Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Pierewaaier
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2023, 19:03

Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

Bericht door Pierewaaier »

Hoi.

Ik ben Pier uit 2004 en heb mijn droom verwezenlijkt: een verlengde T4 Syncro zelf omgebouwd tot camper. Mooi tweedehands Westfalia slaaphefdak gevonden en ingebouwd. Perfect! Alleen nu willen ze bij de RDW certificaten zien van Westfalia..... omdat ik de stijl tussen de voorste gordelpunten in het dak weggehaald heb. Westfalia gebeld, maar die geven aan die papieren alleen afgegeven worden op chassisnummer.... of zoiets. Ik snap er niets meer van en Volkswagen geeft ook niet thuis en alle camperbouwers die ik vraag zeggen alleen maar moeilijk, moeilijk, moeilijk en succes verder met de rest van je leven. Inmiddels contact met de RDW in Lelystad, zij willen wel een fysieke keuring doen voor 600,- maar vragen ook om papieren van het hefdak 🙈 What to do?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

Bericht door Multivan Generation »

Lees dit topic eens door:
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=64627

En je kunt daar een dienst van de RDW in vinden die daar over gaat, en daar proberen contact mee op te nemen.

Groeten en succes/sterkte de komende tijd.

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

Bericht door SyncRoon »

zoiets? 2e probleem is mogelijk dat je geen documentatie hebt van je inbouw zelf om aan te tonen dat je de boel vakkundig hebt overgebouwd?

Deze handleiding is trouwens enkel voor hef/hoogdak op korte wielbasis en het hoogdak op de lange wielbasis, heb je dus ook niks aan :(

Je kan best veel info vinden maar dat geeft nog geen garantie dat het goed komt. Moeilijk moeilijk bij de bedrijven klopt, want die willen hun vingers ook niet branden aan jouw project.
Bijlagen
Westfalia_T4_Roof_StrengthenerWM.pdf
(1.03 MiB) 44 keer gedownload
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

Bericht door Multivan Generation »

Kijk ook eens hier:
http://www.eldiape.com/downloadmap/downloadmap.htm
onder VW camper + ombouw.
Daar staan diverse PDF-bestanden die jou mogelijk iets verder kunnen helpen.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3697
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

Bericht door krekwakwol »

Heb je ook een uitgebreide fotoreportage gemaakt van de ombouw? Dat zou misschien al iets meehelpen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Pierewaaier
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2023, 19:03

Re: Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

Bericht door Pierewaaier »

Bedankt mannen! En Peter, wat een waanzinnig project ben je mee bezig. Prachtig. Het vertrouwen in de mensheid heb ik hier teruggekregen, in de RDW na deze verhalen nog niet echt. Ik zal eens naar Schiedam bellen, wie weet! Foto's van het bouwproces heb ik niet gemaakt nee..... Ik ga er nog eens rustig studie van maken met deze inspiratie van jullie. Voor nu een dankjulliewel en wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

Bericht door Hanz »

Pierewaaier schreef: 02 mei 2023, 22:24 Het vertrouwen in de mensheid heb ik hier teruggekregen, in de RDW na deze verhalen nog niet echt.
Wat is er mis met de RDW? Jij hebt behoorlijk zitten zagen in de basisconstructie van je bus en nu vragen ze je om aan te tonen dat de bus toch nog constructief veilig is. Dat is gewoon hun taak. En als je dat niet met documenten kunt aantonen dan willen ze dat voor je testen.
Als je van tevoren de site van de RDW had gelezen dan had je dit kunnen weten want daar staat beschreven hoe het werkt als je de constructie van een voertuig aanpast. Daar is niets onbetrouwbaars aan.
Natuurlijk is het heel vervelend voor je omdat het lastig is om aan te tonen maar dat moet je niet de RDW kwalijk nemen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

Bericht door chv »

Hanz schreef: 03 mei 2023, 10:39 Wat is er mis met de RDW? Jij hebt behoorlijk zitten zagen in de basisconstructie van je bus en nu vragen ze je om aan te tonen dat de bus toch nog constructief veilig is. Dat is gewoon hun taak. En als je dat niet met documenten kunt aantonen dan willen ze dat voor je testen.
Als je van tevoren de site van de RDW had gelezen dan had je dit kunnen weten want daar staat beschreven hoe het werkt als je de constructie van een voertuig aanpast. Daar is niets onbetrouwbaars aan.
Natuurlijk is het heel vervelend voor je omdat het lastig is om aan te tonen maar dat moet je niet de RDW kwalijk nemen.
+ 1

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Angelo-anneveld
Berichten: 846
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

Bericht door Angelo-anneveld »

Daarom altijd eerst ombouwen naar camper. (Conform regels rdw) en daarna pas het hefdak plaatsen.
Tsport
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 sep 2016, 18:37

Re: Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

Bericht door Tsport »

Hier een VW-document over dit soort aanpassingen.

https://umbauportal.volkswagen-nutzfahr ... 5-2007.pdf

De eisen voor bedplank/hefdak / hoogdak korte/lange wielbasis verschillen.
t2 1584cc 35 kW->t4 1896cc 50 kW-> Vito 2143cc OM651(reduziert)100 kW
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Help! tweedehands Westfalia slaaphefdak en de RDW

Bericht door SyncRoon »

Volgens mij gaan ze nooit akkoord met inbouw van het westfalia hefdakFRAME op de lange wielbasis omdat dit expliciet is uitgesloten in de opbouwrichtlijnen van VW en inbouwrichtlijn van Westfalia.

Het hefdak met klein gat tussen B- en C-stijl met versterkte rand (zie te maken profiel in de opbouwrichtlijn) zou dan wel moeten lukken.

Dat gaat ook een klusje zijn om dit terug te bouwen.
Groet, Ronald
Plaats reactie