Hallo Hans. Het heeft te maken met de eigenschappen van een Cyrix. Er zijn voordelen zoals je kan je HH accu laden met dynamo. Er kunnen nadelen zijn. De Cyrix laad als de HH vol zit de startaccu bij. Handig bij lang zeg 3 maanden uit bedrijf. Echter met de absorptie spanning van AGM HH accu's is dat met 14,7V teveel. Ik had daar nooit bij stil gestaan en laad nu start en HH met 14,4V. Mogelijk is het overdreven om de startaccu in de zomer bij te laden. Maarja hij staat ook wel eens meer dan een maand stil.Hanz schreef: 08 jul 2023, 16:41Dit lijkt mij een heel verstandig advies. Wat ik nooit begrijp is waarom je de startaccu op een andere manier wilt (kunnen) laden dan gewoon via de dynamo. Als de accu in orde is en de dynamo doet zijn werk dan is de startaccu bij een normaal rijgedrag in principe toch altijd voldoende geladen? En als je een keer je lichten vergeet en dat ding is leeg dan is een gewone acculader volgens mij het meest effectief om dit op te lossen.
Ik heb nog nooit met een lege startaccu gestaan, niet na weken stilstand en ook niet bij -20 in Zweden waar ik de bus soms eerst moest uitgraven uit de sneeuw. Het lijkt mij dan ook dat hier een ingewikkelde oplossing wordt gezocht voor een probleem dat er eigenlijk niet hoort te zijn. Of mis ik iets?
Een vraag van mij was of de optie om HH en startaccu beide in AGM te nemen.