roet en roest in. Alles mooi schoongemaakt, ingevet met keramisch vet en met een nieuwe pakkingset weer gemonteerd.
Proefrit en geen noodloop meer, 100%
Moraal van het verhaal, ook al lijkt de schoepenverstelling te werken (gaat heen en weer) dan kan het nog zijn dat dit nét wat te zwaar gaat en dus toch niet goed werkt, met als gevolg een te hoge of te lage turbo druk.