Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
stug en hoog op de poten
Re: stug en hoog op de poten
update: ik heb de hulpveren er uit gehaald, een wereld van verschil!
Nu wil ik nog hogere banden uitproberen om het toerental een beetje te drukken. (3200 bij 100km vind ik nogal veel)
Nu wil ik nog hogere banden uitproberen om het toerental een beetje te drukken. (3200 bij 100km vind ik nogal veel)
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: stug en hoog op de poten
Heb je een 5 bak of 6 bak?
Iets hogere banden kan wel,
Je gaat dat wel merken in een iets tragere acceleratie.
Iets hogere banden kan wel,
Je gaat dat wel merken in een iets tragere acceleratie.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: stug en hoog op de poten
Mooi nu nog andere veren.Mamagyver schreef: 03 mar 2022, 12:40 update: ik heb de hulpveren er uit gehaald, een wereld van verschil!
Nu wil ik nog hogere banden uitproberen om het toerental een beetje te drukken. (3200 bij 100km vind ik nogal veel)
- Remco181
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
- Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
- Contacteer:
Re: stug en hoog op de poten
Hogere banden is heerlijk. Ik rij inmiddels op 235/65R17Mamagyver schreef: 03 mar 2022, 12:40 update: ik heb de hulpveren er uit gehaald, een wereld van verschil!
Nu wil ik nog hogere banden uitproberen om het toerental een beetje te drukken. (3200 bij 100km vind ik nogal veel)
Alleen wel op je snelheid letten

Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Re: stug en hoog op de poten
Het is een 5-bak, benzine. Wat minder acceleratie is geen probleem. In de bebouwde kom rij ik bijna alles in 3, behalve wegrijden 
De huidige bandenmaat is 225-65-16 op lichtmetalen velgen. Ik wil naar 70, maar ook een lekker soepele band. Welke? Geen idee, krijg nergens antwoord.
Qua veren kom ik er niet uit, heb nu 3x geel wat standaard is voor deze bus. Is 2x geel dan soepeler? Ook de VW dealer wist het niet
De huidige bandenmaat is 225-65-16 op lichtmetalen velgen. Ik wil naar 70, maar ook een lekker soepele band. Welke? Geen idee, krijg nergens antwoord.
Qua veren kom ik er niet uit, heb nu 3x geel wat standaard is voor deze bus. Is 2x geel dan soepeler? Ook de VW dealer wist het niet
Re: stug en hoog op de poten
Waar verwijs je naar Snautzer?
Re: stug en hoog op de poten
Die link gaat naar een post van moosev en die verwijst weer naar een uitgebreide uitleg.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: stug en hoog op de poten
Ik zal vanavond eens voor je kijken onder onze multivan wat er voor kleurcode op de veren staat.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: stug en hoog op de poten
@ Mamagyver,
Multivan lange wielbasis
Totaal toegestaan gewicht: 3080 kg
Aslasten:
vooras: 1600kg kleurcode veren: groen-groen-grijs
achteras: 1600kg kleurcode veren: groen-groen-groen
En dat rijdt met de originele schokdempers erg comfortabel.
Multivan lange wielbasis
Totaal toegestaan gewicht: 3080 kg
Aslasten:
vooras: 1600kg kleurcode veren: groen-groen-grijs
achteras: 1600kg kleurcode veren: groen-groen-groen
En dat rijdt met de originele schokdempers erg comfortabel.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: stug en hoog op de poten
Dank voor je reactie multivan, ik ben over de veren inmiddels wel tevreden nu de hulpveren er uit zijn. Verkeersdrempels neemt hij keurig. Ik heb geen idee wat originele schokdempers voor mijn bus zijn, heb hier wel foto's geplaatst van wat er onder zit. Ik merk op korte hobbels en bijvoorbeeld lassen in wegdek zoals op viaducten dat de bus echt klapt en in mijn bekerhouders alles stuitert.
Of dat aan de dempers of de banden ligt, geen idee...
Of dat aan de dempers of de banden ligt, geen idee...
Re: stug en hoog op de poten
Hallo,
Heb een T5 GP KWB uit 2015 140000 km met verminderd laadvermogen, achterveren 2 keer geel.
Rijdt zowel leeg als met lading als op rails, niks stuiteren of rammelen.
Groetjes Djinow
Heb een T5 GP KWB uit 2015 140000 km met verminderd laadvermogen, achterveren 2 keer geel.
Rijdt zowel leeg als met lading als op rails, niks stuiteren of rammelen.
Groetjes Djinow
Re: stug en hoog op de poten
Inmiddels alle schokdemper vervangen, stangetjes naar stabilisatie ook.
Hij rijdt nu als een zonnetje, en sinds kort op LPG
Hij rijdt nu als een zonnetje, en sinds kort op LPG
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: stug en hoog op de poten
Wat fijn!Mamagyver schreef: 15 mei 2022, 12:40 Inmiddels alle schokdemper vervangen, stangetjes naar stabilisatie ook.
Hij rijdt nu als een zonnetje, en sinds kort op LPG![]()
Het kan dus toch

Met welke combinatie rijd je nu?
Welke schokdempers, merk en type,
Welke veren en welke kleurcode?
Dit kan voor andere forumleden wel eens van waarde zijn..
Maar mooi dat je 'probleem' is opgelost.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: stug en hoog op de poten
O ja goeie. Ik zet hier de foto's, orders van de onderdelen is heel gezoek. De vering heb ik gelaten zoals hij was: voor 2x grijs, achter 3x geel