Nee, ik had omgebouwd naar een 150 pk VTG lader en daarvan is de bevestiging net even anders,Erik450 schreef: 11 jan 2023, 23:41
Is dit dezelfde downpipe als jij had Peter?
Ik vraag me af hoe hij bevestigt wordt, aangezien de c clips er niet meer aan zitten.
En wat is het verschil wat je voelt, ipv de standaard pijp, in samenwerking met chiptuning?
Ik zit er wel aan te denken, maar 400 euro is veel geld, en is dat het waard?
Samen met het chippen en een run op de testbank ben je 1000 euro lichter.
Groeten Erik-jan
Erdem heeft mijn bocht welke direct van de turbo weggaat destijds aangepast.
Voor 88 en 102 pk downpijp wordt het gietijzeren gedeelte wat hier getoond wordt:

http://www.eldiape.com/tuning20/003.jpg
dat gedeelte dus waar de C-klemmen gebruikt worden, vervalt.
Ook wordt bij die aangeboden downpijp dus direct hier tegenaan punt D gemonteerd:

http://www.eldiape.com/tuning20/020.jpg
Zoek ook hier op het forum een topic van Heartbeat over uitlaat.
Hierdoor is er veel meer flow en dus spint de turbo veel vroeger en vrijer op.
Ook het doortrekken en de dip in vermogen bij de 88 pk bij rond de 2600 - 2800 rpm wordt hiermee geëlimineerd.
Door de grotere diameter van het gehele uitlaatsysteem zal je merken dat de turbo eerder thuis geeft, waardoor je het gas minder diep hoeft in te trappen, dat er meer gebeurd onder de 2000 rpm zonder dat dit ten koste gaat van de hardware, dat klimmen in toeren sneller gaat, en dat je dus een levendiger bus krijgt zonder nerveus te worden. Kijk je naar de materiaal kosten van RCV dan is 400 Euro een schijntje.
Wellicht een idee om een verzamel bestelling met een aantal forumleden te doen, om kosten te besparen?

Destijds heb ik voor onze bus bij Skytune in Maldegem een uitlaat op maat laten maken en ik was destijds tegen de 900 euro kwijt.
Na het plaatsen van andere downpijp en roetkat vervanger kun je altijd nog beslissen of een aanpassing van de software noodzakelijk is.
Mensen willen altijd meer meer meer, maar ga er dan eerst eens mee rijden, en doe ervaring op met de nieuwe setup zodat je precies weet of het is wat je dan wilt, of dat er een fijnslijp van de software mogelijk is in een bepaald toeren en of koppelgebied.. Een run op een testbank kan maar is niet noodzakelijk omdat dit onder testomstandigheden is, ook is er veel getweak met waarden mogelijk waardoor het lijkt of je inderdaad voor en na de run een toename in vermogen hebt, maar even de testbank anders instellen in de software waardoor het meer lijkt wordt ook gedaan. Mijn ervaring met JD is dat bussen die daar getuned waren nerveus en te agressief aanvoelden, wat bijna tegen de natuur van een bus aanvoeld. En wat is nu de meerwaarde van een papiertje met een grafiek. Leuk voor in het café om op de bar te leggen, maar is puur een indicatie, een hulpmiddel. Real road testen met wind tegen etc is waardevoller in mijn ogen.
Ik zou je adviseren om contact op te nemen met B&B autotechniek, betere kwaliteit software, voor lagere prijs en zonder de bullshit.
Direct bij de montage aan de turbo zit de restrictie in diameter van 52 a 53 mm in de bocht, het lijkt veel dikker, maar als je de buitenmantel etc verwijderd blijft er een iel buisje over. Ook zie je in vergelijking de 150 pk downpijp die al een veel dikkere diameter heeft, en dus meer flow want minder restrictie..Porcini4 schreef: 12 jan 2023, 13:16 Ik heb de link doorgelezen maar zie de maat van de originele downpipe nergens staan?

http://www.eldiape.com/tuning20/009.jpg
Heb je nog vragen? gewoon stellen.. mochten de afbeeldingen niet laden? dan linkje wat er onder staat even kopiëren en openen in ander tabblad van je browser.

Groetjes Peter