Tijdens de vakantie een nieuw fenomeen in onze T4 California kampeerbus uit 1992 (2.4 diesel, hefdak, Westfalia inrichting) opgelopen. Bij starten (en ook contact 'half') werken de blower en ruitenwissers niet, maar soms weer wel. Na een tijdje rijden gaan ze tot nu toe gelukkig weer aan en blijven aan, totdat je contact uitzet.
In het warme Italië was het iedere keer weer klein feestje als ie na tijdje rijden weer aanging

Wat zoeken op het forum doet me vermoeden dat het hier om het contactblokje zal gaan. Maar voordat ik me daar aan ga wagen wilde ik het toch maar even navragen. Dat na een tijdje weer wel aangaan, past dat bij dit probleem?
Het enige dat verder kort geleden speelde was dat het bedieningspunt van onze (al eerder onklaar gemaakte) startonderbreker, waarvan het lampje nog wel knipperend aanwezig was, ineens 's af en toe nachts ging piepen alsof hij werd ontsloten. Dat ontsluiten deed je vroeger door er een soort dongle-dingetje tegenaan te houden, dan hoorde je piepje en kon je starten. Ontsluiten werkte niet meer goed, daarom was hij al eerder onklaar gemaakt. Om piepen te stoppen heeft de garage het verder uitgebreid en doet kleine paneeltje nu ook niets meer. Ongeveer extra draadje loshalen, begreep ik van garage.
Als jullie denken dat het probleem inderdaad het beroemde contactblokje is:
- Kan iedereen die een beetje met een schroevendraaier om kan gaan het zelf vervangen? Ik zag al dat ik dan een hoek-schroevendraaier moet zien te vinden, of moet rommelen met bitje en tangetje o.i.d. Of is het toch meer iets voor mijn garage?
- Zou dan bijvoorbeeld deze http://www.mijnautoonderdelen.nl/contac ... 29878.html goed zijn, of moet ik toch maar via een VW dealer een blokje regelen?
Jasper