Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruitensproeier bij vorst

vragen over de T5
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Ruitensproeier bij vorst

Bericht door Guus NLB »

Vannacht en vandaag overdag doorlopend lichte vorst en ik moest ongeveer 400 km rijden. Géén probleem, ik heb er flink wat ruitensproeierantivries in zitten en... m'n ruitensproeiers zijn electrisch verwarmd, speciaal bijbesteld indertijd, dus er kan niets gebeuren. Dacht ik. :lach

Op de snelweg wilde ik sproeien maar niks hoor, alléén de wissers schrapend op en neer. Shit. Verderop werd het toch iets te bar dus even de wissers aan: niks doen. Gestopt op parkeerplaats, zekering kapot. :gif Vervangen, de-icer op de ruit gespoten om toch maar iets nats er op te hebben en de wissers weer wat op en neer laten gaan.

Op de plaats van bestemming kon ik de auto/aanhanger lossen en laden in een verwarmde hal dus na daar enige uren te hebben doorgebracht werkte alles weer. Op de terugweg weigerde de sproeier weer. Weer bevroren.

Opgebeld naar de dealer, of die verwarmde sproeiers op een of andere manier geactiveerd moesten worden (had de achterruit- en spiegelverwarming natuurlijk al aan staan) maar daar wisten ze niet zo vlug te vertellen hoe een en ander zat.

Ik denk dat ze er óf niet opzitten óf kapot zijn. :groteogen :groteogen
Iemand suggesties ????????

.
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Bericht door Satnoot »

:jump Of bevriest de vloeistof in de leiding, meestal is dat het probleem :alarm
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Ruitensproeier bij vorst

Bericht door erik 924 »

Guus NLB schreef:Vannacht en vandaag overdag doorlopend lichte vorst en ik moest ongeveer 400 km rijden. Géén probleem, ik heb er flink wat ruitensproeierantivries in zitten en... m'n ruitensproeiers zijn electrisch verwarmd, speciaal bijbesteld indertijd, dus er kan niets gebeuren. Dacht ik. :lach

Op de snelweg wilde ik sproeien maar niks hoor, alléén de wissers schrapend op en neer. Shit. Verderop werd het toch iets te bar dus even de wissers aan: niks doen. Gestopt op parkeerplaats, zekering kapot. :gif Vervangen, de-icer op de ruit gespoten om toch maar iets nats er op te hebben en de wissers weer wat op en neer laten gaan.

Op de plaats van bestemming kon ik de auto/aanhanger lossen en laden in een verwarmde hal dus na daar enige uren te hebben doorgebracht werkte alles weer. Op de terugweg weigerde de sproeier weer. Weer bevroren.

Opgebeld naar de dealer, of die verwarmde sproeiers op een of andere manier geactiveerd moesten worden (had de achterruit- en spiegelverwarming natuurlijk al aan staan) maar daar wisten ze niet zo vlug te vertellen hoe een en ander zat.

Ik denk dat ze er óf niet opzitten óf kapot zijn. :groteogen :groteogen
Iemand suggesties ????????

.
Volgens de wetten van de natuur bevriest warm water eerder òp een onderkoeld raam, dan onderkoeld water! Overgangswarmte wordt ontrokken uit het opgewarmde water!!!
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Satnoot, er zit volop antivries in weet je nog,

Erik, de sproeiers zijn electrisch verwarmd zodat ze niet bevriezen. Omdat de antivries in de sproeieropening uit het water verdampt vriest die opening alsnog dicht. Dáár zijn die electrische sproeiers voor, niet om het water te verwarmen.
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door theo »

ik heb dat niet electrisch verwarmd en bij mij werkt alles gewoon goed.
zit er wel genoeg antivries in
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Als de sproeiers elektrisch verwarmbaar zijn, dan zal er ook wel een elektrische aansluiting op zitten. Met een spanningsdoorgangstester kun je de sproeiers controleren. Tevens kun je op de connectors controleren of er spanning op staat. :toppie :toppie :toppie
Daan
Berichten: 111
Lid geworden op: 18 jan 2007, 18:56
Locatie: baarn
Contacteer:

Bericht door Daan »

hey hallo,ik heb er vorige week voor de vorst begon de hele voorraad leeg gespoten en tot -15 ingegooit maarru , lijkt wel een ijslolly ,alles is bevroren .iemand een tip om het te ondooien ?
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Bericht door Henk250 »

Guus is een maatje van Painter,dus(waarschijnlijk) ook een beetje pinnig met bijvullen.


:muur :muur :muur


Ik heb ook verwarmde sproeiers,en deze werken perfect.

:toppie :toppie :toppie :toppie

Elke dag 650km met dit weer,dus gewoon oorzaak ........

:bonk :bonk :bonk :bonk :bonk :bonk
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Bericht door ferry395 »

heydat had ik precies hetzelfde mijn zekering was ook stuk vage rotzooi hahaha maar weet nu nog niet wat het is gr ferry
P@ the T5 courier
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
Locatie: Somewhere on the road
Contacteer:

Bericht door P@ the T5 courier »

Heel vreemd, ik reed vorige week in het kopje van Noorwegen en had onderweg al eens tegen de -19 graden aan gekeken, maar geen enkel probleem met de sproeiers en ook niet met de koplampsproeiers.
Een nadeel is wel dat het reservoir wel errug snel leeg is, maar daar ging het hier niet over. Ik denk toch dat je verwarmde sproeiinstallatie er geen zin meer in heeft.

Slechts 356.000 km aan het rondsproeien :lach
Met de allervriendelijkste groet,

P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Bericht door johnny van de voorde »

hey,

Ja, ook bij mij vriest de boel dicht. Ik heb er gebruiksklare ruitensproeiervloeistof ingekiepperd, (-25C° staat op de verpakking), doch deze week ganse week problemen gehad.
Systeem op de T4 was beter dan op de T5 !

John
joopT5 nr 17
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mar 2007, 18:52

Bericht door joopT5 nr 17 »

Hoi,

Ook ik heb dit van de week meegemaakt.
De ruitensproeier dicht en zekering kapot.
We waren aan het werk in Vlissingen, dus even langs de VW dealer gereden.
We kwamen er langs, en hadden geen schema van de zekeringenkast.
De zekering vervangen en 20 Euro lichter. :muur
We hebben ook een H200 en nergens geen last van.
Het zal toch niet helemaal goed zitten bij de VW.

Groeten Joop.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Bericht door johnny van de voorde »

Ja Joop,

Gelijk heb je , er schort wel meer aan de T5 !

Fijne bus met aardige gebreken !

John
Tjo
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jul 2007, 20:58

Ruitenwissermotor stuk?

Bericht door Tjo »

Ook bij mij doen ineens de ruitenwissers het niet meer.
Heb me rotgezocht naar de juiste zekering en heb hem nog niet.
Volgens het handboek zijn er twee kasten, een net voor/naast de accu
en een onder in het midden van het dashboard.
De eerste lijkt me meer voor de motorfuncties.
Achter de klep van de tweede zit een kaartje met de nummers en symbolen.
Er zijn er vier met een symbool van een sproeier en/of ruitenwisser, echter geen van die zekeringen is stuk...........
Toch lijkt het me niet de motor die het begeven heeft want de sproeier doet het ook niet meer, ook achter niet.
Wat was bij jullie het zekeringnummer van de ruitenwisser?
Bedankt!
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Nu we het hier toch over de ruitensproeiers hebben heb ik ook nog een vraag.

Geeft de boord computer van de T5 ook een melding normaal gesproken als de ruitensproeier vloeistof bijna op is?

Ik zat opeens zonder een kreeg geen enkele melding te zien, vond ik nogal vreemd.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie