Gelukkig konden we de vakantie gewoon afmaken en thuis verder actie ondernomen. NKC werkt met aangesloten herstelbedrijven en dan geldt een vermindering van het eigen risico met € 175,- en het standaard eigen risico bedraagt € 300; (het eigen risico moet je voor schieten totdat de schade helemaal is afgehandeld en dat kan met een buitenlandse schade maanden tot jaren duren). Nu zag ik dat de aangesloten herstelbedrijven veelal (alle?) camper/caravan bedrijven zijn en heb ik besloten te kiezen voor een niet-aangesloten schadebedrijf dat ik ken en ervaring heeft met normale autoschades.
In een tweede telefoongesprek met NKC vroeg de medewerker mij of ik wist dat herstel door een niet door NKC gecontracteerd bedrijf leidt tot een verhoging van het eigen risico met € 700,-. Nee dat wist ik niet: op de groene kaart en op de NKC site wordt alleen gesproken over een vermindering met €175,- met een standaard risico van € 300,-. De clausule met verhoging staat alleen in de polisvoorwaarden en dan moet je die ook nog eens heel goed lezen.
Dit valt me dus enorm tegen van de NKC: die €300,- "standaard" eigen risico is dus puur een marketing truc: je betaalt of € 125,- of € 1000,- en nooit de € 300,-

Omdat € 1000,- toch wel veel is om voor te schieten ook maar even het aangesloten "herstelbedrijf" in de regio gebeld. Wordt er opgenomen met "met caravanbedrijf X". "Nee schades herstellen we niet zelf, dat doet een schadebedrijf hier in de straat"