Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zonnepanelen op compact dak
Zonnepanelen op compact dak
Hallo forum, heeft iemand ervaring met zonnepanelen op een zogenaamd compact dak (verhoogd dak zonder slaapplek boven)? Het eerste probleem dat me bezighoudt is de kabeldoorvoer. Ik ben bang dat dat strandt onder het dak, er zit misschien isolatiemateriaal tussen het dak en het bagagevak eronder? En zo niet, dan nog kan ik eigenlijk niet goed zien waar ik de kabel weer te voorschijn zou kunnen halen aan de binnenkant.
Ten tweede is de ruimte beperkt. Er is door de verhoogde zijkanten op het dak circa 98 x 77 cm beschikbaar, ik kan daarvoor geen panelen vinden van meer dan 80W. Nou gebruiken wij nauwelijks meer dan de koelkast en de radio, ik zou er mee kunnen leven maar dat is wat krap.
Ik heb een lichte voorkeur voor een flexibel paneel. Plakken is wel wat riskant met oog op defect, dus dan zou ik een zeer goede kwaliteit paneel willen nemen, voor de zekerheid. Ik las dat onder zeilers Solbian wordt geadviseerd. Andere tips? Een hard paneel zou ook kunnen maar ik zou de voeten dan niet vast kunnen schroeven, de onderkant van het dak is onbereikbaar.
Qua gebruik: het lijkt me fijn om in Scandinavie meer dan 4 dagen ergens te kunnen blijven zonder stroom. We zijn ook wel eens een week weg van de camper (kajaktrektocht), soms is dan dan de huishoudaccu (bijna) leeg. Dat wil ik graag voorkomen. Een los paneel is dan niet handig (diefstal).
Ik zat er ook aan te denken de dakrails te gebruiken maar dragers daarvoor kosten bij Reimo bijna 500 euro! Bovendien vind ik het niet zo fraai.
Ten tweede is de ruimte beperkt. Er is door de verhoogde zijkanten op het dak circa 98 x 77 cm beschikbaar, ik kan daarvoor geen panelen vinden van meer dan 80W. Nou gebruiken wij nauwelijks meer dan de koelkast en de radio, ik zou er mee kunnen leven maar dat is wat krap.
Ik heb een lichte voorkeur voor een flexibel paneel. Plakken is wel wat riskant met oog op defect, dus dan zou ik een zeer goede kwaliteit paneel willen nemen, voor de zekerheid. Ik las dat onder zeilers Solbian wordt geadviseerd. Andere tips? Een hard paneel zou ook kunnen maar ik zou de voeten dan niet vast kunnen schroeven, de onderkant van het dak is onbereikbaar.
Qua gebruik: het lijkt me fijn om in Scandinavie meer dan 4 dagen ergens te kunnen blijven zonder stroom. We zijn ook wel eens een week weg van de camper (kajaktrektocht), soms is dan dan de huishoudaccu (bijna) leeg. Dat wil ik graag voorkomen. Een los paneel is dan niet handig (diefstal).
Ik zat er ook aan te denken de dakrails te gebruiken maar dragers daarvoor kosten bij Reimo bijna 500 euro! Bovendien vind ik het niet zo fraai.
Laatst gewijzigd door dirk72 op 28 mei 2023, 11:28, 3 keer totaal gewijzigd.
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen op compact dak
Als je ruimte hebt, voor 80WP dan dat toch gewoon doen?
De factoren die de opbrengst beïnvloeden zijn zo divers. Met 80WP kom je een heel eind. Op sommige dagen zullen je accu’s halverwege de dag al vol zijn en op andere dagen heb je tekort. Belangrijkste is een goede accumonitor, zodat je weet wanneer je moet ingrijpen. Verder rijden of een nacht aan de paal gaan.
Als je een week lang de bus laat staan, zou ik de koeler, ik neem aan een compressorkoeler, uitzetten of in temperatuur zo zetten, dat wat er in zit nog genoeg koel blijft. Aangezien je de koelkast dan niet opent, gebruikt hij ook minder. Wellicht kun je nog voor enige ventilatie zorgen, zodat er wat lucht door de bus kan stromen, als de bus in de zon staat. Sowieso dan de ramen afdekken, aangezien de meeste warmte door de ramen komt. Dan moet je wel een accubeveiliging hebben. Een goede koeler heeft deze zelf. Anders een externe bijplaatsten. Maar ik zou er in zo’n situatie voor kiezen de koeler uit te zetten.
Met een goede dakdoorvoer, moet er toch een plekje te vinden zijn voor de kabels. Gewoon een gat met een boor die lang genoeg is. Als ik de foto’s zie zou ik voor een doorvoer aan de achterkant kiezen. Eventueel van binnen naar buiten boren. Aan de binnenkant kan het gat desgewenst wat groter indien het sandwich is. Kabels door de kastje trekken tot naar de hh-accu en daar ook de MPPT plaatsen.
Hier mijn ervaringen:
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
De factoren die de opbrengst beïnvloeden zijn zo divers. Met 80WP kom je een heel eind. Op sommige dagen zullen je accu’s halverwege de dag al vol zijn en op andere dagen heb je tekort. Belangrijkste is een goede accumonitor, zodat je weet wanneer je moet ingrijpen. Verder rijden of een nacht aan de paal gaan.
Als je een week lang de bus laat staan, zou ik de koeler, ik neem aan een compressorkoeler, uitzetten of in temperatuur zo zetten, dat wat er in zit nog genoeg koel blijft. Aangezien je de koelkast dan niet opent, gebruikt hij ook minder. Wellicht kun je nog voor enige ventilatie zorgen, zodat er wat lucht door de bus kan stromen, als de bus in de zon staat. Sowieso dan de ramen afdekken, aangezien de meeste warmte door de ramen komt. Dan moet je wel een accubeveiliging hebben. Een goede koeler heeft deze zelf. Anders een externe bijplaatsten. Maar ik zou er in zo’n situatie voor kiezen de koeler uit te zetten.
Met een goede dakdoorvoer, moet er toch een plekje te vinden zijn voor de kabels. Gewoon een gat met een boor die lang genoeg is. Als ik de foto’s zie zou ik voor een doorvoer aan de achterkant kiezen. Eventueel van binnen naar buiten boren. Aan de binnenkant kan het gat desgewenst wat groter indien het sandwich is. Kabels door de kastje trekken tot naar de hh-accu en daar ook de MPPT plaatsen.
Hier mijn ervaringen:
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
- krekwakwol
- Berichten: 3754
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Zonnepanelen op compact dak
Wij hadden op onze T4 Carthago een vergelijkbare ruimte achterop (waar nog bagage kon liggen met een beugel er omheen.
Ik heb toen bij https://kleinezonnepanelen.nl/ een vast paneel gekocht, zelf rvs strippen voor gemaakt en die met goede kit en een paar RVS parkers in de dakuitsparing vast gemaakt.
Met een doorvoerplug de kabel naar binnen gebracht naar de omvormer. En daar vandaan weer naar de huishoudaccu in het kastje onder het aanrecht.
Ik zal even kijken of ik hier nog foto's van kan terugvinden.
Ik kan zo geen foto's terugvinden hier op mijn vakantieadres, maar wel een topic waar je misschien wat uit kunt halen.
viewtopic.php?p=423691&hilit=Zonnepaneel#p423691
Ik heb toen bij https://kleinezonnepanelen.nl/ een vast paneel gekocht, zelf rvs strippen voor gemaakt en die met goede kit en een paar RVS parkers in de dakuitsparing vast gemaakt.
Met een doorvoerplug de kabel naar binnen gebracht naar de omvormer. En daar vandaan weer naar de huishoudaccu in het kastje onder het aanrecht.
Ik zal even kijken of ik hier nog foto's van kan terugvinden.
Ik kan zo geen foto's terugvinden hier op mijn vakantieadres, maar wel een topic waar je misschien wat uit kunt halen.
viewtopic.php?p=423691&hilit=Zonnepaneel#p423691
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 27 mei 2023, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen op compact dak
Het heeft de voorkeur de solarlader dicht bij de accu te plaatsen. De panelen, helemaal als er meerdere in serie geplaatst zijn, geven een hogere spanning = kleinere spanningsval in de bekabeling = hogere opbrengst.
De solarlader dicht bij de panelen = lagere spanning = grotere spanningsval = lagere opbrengst.
De solarlader dicht bij de panelen = lagere spanning = grotere spanningsval = lagere opbrengst.
Re: Zonnepanelen op compact dak
Mickel en Arnold, hartelijk dank voor jullie antwoorden! Mickel, ik had het idee dat ik de kabels buiten het hoge bagageruim om moest leiden, maar ik realiseer me nu dat het verreweg het makkelijkste is om daar ook maar doorheen te boren. Goeie tip om evt van binnenuit te beginnen.
Ik heb toch een 118w paneel gevonden van 996 x 726mm, dat past echt precies. Kabel zal dan inderdaad door de achterkant moeten. Ik zal hem daarna door het bagageruim leiden en dan via de kledingkast naar de accu. De omvormer plaats ik dan in het linker keukenkastje, dat is dichtbij de accu en daar kan ik hem nog aflezen. Zie de foto's.
PS solarlader, omvormer en MPPT zijn synoniemen toch?
PPS De koelkast is een standaard Westfalia koelkast
Ik heb toch een 118w paneel gevonden van 996 x 726mm, dat past echt precies. Kabel zal dan inderdaad door de achterkant moeten. Ik zal hem daarna door het bagageruim leiden en dan via de kledingkast naar de accu. De omvormer plaats ik dan in het linker keukenkastje, dat is dichtbij de accu en daar kan ik hem nog aflezen. Zie de foto's.
PS solarlader, omvormer en MPPT zijn synoniemen toch?
PPS De koelkast is een standaard Westfalia koelkast
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen op compact dak
Dat komt helemaal goed.
Ps: Ja
pps: zo ver ik weet is dat inderdaad een compressorkoeler. Maar zeker weet ik het niet. Een koeler die ook op gas kan is een absorptiekoeler. Die vreten stroom.
Succes met de klus.
Ps: Ja
pps: zo ver ik weet is dat inderdaad een compressorkoeler. Maar zeker weet ik het niet. Een koeler die ook op gas kan is een absorptiekoeler. Die vreten stroom.
Succes met de klus.
Re: Zonnepanelen op compact dak
Je huishoudaccu bevindt zich (vanuit de bestuurdersstoel bekeken) achter de koelkast. Je kunt dus in feite in een rechte lijn naar beneden vanaf je dak zonder eerst een omweg te maken via de koelkast (en weer terug).
En de California heeft inderdaad standaard een compressor koelkast.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
En de California heeft inderdaad standaard een compressor koelkast.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Zonnepanelen op compact dak
Dat is waar. Ik dacht dat die omvormer een display heeft, wat je zou moeten kunnen aflezen maar ik zie nu dat dat niet altijd het geval is.
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen op compact dak
Als je de smart van Victron neemt, kun je die uitlezen op je telefoon.
- krekwakwol
- Berichten: 3754
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Zonnepanelen op compact dak
Geert bedoeld deze volgens mij
https://www.bluepowershop.nl/solar/sola ... v-10a.html
Deze gaat tot 10A laadvermogen, mocht je in de toekomst meer panelen op je dak willen plaatsen, zou ik de 75/15 smartsolar nemen.
Let wel even op de waarschuwing die er bij staat, je moet dus wel even zeker weten of je geen 36 cel paneel hebt.
Anders even contact opnemen met Bluepowershop om te vragen of het paneel die jij wilt voor ogen hebt, geschikt is voor de smartsolar regelaar.
Zij willen wel met je meedenken, weet ik uit eigen ervaring.
Dat scheelt misschien onnodig verkeerd bestellen en heen en weer sturen.
Misschien hebben ze eventueel een goed alternatief.
Succes ermee.
https://www.bluepowershop.nl/solar/sola ... v-10a.html
Deze gaat tot 10A laadvermogen, mocht je in de toekomst meer panelen op je dak willen plaatsen, zou ik de 75/15 smartsolar nemen.
Let wel even op de waarschuwing die er bij staat, je moet dus wel even zeker weten of je geen 36 cel paneel hebt.
Anders even contact opnemen met Bluepowershop om te vragen of het paneel die jij wilt voor ogen hebt, geschikt is voor de smartsolar regelaar.
Zij willen wel met je meedenken, weet ik uit eigen ervaring.
Dat scheelt misschien onnodig verkeerd bestellen en heen en weer sturen.
Misschien hebben ze eventueel een goed alternatief.
Succes ermee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen op compact dak
Arnold,
Ik bedoel helemaal niet een specifieke omvormer. Wel duid ik op een serie van Victron en wel de smart-serie. Hier op de pagina van de stroomwinkel, zie je afwisselend de gewone en de smartuitvoering, welke laatste je dus op je telefoon uit kunt lezen.
https://stroomwinkel.nl/zonnestroom-1/s ... elaar.html
@dirk72
Voegt smart iets toe?
Niet in functioneren van het systeem. Zonder smart werkt het systeem niet minder. Het is aardige informatie, maar meer ook niet. Wel kan het jezelf helpen het systeem en de verschillende factoren die van invloed zijn te leren begrijpen.
Dat de regelaar niet werkt met 36 cellen is volgens mij een half broodje aap, wat een eigen leven is gaan leiden.
Dit heeft te maken met het feit, dat de opstartspanning 5V boven de accu spanning moet liggen. Tot 1V boven de accuspanning blijft de lader functioneren. Met 36cellen, zal de lader iets later opstarten. In mindere omstandigheden kan daarom de opbrengst minder zijn.
Ofwel de accu is iets later vol. Op alle dagen, dat de accu makkelijk vol raakt is er dus geen enkel verschil. Alleen op mindere dagen kan het dus voorkomen, dat de accu met een 36 cels paneel net niet vol raakt als dat met een 72 cels wel lukt. Bedenk dat op het moment, dat de accu vol is het paneel niets meer levert als er op dat moment geen gebruikers actief zijn.
72cellen is daarom wel gunstiger. Zo ook 2 panelen in serie. Ook dat geeft een hogere spanning.
Ik heb 36 cels panelen op mijn Victron mppt gehad. Echt, functioneert uitstekend.
Ik heb nu twee kleine 2x 60Wp halve cel 36 cels panelen erop. In serie zijn dit dus 72.
Voor een installatie van dit formaat adviseer ik de Victron Mppt 75/15
Ik bedoel helemaal niet een specifieke omvormer. Wel duid ik op een serie van Victron en wel de smart-serie. Hier op de pagina van de stroomwinkel, zie je afwisselend de gewone en de smartuitvoering, welke laatste je dus op je telefoon uit kunt lezen.
https://stroomwinkel.nl/zonnestroom-1/s ... elaar.html
@dirk72
Voegt smart iets toe?
Niet in functioneren van het systeem. Zonder smart werkt het systeem niet minder. Het is aardige informatie, maar meer ook niet. Wel kan het jezelf helpen het systeem en de verschillende factoren die van invloed zijn te leren begrijpen.
Dat de regelaar niet werkt met 36 cellen is volgens mij een half broodje aap, wat een eigen leven is gaan leiden.
Dit heeft te maken met het feit, dat de opstartspanning 5V boven de accu spanning moet liggen. Tot 1V boven de accuspanning blijft de lader functioneren. Met 36cellen, zal de lader iets later opstarten. In mindere omstandigheden kan daarom de opbrengst minder zijn.
Ofwel de accu is iets later vol. Op alle dagen, dat de accu makkelijk vol raakt is er dus geen enkel verschil. Alleen op mindere dagen kan het dus voorkomen, dat de accu met een 36 cels paneel net niet vol raakt als dat met een 72 cels wel lukt. Bedenk dat op het moment, dat de accu vol is het paneel niets meer levert als er op dat moment geen gebruikers actief zijn.
72cellen is daarom wel gunstiger. Zo ook 2 panelen in serie. Ook dat geeft een hogere spanning.
Ik heb 36 cels panelen op mijn Victron mppt gehad. Echt, functioneert uitstekend.
Ik heb nu twee kleine 2x 60Wp halve cel 36 cels panelen erop. In serie zijn dit dus 72.
Voor een installatie van dit formaat adviseer ik de Victron Mppt 75/15
Re: Zonnepanelen op compact dak
Zonnepaneel zit er inmiddels op! Het is een Solara 125Wp Marine Power M Serie S555M34 geworden. Het kostte een klein vermogen maar ik wilde graag een flexibel paneel en ik heb gelet op de duurzaamheid vanwege de slechte ervaringen van o.a. Mickel/Geert. Ik wil dit paneel niet binnen een paar jaar moeten vervangen, omdat het gelijmd zit, maar ook vanwege het milieu. Daarnaast bood dit paneel de grootste opbrengst voor de relatief kleine oppervlakte die ik op het dak beschikbaar heb. Als bonus zou het ook nog goed in de schaduw presteren. Ik heb hem gekocht bij SolarBen en die geeft goed advies en service, hij kwam hem zelfs persoonlijk bezorgen. De omvormer is een Victron SmartSolar MPPT 75/15.
Ik heb eerst het gat geboord voor de kabel, precies zodanig dat deze uitkomt in een hoek van het bagageruim in het dak. Daarna heb ik het paneel afgetekend op het dak, en vervolgens gelijmd met Sikaflex 554. De handleiding van Solara geeft aan hoe je het moet aanbrengen, opvallend genoeg moet dit geen aansluitende lijn zijn, ik neem aan voor de koeling. De Sikaflex laag moet ook tenminste 3mm dik blijven. Dat heb ik opgelost door na het neerleggen van het paneel langs alle randen van het paneel 3mm dikke houten hoekprofieltjes te plaatsen.
De kabel heb ik door de kledingkast naar de ruimte onder de koelkast geleid. Daar gaat hij eerst naar de “solar protector” (iets van Solara) en dan naar de omvormer. Daarna uiteraard een kabel naar de accu, voorzien van een 15A steekzekering. De kabel naar de accu is dus kort.
Iedereen nogmaals bedankt voor het advies! Voor wie dit nog gaat doen, deze handleiding vond ik ook heel handig: https://www.nkc.nl/camper-klusvideos/ex ... de-camper/
Ik heb eerst het gat geboord voor de kabel, precies zodanig dat deze uitkomt in een hoek van het bagageruim in het dak. Daarna heb ik het paneel afgetekend op het dak, en vervolgens gelijmd met Sikaflex 554. De handleiding van Solara geeft aan hoe je het moet aanbrengen, opvallend genoeg moet dit geen aansluitende lijn zijn, ik neem aan voor de koeling. De Sikaflex laag moet ook tenminste 3mm dik blijven. Dat heb ik opgelost door na het neerleggen van het paneel langs alle randen van het paneel 3mm dikke houten hoekprofieltjes te plaatsen.
De kabel heb ik door de kledingkast naar de ruimte onder de koelkast geleid. Daar gaat hij eerst naar de “solar protector” (iets van Solara) en dan naar de omvormer. Daarna uiteraard een kabel naar de accu, voorzien van een 15A steekzekering. De kabel naar de accu is dus kort.
Iedereen nogmaals bedankt voor het advies! Voor wie dit nog gaat doen, deze handleiding vond ik ook heel handig: https://www.nkc.nl/camper-klusvideos/ex ... de-camper/
Re: Zonnepanelen op compact dak
Ziet er erg netjes en met zorg voor detail uit.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen op compact dak
Ziet er netjes uit
Vraagje: waarom heb je je rails niet gebruikt met een plaat waarop je het zonnepaneel zwevend kunt monteren?
Dan kan het paneel zijn warmte beter kwijt, en mocht het defect gaan, dan kun je het gemakkelijker wisselen.
Vraagje: waarom heb je je rails niet gebruikt met een plaat waarop je het zonnepaneel zwevend kunt monteren?
Dan kan het paneel zijn warmte beter kwijt, en mocht het defect gaan, dan kun je het gemakkelijker wisselen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Zonnepanelen op compact dak
Ik had ook bekeken of je in die rail niet een kop van een slotbout , wellicht enigzins gemodificeerd met een vijl kon schuiven, een paar strippen overdwars en je heb een leuke basis voor een paneel met ruime ventilatie er onder.
T4 2,5 TDI 2002