dus september vorig jaar kochtten we een T4 syncro camper van 2003 met 270.000km op de teller. Prachtvoertuig. Maar in vergelijking met twee eerdere Mercedes Marco Polo's vinden we dat deze VW in bochten toch wel erg gemakkelijk gaat overhellen. Is het normaal dat zo'n T4 méér overhelt dan een MB? Want dat overhellen maakt dat ik véél voorzichtiger bochten aansnij. Zijn het de stabilisatorstangen die dat overhellen moeten beperken? En kunnen die verslijten of kapot gaan?
Kan mij voorstellen dat een synchro wat zachter geveerd is zodat de terrein capaciteiten beter zijn. Te stijf betekent dat he minder druk op de wielen hebt in het terrein.
J vd Pal schreef: 06 jan 2023, 15:34
Kan mij voorstellen dat een synchro wat zachter geveerd is zodat de terrein capaciteiten beter zijn. Te stijf betekent dat he minder druk op de wielen hebt in het terrein.
Hij is inderdaad erg zacht afgeveerd, vergeleken met de MB Marco Polo (die ook 4wd was). Best lekker, zo zacht over alle putten en bulten hobbelen. :-)
@beckontheroad: op welke manier kan de dikte een verschil maken? (ondertussen effe zien of ik op youtube een opvoedend filmpje vind).
edit: ik snap nu wat je bedoelt.
Andere vraag (nog voor ik gemeten heb): kan zoiets vervangen worden zonder dat dit door een belgische technische keuring zou worden afgekeurd?
J vd Pal schreef: 06 jan 2023, 15:34
Kan mij voorstellen dat een synchro wat zachter geveerd is zodat de terrein capaciteiten beter zijn. Te stijf betekent dat he minder druk op de wielen hebt in het terrein.
Plus 1
Ik zou dat niet veranderen. Anders heb je daar nauwelijks profijt van je achterwielaandrijving. Tenzij je een sperdifferentieel hebt natuurlijk.
J vd Pal schreef: 06 jan 2023, 15:34
Kan mij voorstellen dat een synchro wat zachter geveerd is zodat de terrein capaciteiten beter zijn. Te stijf betekent dat he minder druk op de wielen hebt in het terrein.
Nee , een syncro is idem aan de niet syncro versies.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
J vd Pal schreef: 06 jan 2023, 15:34
Kan mij voorstellen dat een synchro wat zachter geveerd is zodat de terrein capaciteiten beter zijn. Te stijf betekent dat he minder druk op de wielen hebt in het terrein.
Plus 1
Ik zou dat niet veranderen. Anders heb je daar nauwelijks profijt van je achterwielaandrijving. Tenzij je een sperdifferentieel hebt natuurlijk.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Eerlijk waar, welke weetjeweller rijd met zijn camper syncro of 4motion nu echt offroad. Dan bedoel ik dus wat meer dan de gravelwegen in scandinavie en oost europa. Met mijn T3 syncro kwam ik ook door mammutpark en met mijn jumper en expert 4x4 rij ik voor het werk met gemak door het veld waar elk weldenkend persoon nooit met zijn camper in zou rijden. Alhoewel......
Als de vering/torsiestang te slap is zonder twijfelen upgraden naar gewenste rij eigenschappen. Ik weet niet welke banden je rijd maar dat doet soms ook veel. Hoe is je gewichtverhouding bovenin de bus?
SyncRoon schreef: 06 jan 2023, 18:32
Eerlijk waar, welke weetjeweller rijd met zijn camper syncro of 4motion nu echt offroad. Dan bedoel ik dus wat meer dan de gravelwegen in scandinavie en oost europa.
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in.
Had ik me toch ook maar een Toyota HDJ80 gekocht zeg.
Ik ga die torsiestang mooi laten zoals ie is. Want ik ken mezelf, hoe beter de wegligging hoe sneller ik ga raggen.
Afgezien van het feit dat ze erg lastig te vinden zijn.
De 28mm werd ook geleverd bij verlaagd onderstel icm sportpakket. Dan waren ook de torsie staven dikker uitgevoerd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...