Na 53 dagen in Zuid-Amerika even een update. Leuk dat forumgasten hier onze reis meebeleven.
We zijn gevorderd tot Punta Arenas in Chili, volgens de Chilenen de zuidelijkste stad ter wereld. Volgens hen telt het Argentijnse "dorp" Ushuaia, dat nog zuidelijker ligt, niet mee.
We hebben inmiddels ruim 5000 kilometer afgelegd, onder andere over niet erg prettige steenslagwegen. De bus houdt zich goed, zij het dat we enkele tegenslagen hadden. Zoals gezegd is het zonnepaneel overleden en hebben we nog geen vervanging kunnen vinden. Dat is ook niet zo nodig omdat we niet vaak meer dan 3 dagen op een plek zullen staan. Overigens laadt de accu ook niet meer op met 230V. Het is nu dus alleen nog de dynamo die zorgt voor het opladen.
De barst in de voorruit is gestopt dankzij de ingreep van een man die met een diamantboor gaatjes in de ruit boorde en opvulde met hars.
Niet lang daarna begon een wiellager te brommen. In Puerto Madryn kon een nieuw lager worden besteld en na 5 uur hard werken met niet de allerbeste hulpmiddelen kon het lager eindelijk verwijderd worden en de nieuwe er in. Dergelijke klussen kun je aan de Argentijnen wel overlaten.
We zien hier bijzonder weinig Volkswagenbussen. Tot nu toe twee Argentijnse T4, een Zwitserse T6 en een Roemeense T5. En enkele Braziliaanse T2.
Tot nu reden we langs de Atlantische kust van Zuid-Amerika, zij het soms op afstand. Bergen hebben we nog niet gehad. Mensen zeggen dat dit ook het saaiste stuk is, vooral Patagonië. Je rijdt hier zomaar 200 km zonder een dorp tegen te komen. Het zijn slechts schapen en guanaco's. We hebben de charme van dit gebied toch wel gezien en gewaardeerd.
Alleen die wind....
Dat weet je natuurlijk als je naar Patagonië gaat maar je hoopt dan toch dat het meevalt als jij er bent. Nee dus. Het is hier regelmatig windkracht 8 of 9 geweest en met een temperatuur van 10 tot 15 graden word je dan niet echt blij.
Maar goed, we gaan naar het noorden vanaf hier en dan wordt het alleen maar beter, warmer, minder wind en meer bergen.
Next stop: Torres del Paine