Ik heb een steeds groter wordend probleem met de koppeling van mijn T4 TDI 2.5 uit 1997. Twee jaar geleden merkte ik voor het eerst eens dat het koppelingspedaal niet helemaal terug omhoog kwam; dit was na een nacht 'in de versnelling te hebben gestaan'. Opzich niet problematisch, want het schakelen ging prima. Maar nu.. op dit moment lijkt het wel alsof er te weinig vloeistof in het systeem zit en is voorgaande de standaard geworden - zie https://youtube.com/shorts/-WguRz62lBs?feature=share
Na enige tijd stilstaan (paar dagen) krijg ik 'm na het starten niet in de versnelling. Na minuten stationair lukt het om 'm in z'n 5 te krijgen en dan een paar keer pompen ook in z'n 2, nog wat later ook in z'n 1. Ik ben ook een keer in z'n 2 weggereden en na een paar kilometer (zeker snelweg) is de druk op het systeem terug en gaat het schakelen als een zonnetje. Maar dit is verre van hoe ik graag mijn bus heb rijden. Vandaag - na meer dan twee weken stilstaan - kreeg ik 'm na 20 minuten nog niet zover dat ik het aandurfde om te gaan rijden. Nu echt tijd voor actie

De garage waar hij laatst een beurt heeft gekregen, waaronder verversen remvloeistof, geeft aan dat hierbij het koppelingsysteem niet aangeraakt is. Na veel te hebben gelezen over soortgelijke problemen lijkt het wel degelijk dat deze twee met elkaar te maken hebben.
Kun jij op basis van bovenstaande een diagnose stellen??