De dag ervoor heb ik de bus wat leeg gehaald en zo ook het matrasje bovenin. Tot mijn grote schrik was het daar zeiknat en zat er in de Hemelbekleding veel schimmel. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Dan ga je na, wat is er veranderd. Het enige wat ik kon bedenken, is dat onze straat opnieuw aangelegd is. We parkeren nu niet meer direct voor onze huizen, maar in een parkeerhaven. Dat loopt naar voren af. Ofwel, als je van voren inparkeert, staat de bus achter een stukje hoger. De opstaande rand achter op de bus is in het midden niet hoog, maar een paar mm. Het zou dus best kunnen, dat bij veel regen, er daar makkelijker wat water naar binnen dringt. Met een matrasje in het dak wat vervolgens water opzuigt. Met het feit, dat we nu met pensioen zijn, de bus vaker dagen achtereen niet gebruikt wordt en het hefdak geruime tijd niet open was geweest, heeft deze ramp zich dus kunnen voltrekken.
Detail van de hemelbekleding, reeds uitgesneden.
Ik ben meteen gestart met de bus achterin te parkeren, zodat het water dus van voor naar achter wegloopt. Rampen zijn op te lossen. Voorkomen is beter.
Het kwam dus goed uit, dat het doek vervangen moest worden, want in één hoek achterin, viel er al een gat in.
Maar wat doe je dan met de hemelbekleding? Naast dat het weer er dus in zat, liet deze ook al los. Na jaren verkruimelt het schuim aan de rugzijde. Vervangen is een optie, maar wil je het netjes doen, dat moet de peesrail, waar het doek in zit, eraf en dat betekent het hele dak eraf.
Na een nachtje slapen was ik er wel uit. Verwijderen en schilderen. Eronder zit nog de bedplaat en die zit er altijd tegenaan.
Kortom vorige week in Grootegast het hefdakdoek vervangen en meteen de hemelbekleding eruit gesneden en met een plamuurmes de resten schuim verwijderd.
Dat ziet er dan zo uit. Het bruine is de verkleurde lijm.
Vervolgens heb ik dit met korrel 80 geschuurd. Zo dat alleen het nog resterende schuim verwijderd werd. Glad hoeft niet, want ik had het vermoeden, dat de onregelmatigheid van het dak, de afdruk van het schuim in de lijm wel eens een mooi effect kon geven.
Ik heb voor het verven de Avis multiprimer in grijs (RAL 7040) genomen. Dit is een primer die je op veel ondergronden kunt gebruiken, waaronder kunststof. Ik had aan een busje van 500ml genoeg. De primer iets verdund, aangezien tot mijn verbazing de ondergrond goed opnam. Met een kwast aangebracht in draaiende bewegingen. Niet het prettigste werk, want je ligt in ongelukkige houding op de bedplaat, maar het resultaat gaf meteen zoveel voldoening, dat het eigenlijk een feestje was. Mijn vermoeden, dat deze mat opdrogende goed vullende primer meteen ook eindlaag kan zijn kwam uit. Je krijgt wat een velourseffect.
Op de foto is de kleur nogal wit, maar het is een mooie lichte warme grijs, die uitstekend bij het doek en de rest van de bus past.
Dat was de ramp. Dan nu het doek en de verrassing. Je kunt het originele doek bij SCA in twee uitvoeringen krijgen. Basis, wat ik ook had en het later uitgebrachte panoramadoek. Dit is echt zo'n gadget, waarvan je denkt, wat moet je er mee? Dus ik had het basisdoek besteld, wat ook aanzienlijk goedkoper is.
Tot onze verrassing bleek in de doos echter het panoramadoek te zitten.
Ik heb er verder nog niet mee geëxperimenteerd, het regent steeds, maar ik kwam deze plaatjes tegen. Je kunt het doek zo naar binnen vouwen, dat je het achter de bedplaat vastzet.