Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stukjes foam uit ventielatie openingen.
Stukjes foam uit ventielatie openingen.

Ex Subaru GT GC8 ‘99
Ex Forester X ‘03
Groetjes Arnold.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Re: Stukjes foam uit ventielatie openingen.
Uit de aansluitingen van de luchtkanalen op de kachelunit, of van de kleppen in de kachelunit zelf.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- eindgebruiker
Welk schuim kun je gebruiken ter vervanging?
- Multivan Generation
- Contacteer:
Armaflex zelfklevend werkt prima.
Dikte denk ik, dat 6mm wel zou kunnen werken.
Erdem heeft het pas ook gedaan, anders hem eens vragen
Groeten Peter
Dikte denk ik, dat 6mm wel zou kunnen werken.
Erdem heeft het pas ook gedaan, anders hem eens vragen

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
dit heb ik ook afgelopen zomer gehad, diverse brokken maar ventilatie blijft het goed doen.
gebruik de warme lucht niet (geen winter gebruik) dus verwacht geen problemen 4maar klopt dat we; ?
Waar is dat schuim voor bedoeld (warme lucht kanalisering of ook de koude lucht) ?
gebruik de warme lucht niet (geen winter gebruik) dus verwacht geen problemen 4maar klopt dat we; ?
Waar is dat schuim voor bedoeld (warme lucht kanalisering of ook de koude lucht) ?
Happy with the
Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm

- Multivan Generation
- Contacteer:
Ik verwacht afsluiting en demping van geluid van stromende lucht(resonantie)
Oke dus (in eerste instatie) geen werkingsfunctionaliteit verlies
ik zie namelijk erg op tegen het verwijderen van het dashboard het lijkt me een aardige klus namelijk
ik zie namelijk erg op tegen het verwijderen van het dashboard het lijkt me een aardige klus namelijk
Happy with the
Driver Michael

Uiteindelijk als al het foam verdwenen is komt de kachel niet meer op temperatuur. Dan lekt blijkbaar teveel warme lucht weg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Snap ik maar we gebruiken eigenlijk nooit warme lucht alleen koud dus mogelijk issue maar voor ons geen probleem
Happy with the
Driver Michael

- Multivan Generation
- Contacteer:
Ook koude lucht ontsnapt een beetje,websurfer schreef: 22 dec 2022, 17:14 Snap ik maar we gebruiken eigenlijk nooit warme lucht alleen koud dus mogelijk issue maar voor ons geen probleem
niet 100% van de lucht komt dan dus door je ventilatie roosters het interieur binnen.
Dus je struisvogel gedachte is wellicht ongegrond.
Ok duidelijk
Hou het in de gaten en mocht het nodig zijn ga ik moed verzamelen
Hou het in de gaten en mocht het nodig zijn ga ik moed verzamelen
Happy with the
Driver Michael

- raf_construct
Op den duur gaat ook je voorruit ontwaseming niet meer goed werken.
Hier komt er al een tijdje geen foam meer uit de openingen. In totaal best veel uitgekomen, duurde jaren.
Dus vaak troep en half geblokkeerde roostertjes. Had voor een werkbus geen prioriteit, maar achteraf..
De lucht die ontsnapt, komt toch wel de bus in?
Voor zover ik begrijp zou het dan ergens onder het dashboard ontsnappen, voor de luchtverversing in de bus maakt het dan niks uit.
Dus vaak troep en half geblokkeerde roostertjes. Had voor een werkbus geen prioriteit, maar achteraf..
De lucht die ontsnapt, komt toch wel de bus in?
Voor zover ik begrijp zou het dan ergens onder het dashboard ontsnappen, voor de luchtverversing in de bus maakt het dan niks uit.
Ook mijn bus uit 2002 krijgt brokken uit de roosters. Ook is hij laatst opgehouden met blazen. En rij je niet op de snelweg dan beslaan ook alle ramen van binnen. Ik ga dus binnenkort wel het dashboard eruit halen om alles weer in orde te maken. Voordat ik dat doe, zijn er nog tips waar ik op moet letten en wat er eventueel zou vervangen kunnen worden? Er is airco in de bus
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
kans is groot dat het van de kleppen komt.
Deze zijn, voor gewichtsreductie, voorzien van gaten, die vervolgens met het schuim zijn bekleed.
Als dat schuim eraf gaat, zullen de kleppen dus minder functioneel worden en de lucht niet 'sturen'.
De eerste klep is voor de temperatuur, deze stuurt de lucht langs de warmtewisselaar, of niet, of afhankelijk van de stand gedeeltelijk.
Als deze klep geen schuim meer heeft, zal de meeste lucht niet via de warmtewisselaar gaan (hogere luchtweerstand), gevolg: de lucht wordt niet volledig warm, maar blijft ook niet volledig koud.
De tweede en derde kleppen bepalen de uitstroomopeningen: vooruit, dashboard, voeten, combinatie.
Als van deze kleppen het schuim af is, zal dus vooral de efficiëntie van het ontwasemen afnemen.
Er zit wel enige variatie tussen de verschillende modellen.
zie ook hier en hier
Ik denk niet dat er heel veel lucht tussen de verschillende plastic delen door lekt, als ik het me herinner zat daar ook geen schuim tussen.
Zelf heb ik een jaar terug ook deze klus gedaan. Prima te doen, is niet moeilijk, maar wel even wat werk.
Mijn kleppen waren helemaal kaal, zat geen plukje schuim meer op.
Dit bekleed met armaflex zelfklevend 6mm, werkt nog steeds super.

Deze zijn, voor gewichtsreductie, voorzien van gaten, die vervolgens met het schuim zijn bekleed.
Als dat schuim eraf gaat, zullen de kleppen dus minder functioneel worden en de lucht niet 'sturen'.
De eerste klep is voor de temperatuur, deze stuurt de lucht langs de warmtewisselaar, of niet, of afhankelijk van de stand gedeeltelijk.
Als deze klep geen schuim meer heeft, zal de meeste lucht niet via de warmtewisselaar gaan (hogere luchtweerstand), gevolg: de lucht wordt niet volledig warm, maar blijft ook niet volledig koud.
De tweede en derde kleppen bepalen de uitstroomopeningen: vooruit, dashboard, voeten, combinatie.
Als van deze kleppen het schuim af is, zal dus vooral de efficiëntie van het ontwasemen afnemen.
Er zit wel enige variatie tussen de verschillende modellen.
zie ook hier en hier
Ik denk niet dat er heel veel lucht tussen de verschillende plastic delen door lekt, als ik het me herinner zat daar ook geen schuim tussen.
Zelf heb ik een jaar terug ook deze klus gedaan. Prima te doen, is niet moeilijk, maar wel even wat werk.
Mijn kleppen waren helemaal kaal, zat geen plukje schuim meer op.
Dit bekleed met armaflex zelfklevend 6mm, werkt nog steeds super.