Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Eberspacher probleem.
Eberspacher probleem.
i.v.m. defect aan de eberspacher D3W-Z gezocht een
Gebruikte Eberspächer Stuurunit D3W-Z (diesel) bouwjaar 2000
kachel gaat aan maar na 2 minuten weer uit.
Kachel is uitgelezen met uitlees aparatuur.
Jan / Blacktron
Gebruikte Eberspächer Stuurunit D3W-Z (diesel) bouwjaar 2000
kachel gaat aan maar na 2 minuten weer uit.
Kachel is uitgelezen met uitlees aparatuur.
Jan / Blacktron
Veel plezier met mijn T4
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
hoort dit niet in "te koop t4??"
kijk op ebay en dergelijke voor complete kachel, daar zit de unit die je zoekt in (losse kachel is voldoende, zonder klok, pulspompje ,slangen en kabels)
kijk op ebay en dergelijke voor complete kachel, daar zit de unit die je zoekt in (losse kachel is voldoende, zonder klok, pulspompje ,slangen en kabels)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- black caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
- Locatie: limburg
gisteren mijn eberspaecher uitgebouwd ivm defecte gloeiplug en vandaag naar eberspaecher dealer geweest
onderdelen had hij niet voorradig en moesten besteld worden, helaas is gloeiplug volgens hem alleen als set verkrijgbaar samen met vlambewaker kosten 127€ en een beetje !!
verder gezocht naar gloeiplug en gevonden bij de plaatslijke autoshop
kosten 31,74€
zo zie je maar weer
voor geintresseerden: gloeibougie voor eberspeacher D3W-Z
BERU 0 100 226 228 is oude nummer
BERU 0 100 226 340 is het nieuwe nummer
eberspacher nummer is 25 1864 01 10 00/2
VW nummer is 7M3 963 319A
Na oud en nieuw weer monteren en testen
@ jan / blacktron
weet je zeker dat stuurunit defect is ?
na 2 minuten uitgaan kan betekenen dat gloeibougi defect is en niet ontsteekt of vlambewaking geen vlam detecteerd, geen diesel aanwezig is , uitlaat of luchtaanvoer verstopt zit
kortom genoeg om te controleren voordat je een nieuwe stuurunit koopt !!
dealer vertelde mij dat de d3w-z niet uitgelezen kan worden en dat hij dit handmatig moest doormeten, onderzoekskosten 45€ voor een offerteKachel is uitgelezen met uitlees aparatuur.

onderdelen had hij niet voorradig en moesten besteld worden, helaas is gloeiplug volgens hem alleen als set verkrijgbaar samen met vlambewaker kosten 127€ en een beetje !!


verder gezocht naar gloeiplug en gevonden bij de plaatslijke autoshop

kosten 31,74€



zo zie je maar weer
voor geintresseerden: gloeibougie voor eberspeacher D3W-Z
BERU 0 100 226 228 is oude nummer
BERU 0 100 226 340 is het nieuwe nummer
eberspacher nummer is 25 1864 01 10 00/2
VW nummer is 7M3 963 319A
Na oud en nieuw weer monteren en testen

@ jan / blacktron
weet je zeker dat stuurunit defect is ?
na 2 minuten uitgaan kan betekenen dat gloeibougi defect is en niet ontsteekt of vlambewaking geen vlam detecteerd, geen diesel aanwezig is , uitlaat of luchtaanvoer verstopt zit
kortom genoeg om te controleren voordat je een nieuwe stuurunit koopt !!
groetjes black caravelle 111kW
Tja, ik kan er natuurlijk een uitgebreide discussie van maken, maar de de Eberspacher is uitgebouwd en op de testbank gezet.black caravelle schreef:gisteren mijn eberspaecher uitgebouwd ivm defecte gloeiplug en vandaag naar eberspaecher dealer geweestDealer vertelde mij dat de d3w-z niet uitgelezen kan worden en dat hij dit handmatig moest doormeten, onderzoekskosten 45€ voor een offerteKachel is uitgelezen met uitlees apparatuur.![]()
onderdelen had hij niet voorradig en moesten besteld worden, helaas is gloeiplug volgens hem alleen als set verkrijgbaar samen met vlambewaker kosten 127€ en een beetje !!![]()
![]()
Verder gezocht naar gloeiplug en gevonden bij de plaatselijke autoshop![]()
kosten 31,74€![]()
![]()
![]()
zo zie je maar weer
Voor geïnteresseerden: gloeibougie voor eberspeacher D3W-Z
BERU 0 100 226 228 is oude nummer
BERU 0 100 226 340 is het nieuwe nummer
eberspacher nummer is 25 1864 01 10 00/2
VW nummer is 7M3 963 319A
Na oud en nieuw weer monteren en testen
@ jan / blacktron
Weet je zeker dat stuurunit defect is ?
Na 2 minuten uitgaan, kan betekenen dat gloeibougie defect is en niet ontsteekt of vlambewaking geen vlam detecteert, geen diesel aanwezig is , uitlaat of luchtaanvoer verstopt zit
kortom genoeg om te controleren voordat je een nieuwe stuurunit koopt !!
Diverse sensoren en contactklemmen zijn aangesloten op de eberspacher en door gestuurd naar een computer programma (op notebook ) via interfaces aangesloten en je kon de gehele gang van zaken op het scherm volgen.
Voeding spanning wordt gedetecteerd.
De detectie van (buitentemperatuur) lager dan 3-5 graden sensor of deze reageerd binnen de afgestelde tijd.
De elektronica die het pulserende pompje aanstuurt.
Er wordt gemeten of er brandstof in de motor komt en de spiraal gloeispiraal of deze aangaat.
Temperatuur van uitlaatstroom wordt gemeten, overheating temp input.
Uitgang temperatuur van water wordt gemeten. Alles via een interface op de computer.
Deze gegevens worden opgeslagen en verwerkt in het computer program.
Wel of geen remote unit aanwezig.
Sturing naar draadloos control wel of niet aanwezig.
Het geheel wordt weergegeven op en mooi blauw scherm met alle gegevens en achter elke goedfunctionerend onderdeel of waarde komt een groen vinkje te staan.
Laat nu uitgerekend achter de Flame Censor Controll Unit een rood kruis staan.
Ik stond er bij en keer er naar. (waar ken ik dat van)?? Dus waar moet ik aan twijfelen??
Vertel mij dus niet dat een eberspacher niet uitgelezen kan worden...
Mogelijk heeft jouw dealer niet alle apparatuur en meet/regelt dit anders, kan toch
Vervolgens is er een mooi printje van gemaakt. Heb ik hier voor mij liggen.
Alles in een mooi ingerichte werkplaats met afzuiging e.d.
Dit bedrijf is een officieel Eberspacer service en inbouw station.
Er zijn diverse pakkingen en onderdelen vervangen ook de gloeiplug en het pulserende pompje incl. diverse censoren, dit om vergissingen en foutmetingen tijdens de test sessie te voorkomen.
Zij hadden diverse onderdelen op voorraad. Zelfs een losse gloeiplug kon gepakt worden.
Helaas was er geen Flame Censor Controll Unit, en is nieuw vrij duur. Vandaar dat ik opzoek ben naar een goede tweedehans of de gehele unit vervang.
Ik heb veel vertrouwen in dit bedrijf en het mooie is je wordt er bij betrokken en kon vragen wat ik wilde.
Koffie en oliebollen bij de vleet, maar is qua uurloon niet de goedkoopste.
Ik heb die dag veel geleerd over kachels.
Overigens de nummers komen mij allen bekend voor.
Samen met de technicus alle modules en type en nummers doorgenomen.
Onvoorstelbaar hoeveel documentatie daar aanwezig is.
Met vriendelijke groet Jan / Blaktron
Veel plezier met mijn T4
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Ik vermoed dat black caravelle bedoelde dat de VW-dealer de kachel niet kan uitlezen..... (vermoed dat ze in het algemeen verdomd weinig kunnen met en weten over de stand/bijverwarmingen)
De standkachelspecialist is veel meer op de hoogte van, en heeft meer apparatuur voor het diagnostiseren van deze kachels.
Ik zou iemand met een stand/bijverwarmingsprobleem ook nevernooit naar de vw dealer sturen
De standkachelspecialist is veel meer op de hoogte van, en heeft meer apparatuur voor het diagnostiseren van deze kachels.
Ik zou iemand met een stand/bijverwarmingsprobleem ook nevernooit naar de vw dealer sturen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Tja dat zou inderdaad kunnen heb ik niet over nagedacht.Roger B. schreef:Ik vermoed dat black caravelle bedoelde dat de VW-dealer de kachel niet kan uitlezen..... (vermoed dat ze in het algemeen verdomd weinig kunnen met en weten over de stand/bijverwarmingen)
De standkachelspecialist is veel meer op de hoogte van, en heeft meer apparatuur voor het diagnostiseren van deze kachels.
Ik zou iemand met een stand/bijverwarmingsprobleem ook nevernooit naar de vw dealer sturen
Ben wel met je eens dat ze dit bij de VW dealer ZEKER niet kunnen.
Maar daar kunnen ze vaker niet.
MIjn bus is er een half jaar geleden ook met een klein probleem geweest, kwam echter steeds terug. Toen maar besloten naar de T4 specialist te gaan.
Zij lieten er geen gras over groeien en probleem was in no time opgelost en niet meer terug gekomen.. dus DAG VW dealer.
mvg Jan
Veel plezier met mijn T4
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
- black caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
- Locatie: limburg
Ik ben via zoeken op internet bij deze eberspaecher dealer terecht gekomen,is officieel dealer en zat ook nog eens in de buurt.
zou ook voor VW dealer problemen oplossen en inbouwstation zijn.
blijkbaar weet die eberspacherdealer niet waar hij het over heeft, mij zal hij er in ieder geval niet meer zien.
zou ook voor VW dealer problemen oplossen en inbouwstation zijn.
blijkbaar weet die eberspacherdealer niet waar hij het over heeft, mij zal hij er in ieder geval niet meer zien.

groetjes black caravelle 111kW
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
ach trek het je niet aan......
Destijds met de standkachelspecialist in Arnhem ook bijna bonje gemaakt.,...
Ik wilde mijn T5 bijverwarming ombouwen naar standverwarming (thermotop C van webasto zit in de T5) dus ik er van overtuigd dat de kabelboom eventueel zelf te maken is en alleen klokje nodig zou zijn.
Nu is het klokje van die set blauw verlicht, en ik wilde graag rood verlicht omdat dat beter bij de schakelaars zou passen.
Volgens de specialist in Arnhem was dat niet mogelijk omdat dat blauwe klokje een VW-canbus signaal uitzend..... en het blauwe klokje was alleen in die set leverbaar, niet los.............
Webasto nederland gebeld, heeeel goed geholpen en er door de man daar, die zelf de ombouwset ontwikkeld heeft, ben ik ervan overtuigd dat de klokjes ALLEMAAL gelijk zijn op het kleurtje van de verlichting na (dus rood, groen of blauw, maakt voor de werking geen zak uit.....
In Duitsland bleek de set ook nogeens bijna 100 euro goedkoper dan in Arnhem, dus naar Duitsland gegaan en setje besteld met rode klok ipv blauwe......... en werkte prima!
Na zo'n l@lverhaal heb je toch 0,0 vertrouwen meer in zo'n bedrijf?
Destijds met de standkachelspecialist in Arnhem ook bijna bonje gemaakt.,...
Ik wilde mijn T5 bijverwarming ombouwen naar standverwarming (thermotop C van webasto zit in de T5) dus ik er van overtuigd dat de kabelboom eventueel zelf te maken is en alleen klokje nodig zou zijn.
Nu is het klokje van die set blauw verlicht, en ik wilde graag rood verlicht omdat dat beter bij de schakelaars zou passen.
Volgens de specialist in Arnhem was dat niet mogelijk omdat dat blauwe klokje een VW-canbus signaal uitzend..... en het blauwe klokje was alleen in die set leverbaar, niet los.............
Webasto nederland gebeld, heeeel goed geholpen en er door de man daar, die zelf de ombouwset ontwikkeld heeft, ben ik ervan overtuigd dat de klokjes ALLEMAAL gelijk zijn op het kleurtje van de verlichting na (dus rood, groen of blauw, maakt voor de werking geen zak uit.....
In Duitsland bleek de set ook nogeens bijna 100 euro goedkoper dan in Arnhem, dus naar Duitsland gegaan en setje besteld met rode klok ipv blauwe......... en werkte prima!
Na zo'n l@lverhaal heb je toch 0,0 vertrouwen meer in zo'n bedrijf?
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 29 dec 2007, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
Via marktplaats stond er van de week in Utrecht een d4wz aangeboden. Deze is eenvoudig te vervangen met jouw d3wz. Let op dat je ook het pulspompje erbij krijgt. En leg de schema's naast elkaar.
Ik heb bij mij een d5wz ingebouwd volgens bovenstaande richtlijnen en werkt perfekt. Inmiddels al uitgebreid naar een standkachel.
Hij vroeg er 150,- voor ?!
( ps deze man biedt zeer veel aan van t4 's op mp )
suc6 ermee
bas
Ik heb bij mij een d5wz ingebouwd volgens bovenstaande richtlijnen en werkt perfekt. Inmiddels al uitgebreid naar een standkachel.
Hij vroeg er 150,- voor ?!
( ps deze man biedt zeer veel aan van t4 's op mp )
suc6 ermee
bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Eberspacher D3WZ vervangen door D4WZ??
Beste Bas,
Ik heb inderdaad op MP een Eberspacher D4WZ te koop zien staan, is deze uitwisselbaar met een D3WZ? Je hebt het over een aparte brandstof pulspomp voor de D4WZ? Is deze niet ingebouwd zoals bij de D3WZ? Zijn de elektrische schema's verschillend en waar kan ik deze vinden? Zijn ze verschillend behalve het vermogen? Veel vragen, maar wel handig om te weten voor ik een bod doe op MP. Ik hoor het graag van je.
Groetjes,
Arjan
P.S. mijn huidige D3WZ doet helemaal niets, misschien meer dan een zekering voor deze kachel, en waar zitten ze dan?
Ik heb inderdaad op MP een Eberspacher D4WZ te koop zien staan, is deze uitwisselbaar met een D3WZ? Je hebt het over een aparte brandstof pulspomp voor de D4WZ? Is deze niet ingebouwd zoals bij de D3WZ? Zijn de elektrische schema's verschillend en waar kan ik deze vinden? Zijn ze verschillend behalve het vermogen? Veel vragen, maar wel handig om te weten voor ik een bod doe op MP. Ik hoor het graag van je.

Groetjes,
Arjan
P.S. mijn huidige D3WZ doet helemaal niets, misschien meer dan een zekering voor deze kachel, en waar zitten ze dan?
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
mijn T4 heeft (als ik alles goed begrepen heb) een D3WZ, maar WEL een apart brandstofpompje (tussen tank en achterste ophangpunt van de linker draagarm ongeveer) dus niet met ingebouwd pompje
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Eberspacher probleem.
Hallo allemaal,
Op een vraag heb ik alvast antwoord, beide modellen D3WZ en D4WZ hebben een aparte pulspomp voor de diesel toevoer, is dus waarschijnlijk het zelfde. Zijn de elektrische schema's gelijk? En hoe zit het met de afmetingen van de kachel? Is er ergens een dealer overzicht van deze Eberspacher kachels te vinden?
Groetjes,
Arjan
Op een vraag heb ik alvast antwoord, beide modellen D3WZ en D4WZ hebben een aparte pulspomp voor de diesel toevoer, is dus waarschijnlijk het zelfde. Zijn de elektrische schema's gelijk? En hoe zit het met de afmetingen van de kachel? Is er ergens een dealer overzicht van deze Eberspacher kachels te vinden?
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Re: Eberspacher probleem.
Hai je hebtkroonhome schreef:Hallo allemaal,
Op een vraag heb ik alvast antwoord, beide modellen D3WZ en D4WZ hebben een aparte pulspomp voor de diesel toevoer, is dus waarschijnlijk het zelfde. Zijn de elektrische schema's gelijk? En hoe zit het met de afmetingen van de kachel? Is er ergens een dealer overzicht van deze Eberspacher kachels te vinden?
Groetjes,
Arjan

mvg Jan / Blacktron
Veel plezier met mijn T4