En dat was een pietje precies.
Maar dat kwam bij hem door zijn rijstijl

Ha, nou je hebt helemaal gelijk. Er kloppen zelfs geen twee pepernoten van. Ik had gehoopt dat dat het een makkelijk verhaal zou maken. Even laten uitlijnen, nieuwe banden eronder en hoppakee klaar. Maar nee.Erdem50 schreef: 09 jun 2022, 13:24 Wat ik al aangaf in mijn eerste reactie. De uitlijning klopt geen pepernoot van. Zou je aub het uitlijnrapport voor en na ook willen toevoegen?
Dankjewel voor je berichtje! Nou ze hebben het dus gechecked, alleen blijkt dat ze de achterwielen wel kunnen checken, maar niet kunnen uitlijnen. Alleen de voorwielen en die waren afgezien van een kleine afwijking wel ok (zie hierboven)krekwakwol schreef: 09 jun 2022, 13:28 Ik denk dat je hem even 4 wiel moet laten uitlijnen, ik weet niet of 2 wiel uitlijnen nog bestaat, maar dan controleren ze de stand van de achterwielen ook.
Hopelijk kunnen ze dan zien waar het probleem van je overmatige slijtage zit en het oplossen.
Haha, ik kan me voorstellen dat als je Pirelli's eronder laat zetten dat je rijstijl dan wellicht ook iets aan racewagen gevoel onderheving isMultivan Generation schreef: 09 jun 2022, 15:21 Ik kende iemand die zijn pirelli P6000 onder zijn T4 ook tot op het canvas versleet na 16.000 km
En dat was een pietje precies.
Maar dat kwam bij hem door zijn rijstijl![]()
![]()
Je had gelijk hoor! De uitlijning klopt geen snars van. Zie hierboven.pwhooftman schreef: 08 jun 2022, 23:00 Volledig kaal na 15000 km is zo absurd snel, dan hoef je je niet druk te maken over personen-bestelbus- of vrachtwagen banden, dan is er gewoon iets heel errug mis. De achterwielen worden niet eens aangedreven!
Hmmm, daar zeg je wat. Als ik me goed herinner (maar ik ga nu aan mezelf twijfelen) waren het vooral de buitenkanten die helemaal tot het draad versleten zijn. De binnenkant is ook goed versleten maar heeft nog een lichte profielrichel van wellicht 2mm (maar dat is wilde schatting ;))pwhooftman schreef: 09 jun 2022, 22:14 Als de wielen gekanteld staan door verlaagde veren, was het dan dus alleen de binnenkant van de banden die kaal werden?
Ik vind de kantelafwijking niet groot eerlijk gezegd. Kun je een foto van recht achter de bus nemen waarop we de stand van de wielen en de laagte van de bus zien?
Wat een geweldige info, dankje!! Het is duidelijk dat de bus dan teveel toespoor heeft aangezien de buitenzijden sneller slijten. Moet wel zeggen dat het ook weer niet een dramatisch verschil is bij nadere inspectie. De binnenkant heeft nog wat profiel, maar ook bijzonder weinig. Ik zal hieronder nog wat foto's plaatsen.pwhooftman schreef: 09 jun 2022, 23:40 Ik lees in diverse Engelstalige berichten dat de camber niet aangepast kan worden (camber is de scheefstand van de wielen van boven naar beneden, dus bovenkant van het wiel meer naar binnen). De camber neemt toe als je verlaagt, omdat de wielen als het ware met hun bovenkant naar binnen scharnieren. Maar ik lees dat door verlagen ook het 'toespoor' verandert, en dat dat wel aangepast kan worden door het verdraaien van excentrische bussen in de wielophanging. 'Toespoor' is als de wielen naar binnen wijzen, denk aan scheel kijken. Als de wielen teveel toespoor hebben, dan gaan de buitenkanten het hardst slijten. Als ze te weinig toespoor hebben (of zelfs 'wijdspoor'), dan slijten de binnenkanten sneller.
Leerzaam leesvoer: https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/
Erdem50 schreef: 10 jun 2022, 08:59 Heb je foto’s van je bus VOORDAT ze hem omhoog gezet hebben? Er zijn heel veel verlaagde busjes en die hebben echt niet iedere 15k nieuwe banden nodig. Dan moet jou bus wel heel erg laag liggen.
pwhooftman schreef: 09 jun 2022, 23:40 Ik lees in diverse Engelstalige berichten dat de camber niet aangepast kan worden (camber is de scheefstand van de wielen van boven naar beneden, dus bovenkant van het wiel meer naar binnen). De camber neemt toe als je verlaagt, omdat de wielen als het ware met hun bovenkant naar binnen scharnieren. Maar ik lees dat door verlagen ook het 'toespoor' verandert, en dat dat wel aangepast kan worden door het verdraaien van excentrische bussen in de wielophanging. 'Toespoor' is als de wielen naar binnen wijzen, denk aan scheel kijken. Als de wielen teveel toespoor hebben, dan gaan de buitenkanten het hardst slijten. Als ze te weinig toespoor hebben (of zelfs 'wijdspoor'), dan slijten de binnenkanten sneller.
Leerzaam leesvoer: https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/
Ah, fijn om te weten, dank. En we hebben dezelfde bandenmaat. Ik zal de afstand ook eens meten bij mij, dan weet ik hoeveel mn busje omhoog gaat mocht ik toch van veren 'moeten' wisselen.Hanz schreef: 11 jun 2022, 11:54 Ter vergelijking, mijn California met dezelfde wielen. Niet verlaagd. Banden 225/60R16.
Afstand van bovenkant band tot spatbordrand 9 cm.