Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Gasveer pop up dak monteren
Gasveer pop up dak monteren
Ik heb gasveren gekocht voor mijn westfalia pup up dak, ter vervanging van " het scharnier".
Deze wil ik monteren zonder het doek te verwijderen ( zodat t dat verder open kan en plaatsen makelijk is).
Nu heb ik gelezen over n spanband te gebruiken om de veer in te drukken ....zijn er ook andere manieren om de veer te plaatsen?
Deze wil ik monteren zonder het doek te verwijderen ( zodat t dat verder open kan en plaatsen makelijk is).
Nu heb ik gelezen over n spanband te gebruiken om de veer in te drukken ....zijn er ook andere manieren om de veer te plaatsen?
Re: Gasveer pop up dak monteren
Onderaan vastzetten en dan met twee man beetpakken en indrukken en dan de bovenkant inklikken. Een beetje lastig want je hebt weinig werkruimte met z'n tweeën.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Er zijn honderd andere manieren, maar de reden dat mensen de spanbanden aanraden is echt omdat het erg simpel is en je zo gecontroleerd te werk kan gaan. Ipv met z’n 2 aan zo’n gasveer hangen om hem vast te prutsen.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
En een spanband trekken ze er "gewoon " rond?
Het is inderdaad niet de ideale manier maar de vraag was of er andere manieren waren. En ja, die zijn er dus. Maar persoonlijk heeft de spanband ook mijn voorkeur.StijnT4 schreef: 12 mei 2022, 12:00 Er zijn honderd andere manieren, maar de reden dat mensen de spanbanden aanraden is echt omdat het erg simpel is en je zo gecontroleerd te werk kan gaan. Ipv met z’n 2 aan zo’n gasveer hangen om hem vast te prutsen.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Ik zou graag die honderd andere manieren eens zien.. kun jij ze even demonstreren?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ik ben misschien heel erg sterk, wat ik niet denk maar ik druk hem helemaal in op de de vloer en dan meteen erinklikken
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Ik krijg hem echt niet ingedrukt ...ik moet n hefboompje gebruiken ( onderkant werkbank met n balkje) om hem 10 cm te kunnen indrukken.
Vandaar dat ik vraag: hoe kan ik dit doen
?
Vandaar dat ik vraag: hoe kan ik dit doen
- krekwakwol
Als je maar creatief genoeg bent zijn er echt heel veel manieren te bedenken. Dat betekent niet dat ze allemaal even handig zijn.Multivan Generation schreef: 12 mei 2022, 20:44 Ik zou graag die honderd andere manieren eens zien.. kun jij ze even demonstreren?
Maar goed de uitdrukking is natuurlijk niet letterlijk bedoelt
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
-
Nee, niet als je bedoelt dat je hem er omheen 'ratelt'.
1. Maak een lus van de spanband iets kleiner in doorsnee dan de uitgeschoven gasveer
2. Zet de gasveer verticaal op de grond in de lus ( spanband zit tussen gasveer en vloer)
3. Druk de gasveer in en leg de lus over het bovenste oog van de gasveer en laat de gasveer terugkomen.
Voila, de lus houdt de gasveer in zijn ingedrukte stand zodat je de tijd hebt om hem te monteren. Zodra die zit kun je de spanband verwijderen door het te ontgrendelen ( of gewoon het dak iets dicht te trekken zodat de spanning van de lus gaat.)
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
Bij 1. is de gasveer nog in de langste stand, de lus van de spanband zoveel kleiner dat deze onder het dak past.
Bij 2. de gasveer ingedrukt en de spanband er omheen.
Bij 1. is de gasveer nog in de langste stand, de lus van de spanband zoveel kleiner dat deze onder het dak past.
Bij 2. de gasveer ingedrukt en de spanband er omheen.
Ze zitten erin..
Ze moesten niet zo heel ver ingedrukt worden , het is gelukt idd met een spanband er rond.
Thanks

Ze moesten niet zo heel ver ingedrukt worden , het is gelukt idd met een spanband er rond.
Thanks