Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Intercooler geforceerd koelen

vragen over de T4
Plaats reactie
RK
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2007, 21:50

Intercooler geforceerd koelen

Bericht door RK »

Hallo allemaal!

Allereerst een heel voorspoedig 2008 gewenst!

Ik heb wel eens een verhaaltje gelezen over een Subaru WRX waarbij vanuit de "cockpit" een waternevel over de IC gesproeid kon worden om kortstondig extra koeling te krijgen. Zou dat ook hier kunnen met een (oude) ruitensproeier ofzo?

RK
Gebruikersavatar
tazzy
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 dec 2007, 17:20
Locatie: almelo

Re: Intercooler geforceerd koelen

Bericht door tazzy »

Zo ver ik het weet is dat er water in de inlaatbuis wordt gesproeit na de intercooler.
We hebben hier wel is de proef om op de som genomen maar er komt nog aardig wat water naar binnen.
Maar het werkt wel... Er zijn ook genoeg recenties op het internet te vinden.

M.v.g Mark
De wijzen uit het oosten...
RK
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2007, 21:50

Re: Intercooler geforceerd koelen

Bericht door RK »

Hoi Mark,
Ik bedoel niet het water IN de inlaatlucht te sproeien maar op de koelribben van de IC. door de verdamping van het water wordt dan extra warmte onttrokken aan de lucht die door de interkoeler stroomt.

Groet,
RK
Gebruikersavatar
tazzy
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 dec 2007, 17:20
Locatie: almelo

Re: Intercooler geforceerd koelen

Bericht door tazzy »

Is een optie werkt in principe wel.
We hebben in het verleden het ook wel gedaan met C02 blussers is het effect nog beter maar dat was alleen voor het sprint werk. :klappen
Maar je moet ook oppassen dat je het niet te ver afkoelt want dan werkt het juist weer everrechts.

Greetz Mark
De wijzen uit het oosten...
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: Intercooler geforceerd koelen

Bericht door richie »

Waterinjectie wordt ook gebruikt om de turbo op snelheid te houden.
In het uitlaatspruitstuk voor de turbo wordt water geinjecteerd. Door de hoge temperatuur gaat het water direct over in oververhitte stoom. Doordat het volume enorm toeneemt gaat de turbo sneller draaien en levert meer druk.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Intercooler geforceerd koelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik denk dat je niet zomaar lukraak turbodrukken moet verhogen (op melke manier dan ook, de thermische belasting op het inwendige van je motor verhoogt daardoor aanzienlijk en zo kun je je motor HEEL snel aan gort helpen.....(uitlaatgastemperatuur meten vlak bij het blok (in het spruitstuk bijvoorbeeld) en zorgen dat die niet (veel) hoger komt dan bij standaard motor. dan weet je dat je thermische belasting in elk geval onder controle blijft.

Meer koeling van je inlaatgassen in de intercooler bereik je volgens mij makkelijker door een grotere koeler te plaatsen dan door meer koellucht er doorheen te blazen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie