Ik heb ook een vergelijkbaar keuringsrapport van het CED, welke eerder in deze thread door Peter gedeeld is. Daarin staat ook nog geen vermelding over de gasbun. Echter volgens mij zijn ze strikter geworden.
Omdat nog wat verder te onderzoeken, via via een recente uitnodigingsbrief voor een taxatie / technische keuring van de NKC / CED opgesnord.
Verzekeraars eisen dat dergelijke campers aan bepaalde veiligheidseisen moeten voldoen. Deze keuring voert CED binnenkort voor u uit. De veiligheidskeuring gaat altijd in combinatie met een waarde taxatie.
Voor uw veiligheid en om de camper te kunnen verzekeren kijken wij o.a. naar de onderstaande zaken. Om de keuring soepel te kunnen uitvoeren is het verstandig dat u te controleren zaken ook alvast controleert zodat er geen afkeurpunten genoteerd moeten worden en een herkeuring noodzakelijk is.
Voor de waardebepaling zijn onder andere de volgende zaken belangrijk:
- Bouwjaar, model, fabrikant en opties
- RDW controle van het kenteken
- De uiterlijke staat en toestand (exterieur en interieur)
- Controle van de APK keuringsdatum
- Visuele controle van de banden incl. de zogenaamde DOT code. Deze code, vaak weergegeven in een ovaal op de band, geeft de productiedatum van de band aan
Voor de veiligheidskeuring kijken we met name naar de volgende zaken.
Elektriciteit:
- Zijn er aardlekschakelaar(s) aanwezig zijn ze deugdelijke ingebouwd en hebben de stopcontact(en) randaarde
- Deugdelijke bevestiging huishoudaccu.
- Stopcontact aan de buitenzijde (blauwe stekker) met een CCE goedkeur.
Gas:
- Afgesloten kast voor de gasfles. Geen elektronica in dezelfde kast.
- Ontluchting aanwezig in de gas kast aan de onderzijde rond 40 mm. (zeer belangrijk)
- Vaste aansluiting met staal of koper naar de gasfles. Dus tussen gas kast en gastoestellen zoals koelkast, kachel, boiler etc. Geen oranje flexibele slang.
- Alleen oranje flexibele slang tussen vaste aansluiting en gasfles in de gas kast , bij voorkeur met schroefnippels.
- Gasslang in juiste conditie.
- Gasfles deugdelijk rechtop en goed gemonteerd.
- LPG flessen vulling aan de buitenzijde.
Hiermee wordt mijn eigen gevoel bevestigd, en daarmee hebben we denk ik een soort van antwoord, los van de discussie of een taxateur dit überhaupt kan beoordelen.
Ik vermoed dus dat een “Taxatie” rapport nu wat meer info bevat als een paar jaar geleden. Hoe de verzekering zoals het NKC er vervolgens mee omgaat weten we niet. De verzekeraars met taxatie / keuring lijken betreffende gas strikter geworden, of stond dit in 2017 ook al in de uitnodiging brief? Onze camper is destijds in elk geval niet op deze wijze gekeurd, maar wellicht had ik mazzel.
Een gasfles in een keukenkastje met oranje slang verbonden zonder gasbun, lijkt mij nu in 2022 als negatieve keuringspunten in een rapport terecht te komen en vermoedelijk is een all-risk NKC verzekering niet meer mogelijk in een zelfbouw camper zonder echte gasbun.
Ik zou wel eens een taxatierapport voor het NKC van 2022 willen inzien, als iemand die heeft en geanonimiseerd wil delen?