Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ruitensproeier bij vorst
Ruitensproeier bij vorst
Vannacht en vandaag overdag doorlopend lichte vorst en ik moest ongeveer 400 km rijden. Géén probleem, ik heb er flink wat ruitensproeierantivries in zitten en... m'n ruitensproeiers zijn electrisch verwarmd, speciaal bijbesteld indertijd, dus er kan niets gebeuren. Dacht ik.
Op de snelweg wilde ik sproeien maar niks hoor, alléén de wissers schrapend op en neer. Shit. Verderop werd het toch iets te bar dus even de wissers aan: niks doen. Gestopt op parkeerplaats, zekering kapot. Vervangen, de-icer op de ruit gespoten om toch maar iets nats er op te hebben en de wissers weer wat op en neer laten gaan.
Op de plaats van bestemming kon ik de auto/aanhanger lossen en laden in een verwarmde hal dus na daar enige uren te hebben doorgebracht werkte alles weer. Op de terugweg weigerde de sproeier weer. Weer bevroren.
Opgebeld naar de dealer, of die verwarmde sproeiers op een of andere manier geactiveerd moesten worden (had de achterruit- en spiegelverwarming natuurlijk al aan staan) maar daar wisten ze niet zo vlug te vertellen hoe een en ander zat.
Ik denk dat ze er óf niet opzitten óf kapot zijn.
Iemand suggesties ????????
.
Op de snelweg wilde ik sproeien maar niks hoor, alléén de wissers schrapend op en neer. Shit. Verderop werd het toch iets te bar dus even de wissers aan: niks doen. Gestopt op parkeerplaats, zekering kapot. Vervangen, de-icer op de ruit gespoten om toch maar iets nats er op te hebben en de wissers weer wat op en neer laten gaan.
Op de plaats van bestemming kon ik de auto/aanhanger lossen en laden in een verwarmde hal dus na daar enige uren te hebben doorgebracht werkte alles weer. Op de terugweg weigerde de sproeier weer. Weer bevroren.
Opgebeld naar de dealer, of die verwarmde sproeiers op een of andere manier geactiveerd moesten worden (had de achterruit- en spiegelverwarming natuurlijk al aan staan) maar daar wisten ze niet zo vlug te vertellen hoe een en ander zat.
Ik denk dat ze er óf niet opzitten óf kapot zijn.
Iemand suggesties ????????
.
Re: Ruitensproeier bij vorst
Volgens de wetten van de natuur bevriest warm water eerder òp een onderkoeld raam, dan onderkoeld water! Overgangswarmte wordt ontrokken uit het opgewarmde water!!!Guus NLB schreef:Vannacht en vandaag overdag doorlopend lichte vorst en ik moest ongeveer 400 km rijden. Géén probleem, ik heb er flink wat ruitensproeierantivries in zitten en... m'n ruitensproeiers zijn electrisch verwarmd, speciaal bijbesteld indertijd, dus er kan niets gebeuren. Dacht ik.
Op de snelweg wilde ik sproeien maar niks hoor, alléén de wissers schrapend op en neer. Shit. Verderop werd het toch iets te bar dus even de wissers aan: niks doen. Gestopt op parkeerplaats, zekering kapot. Vervangen, de-icer op de ruit gespoten om toch maar iets nats er op te hebben en de wissers weer wat op en neer laten gaan.
Op de plaats van bestemming kon ik de auto/aanhanger lossen en laden in een verwarmde hal dus na daar enige uren te hebben doorgebracht werkte alles weer. Op de terugweg weigerde de sproeier weer. Weer bevroren.
Opgebeld naar de dealer, of die verwarmde sproeiers op een of andere manier geactiveerd moesten worden (had de achterruit- en spiegelverwarming natuurlijk al aan staan) maar daar wisten ze niet zo vlug te vertellen hoe een en ander zat.
Ik denk dat ze er óf niet opzitten óf kapot zijn.
Iemand suggesties ????????
.
ik heb dat niet electrisch verwarmd en bij mij werkt alles gewoon goed.
zit er wel genoeg antivries in
zit er wel genoeg antivries in
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
Heel vreemd, ik reed vorige week in het kopje van Noorwegen en had onderweg al eens tegen de -19 graden aan gekeken, maar geen enkel probleem met de sproeiers en ook niet met de koplampsproeiers.
Een nadeel is wel dat het reservoir wel errug snel leeg is, maar daar ging het hier niet over. Ik denk toch dat je verwarmde sproeiinstallatie er geen zin meer in heeft.
Slechts 356.000 km aan het rondsproeien
Een nadeel is wel dat het reservoir wel errug snel leeg is, maar daar ging het hier niet over. Ik denk toch dat je verwarmde sproeiinstallatie er geen zin meer in heeft.
Slechts 356.000 km aan het rondsproeien
Met de allervriendelijkste groet,
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09 mar 2007, 18:52
Hoi,
Ook ik heb dit van de week meegemaakt.
De ruitensproeier dicht en zekering kapot.
We waren aan het werk in Vlissingen, dus even langs de VW dealer gereden.
We kwamen er langs, en hadden geen schema van de zekeringenkast.
De zekering vervangen en 20 Euro lichter.
We hebben ook een H200 en nergens geen last van.
Het zal toch niet helemaal goed zitten bij de VW.
Groeten Joop.
Ook ik heb dit van de week meegemaakt.
De ruitensproeier dicht en zekering kapot.
We waren aan het werk in Vlissingen, dus even langs de VW dealer gereden.
We kwamen er langs, en hadden geen schema van de zekeringenkast.
De zekering vervangen en 20 Euro lichter.
We hebben ook een H200 en nergens geen last van.
Het zal toch niet helemaal goed zitten bij de VW.
Groeten Joop.
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Ruitenwissermotor stuk?
Ook bij mij doen ineens de ruitenwissers het niet meer.
Heb me rotgezocht naar de juiste zekering en heb hem nog niet.
Volgens het handboek zijn er twee kasten, een net voor/naast de accu
en een onder in het midden van het dashboard.
De eerste lijkt me meer voor de motorfuncties.
Achter de klep van de tweede zit een kaartje met de nummers en symbolen.
Er zijn er vier met een symbool van een sproeier en/of ruitenwisser, echter geen van die zekeringen is stuk...........
Toch lijkt het me niet de motor die het begeven heeft want de sproeier doet het ook niet meer, ook achter niet.
Wat was bij jullie het zekeringnummer van de ruitenwisser?
Bedankt!
Heb me rotgezocht naar de juiste zekering en heb hem nog niet.
Volgens het handboek zijn er twee kasten, een net voor/naast de accu
en een onder in het midden van het dashboard.
De eerste lijkt me meer voor de motorfuncties.
Achter de klep van de tweede zit een kaartje met de nummers en symbolen.
Er zijn er vier met een symbool van een sproeier en/of ruitenwisser, echter geen van die zekeringen is stuk...........
Toch lijkt het me niet de motor die het begeven heeft want de sproeier doet het ook niet meer, ook achter niet.
Wat was bij jullie het zekeringnummer van de ruitenwisser?
Bedankt!
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Nu we het hier toch over de ruitensproeiers hebben heb ik ook nog een vraag.
Geeft de boord computer van de T5 ook een melding normaal gesproken als de ruitensproeier vloeistof bijna op is?
Ik zat opeens zonder een kreeg geen enkele melding te zien, vond ik nogal vreemd.
Geeft de boord computer van de T5 ook een melding normaal gesproken als de ruitensproeier vloeistof bijna op is?
Ik zat opeens zonder een kreeg geen enkele melding te zien, vond ik nogal vreemd.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi