Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Diesel bij de olie T6.1 150pk.
Diesel bij de olie T6.1 150pk.
Kreeg eergisteren melding,oliepeil reduceren.
Nog nooit gehad in 23 jaar VW.
Volgens de dealer (MANA) loopt er diesel langs de cilinders in de olie,tijdens
stationair draaien.
Iemand dit ook meegemaakt of van gehoord?
Olie was aan wisseling toe,vandaag maar laten doen.
Inmiddels ca 36000 km gereden en dit was de 2e olie wisseling.
Nog nooit gehad in 23 jaar VW.
Volgens de dealer (MANA) loopt er diesel langs de cilinders in de olie,tijdens
stationair draaien.
Iemand dit ook meegemaakt of van gehoord?
Olie was aan wisseling toe,vandaag maar laten doen.
Inmiddels ca 36000 km gereden en dit was de 2e olie wisseling.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Re: Diesel bij de olie T6.1 150pk.
Zou dat te maken kunnen hebben met het vaker regenereren van de dpf? Dan wordt er meer diesel ingespoten.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Re: Diesel bij de olie T6.1 150pk.
Zou zomaar kunnen.
Heb het wel horen zeggen dacht ik.
Heb het wel horen zeggen dacht ik.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Diesel bij de olie T6.1 150pk.
Komt wel vaker voor .
Hoofreden = als je de regeneratiecyclus te vaak onderbreekt , dan krijg je diesel bij de olie , wat heel slecht is voor de motor .
Als je bvb vaak korte ritten rijd , is de kans groot dat je dit gazt krijgen.
En wat belangrijk is : eens de regeneratiecyclus begonnen is (dat hoor je en zie je : verhoogd stationair toerental van 1000tr/min , en verhoogd verbruik van 0,7L/u naar 1,2L/u of meer) , leg dan de motor niet stil maar rijd nog even een rondje tot de cyclus beeindigd is . Gewoon stationair laten draaien helpt ook niet , want de ecu detecteert dit en zal na een paar minuten de regeneratiecyclus toch vroegtijdig stopzetten.
Hoofreden = als je de regeneratiecyclus te vaak onderbreekt , dan krijg je diesel bij de olie , wat heel slecht is voor de motor .
Als je bvb vaak korte ritten rijd , is de kans groot dat je dit gazt krijgen.
En wat belangrijk is : eens de regeneratiecyclus begonnen is (dat hoor je en zie je : verhoogd stationair toerental van 1000tr/min , en verhoogd verbruik van 0,7L/u naar 1,2L/u of meer) , leg dan de motor niet stil maar rijd nog even een rondje tot de cyclus beeindigd is . Gewoon stationair laten draaien helpt ook niet , want de ecu detecteert dit en zal na een paar minuten de regeneratiecyclus toch vroegtijdig stopzetten.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Diesel bij de olie T6.1 150pk.
Thanks Pascal.
Genereren doet ie wel vaak ivm veel stadsverkeer.
Ga er komende tijd eens wat meer op letten.
En dat het slecht is voor de motor geloof ik,melding was maar goed 200km voor
de oliewissel.
Genereren doet ie wel vaak ivm veel stadsverkeer.
Ga er komende tijd eens wat meer op letten.
En dat het slecht is voor de motor geloof ik,melding was maar goed 200km voor
de oliewissel.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Diesel bij de olie T6.1 150pk.
Ik denk dat de mijne zo om de 300 a 400km wel regenereert . Doet die zo al sinds dag 1 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- krekwakwol
- Berichten: 3754
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Diesel bij de olie T6.1 150pk.
Jammer dat je niet kunt zien a.d.h. van een lampje dat hij regenereert, tenminste die van ons niet.
Is dat niet in te stellen?
Is dat niet in te stellen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Diesel bij de olie T6.1 150pk.
Als het lampje gaat branden dan is er stront aan de knikkerkrekwakwol schreef: ↑10 feb 2023, 19:29 Jammer dat je niet kunt zien a.d.h. van een lampje dat hij regenereert, tenminste die van ons niet.
Is dat niet in te stellen?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- krekwakwol
- Berichten: 3754
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Diesel bij de olie T6.1 150pk.
Ik heb dat lampje ook nog nooit tijdens het rijden gezien. Maar ook nog nooit bij het op contact zetten van de bus.
Maar een lampje (niet van een volle roetfilter, maar gewoon als hij regenereert) lijkt me wel handig om te weten wanneer hij regenereert, zodat je de regeneratie af kunt maken.
Maar een lampje (niet van een volle roetfilter, maar gewoon als hij regenereert) lijkt me wel handig om te weten wanneer hij regenereert, zodat je de regeneratie af kunt maken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Diesel bij de olie T6.1 150pk.
Vanochtend op weg naar Utrecht, 20km van huis weer een melding over de olie.
Dealer was niet te bereiken,nog te vroeg.
Doorgereden en na aankomst de olie gepeild.
Was iets teveel leek het.
Na het openen van de motorkap was de melding weg trouwens.
Bij thuiskomst langs de dealer gereden in overleg met ze,geen foutmeldingen meer.
Olie nog wat te hoog blijkbaar.
Alles uitgelezen,niks gevonden.
De olie is een halve liter afgetapt,hopelijk opgelost.
Dealer was niet te bereiken,nog te vroeg.
Doorgereden en na aankomst de olie gepeild.
Was iets teveel leek het.
Na het openen van de motorkap was de melding weg trouwens.
Bij thuiskomst langs de dealer gereden in overleg met ze,geen foutmeldingen meer.
Olie nog wat te hoog blijkbaar.
Alles uitgelezen,niks gevonden.
De olie is een halve liter afgetapt,hopelijk opgelost.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Re: Diesel bij de olie T6.1 150pk.
T6 California 4Motion