Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accutester (niet) nodig?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
mrcpstl
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 apr 2023, 20:33
Locatie: Den Haag - Delft

Accutester (niet) nodig?

Bericht door mrcpstl »

Ben bezig een wat verwaarloosde California uit 94 weer nieuw leven in te blazen (projectpagina volgt). Maandag de 11 jaar oude semi-tractie HH-accu's achteruit de bus gehaald en aan de lader gehangen. Die waren klaar natuurlijk maar wilde nog even kijken hoeveel puf er (niet meer) in zat.

Dinsdag na een nachtje laden 12,8 V. Los op werkbank laten staan en 5 uur later 10,5. Nu, een dag na het laden 8,6 :bifun. De vorige eigenaar zei er afgelopen jaar nog mee in Zuid-Frankrijk te zijn geweest. Die extra witte kast met bovendeksel was vast handig voor...?

Voor het bovenstaande heb je volgens mij geen accutester nodig. Maar wanneer wel? Als snelheid geboden is? Je accu niet wil loskoppelen? Om een gedetailleerd beeld te krijgen van hoe ver hij heen is? Of is het een truck van de gereedschapsmaffia om de niets vermoedende man met hobby te verleiden nog meer tools te kopen?

Bonusvraag: anderen hier met mooie ervaringen met overleden accu's? Ben benieuwd!
Westfalia California Coach '94 1.9TD ABL
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Accutester (niet) nodig?

Bericht door SyncRoon »

Je kan geluk hebben dat je de accu kan 'herstellen' maar na 11 jaar stel ik daar wel vraagtekens bij. Als je zekerheid wil op reis dan beter investeren in goede accu's zodat je ellende onderweg bespaard blijft.

Tot je het project op de weg hebt zou je kunnen proberen de accu's te herstellen met een goede lader die een herstelfase heeft. (bv victron laders) Dan weet je tegen die tijd ook wat ze nog afkunnen en of je dan nieuwe moet kopen. Investeren in een goede lader is nooit weggegooid geld.

Accutester is een hulpmiddel. Als je daar geen vertrouwen in hebt trek je plan. De waarde van de meting toets ik zelf af aan leeftijd en gebruik van de accu. Garage neigt soms erg snel naar vervangen (verdienmodel). Maar ik ga de winter niet in met een slechte accu, dan vervang ik preventief of ik laat hem zitten en zet de reserve alvast op de plank :)
Groet, Ronald
Plaats reactie