Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
CamperKarel
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2023, 18:13

Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door CamperKarel »

Hoi!

De accuspanning van onze T4 met california inbouw is plots gedaald tot 10.8V. Dit is 4 dagen nadat we er nog mee naar luxemburg zijn geweest (dus voldoende uren gereden), en daar heeft die 2 dagen aan de netspanning gehangen. Nu opnieuw de camper een dag aan de netspanning gehangen display geeft netjes 13.8V aan tijdens het laden. Maar wanneer ik de stekker er weer uittrek daalt de spanning weer redelijk snel richting de 10.8 (ongeveer 0.1V per minuut ofzo).

De accu die er in zit is een Exide WS1350 welke vorig jaar mei is geinstalleerd. Nu is mijn vraag, is de huishoudaccu echt stuk? Of zie ik nog iets anders over het hoofd.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Accu opladen (voor zo ver dat ging), polen loskoppelen, een dag wachten -> accu spanning wederom naar 10.8V
- Stroommeter tussen accu en stroom verbruikers -> er loopt ongeveer 30mA (15mA richting de display, 15mA richting de koelkast (stond uit)), aldus lijkt er geen lekstroom te zijn.
- Stroommeter tussen netstroom en laadaansluiting camper -> slechts 70mA @230V . Het lijkt dus alsof de accu geen stroom op neemt. Koelkast aan zie ik de verbruiksmeter wel oplopen naar 400mA @230V. Kan ik nu concluderen dat de acculader ook gewoon werkt?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door J vd Pal »

Klinkt alsof de accu kapot is. Als de lader kapot zou zijn dan zou het display niet 13,8 V aangeven als de lader aangesloten is.

Ik zou er mee terug naar de leverancier gaan, 1 jaar is wel heel snel.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Mickel Moen »

Het lijkt er inderdaad op dat de accu overleden is.

Zeker het kan een fabricagemankement zijn.

Echter. Exide is een degelijk merk. De kans op een fabricagefout acht ik klein.
Ik kan geen Exide met WS in de code vinden wel met ES en dat is dan een Gel-accu.
Bij verkeerd gebruik, kan ook een Gel met een jaar kapot gaan.

Gel heeft een aantal hele mooie voordelen, echter ook een paar nadelen.

1. Ze zijn gevoelig voor overladen. Situatie: Je ontlaadt weinig, maar er wordt veel met een hoge spanning geladen, bijvoorbeeld door de dynamo, of als je aan de paal gaat de acculader direct start. Helemaal als er een zware verbruiker is, die er voor zorgt, dat de acculader steeds weer met een nieuwe laadcyclus begint.

2. Een gel accu is zeer geschikt om langdurig, maar weinig stroom te leveren. Gel kan echter slecht tegen kortdurend zeer hoge stromen leveren. Gel is bijvoorbeeld dan ook minder geschikt voor een caravanmover.

Misschien kun je wat meer vertellen over welke grote verbruikers je er op hebt en hoe het laad- en ontlaadgedrag is.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Multivan Generation »

Lijkt er op alsof er 1 cel is die niet goed presteert/defect is.

Ik zou de originele lader er eens van tussen halen en met een Ctek bijvoorbeeld een MXS 7 een reconditioning uitvoeren.
Of een Victron blue power lader van 10 of 15A.
Doe dit wel als je alle aangesloten bedrading verwijderd hebt en alleen de accupoolklemmen van de lader direct op en alleen op de accupolen aansluit.

Misschien komt hij bij?

Tevens ook een blik werpen op de meetshunt, of daar alles koosjer is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Martens-Tvier »

Eens met bovenstaande tips. Ik heb sinds ca. 5 jaar een Exide 140 Ah gelaccu, in combinatie met de originele VW lader en die combinatie draait zowel in het hete Sardinië (vorige maand), als in het frisse Noorwegen (nu) moeiteloos. 3-5 dagen autonomie is gewoon haalbaar.
1 jaar levensduur lijkt me overigens een garantieclaim.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
CamperKarel
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2023, 18:13

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door CamperKarel »

J vd Pal schreef: 28 jul 2023, 07:24 Klinkt alsof de accu kapot is. Als de lader kapot zou zijn dan zou het display niet 13,8 V aangeven als de lader aangesloten is.

Ik zou er mee terug naar de leverancier gaan, 1 jaar is wel heel snel.
Dat heb ik geprobeerd. Accu is gekocht via 123accu.nl, maar omdat het 1 jaar en 2 maanden is zeggen ze dat het buiten de garantie valt... Zou ik het nog bij Exide zelf kunnen proberen? Of iemand andere tips?
Laatst gewijzigd door CamperKarel op 29 jul 2023, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
CamperKarel
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2023, 18:13

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door CamperKarel »

Mickel Moen schreef: 28 jul 2023, 13:28 Het lijkt er inderdaad op dat de accu overleden is.

Zeker het kan een fabricagemankement zijn.

Echter. Exide is een degelijk merk. De kans op een fabricagefout acht ik klein.
Ik kan geen Exide met WS in de code vinden wel met ES en dat is dan een Gel-accu.
Bij verkeerd gebruik, kan ook een Gel met een jaar kapot gaan.

Gel heeft een aantal hele mooie voordelen, echter ook een paar nadelen.

1. Ze zijn gevoelig voor overladen. Situatie: Je ontlaadt weinig, maar er wordt veel met een hoge spanning geladen, bijvoorbeeld door de dynamo, of als je aan de paal gaat de acculader direct start. Helemaal als er een zware verbruiker is, die er voor zorgt, dat de acculader steeds weer met een nieuwe laadcyclus begint.

2. Een gel accu is zeer geschikt om langdurig, maar weinig stroom te leveren. Gel kan echter slecht tegen kortdurend zeer hoge stromen leveren. Gel is bijvoorbeeld dan ook minder geschikt voor een caravanmover.

Misschien kun je wat meer vertellen over welke grote verbruikers je er op hebt en hoe het laad- en ontlaadgedrag is.
Bedankt voor je reactie. Dat was een typfout inderdaad, het gaat om de ES1350. De enige grote verbruiker die er op zit is de originele koelkast. En die heb ik laatst wel een dagje aangehad terwijl de camper in de brandende zon stond. Maar zal dat groot genoeg zijn om deze gelaccu te overbelasten? Vlak voordat ik weer 3 uur ging rijden was de spanning nog 12,2V ofzo.

Het laadgedrag voor de rest komt ongeveer naar op. Door de weeks staat de camper vaak stil (niet aan de lader). In het weekend wordt er wel redelijk wat uren mee gereden (en dan soms op een campingplaats wel aan de lader). Tot nu toe hebben we het voltage ook nog nooit tot onder de 12V zien gaan.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3697
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door krekwakwol »

CamperKarel schreef: 29 jul 2023, 12:50
J vd Pal schreef: 28 jul 2023, 07:24 Klinkt alsof de accu kapot is. Als de lader kapot zou zijn dan zou het display niet 13,8 V aangeven als de lader aangesloten is.

Ik zou er mee terug naar de leverancier gaan, 1 jaar is wel heel snel.
Dat heb ik geprobeerd. Accu is gekocht via 123accu.nl, maar omdat het 1 jaar en 2 maanden is zeggen ze dat het buiten de garantie valt... Zou ik het nog bij Exide zelf kunnen proberen? Of iemand andere tips?
Ik zou inderdaad eens met Exide contact opnemen, want leveranciers gaan soms verschillend met garantie om.
Kijk eens op hun site hoeveel fabrieksgarantie ze geven.
En je hebt ook zoiets als verwachte levensduur.
Nu weet ik dat je een accu ook in een jaar kunt vernielen, maar daar mogen ze zo niet klakkeloos van uitgaan.

Kijk eens op deze pagina, 2 jaar garantie.
https://www.accudienst.nl/p69583/exide-es1350-accu.html#
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Mickel Moen »

De originele koelkast is neem ik aan een compressor koeler. Dat moet voor deze gelaccu geen enkel probleem zijn. (Is het een absorptiekoeler, dan heb je een probleem. Die zijn niet geschikt voor koelen bij stilstand op 12V, alleen onder het rijden.)

Als die koeler hard moet werken, loop je wel de kans, dat de accu te ver ontladen wordt. Maar dat hangt dus af van eventuele andere gebruikers en hoe lang je vrij staat.

Algemeen geldt, met inachtneming van een veilige marge, voor alle accu’s niet meer dan 50% ontladen. Ook al zegt de fabrikant dat het wel tot 80% kan. Te sterk ontladen, en zeker bij AGM te lang wachten met weer volledig opladen, verkort de levensduur aanzienlijk.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Martens-Tvier »

De originele T4 electronica heeft een onderspanningsbeveiliging waarbij tijdens accubedrijf de koelkast wordt uitgeschakeld als de accuspanning onder de 10,6 V zakt. Daarmee wordt diepontlading van je hh-accu voorkomen.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Mickel Moen »

Die zogenaamde accubeveiligingen geven schijnzekerheid. Je moet dat echt zien als iets voor een uiterste noodsituatie. Dat er ingegrepen wordt voordat de accu echt overleden is.

Het uitgangspunt moet zijn, dat dat ding nooit hoeft in te grijpen. Mijn koelkast schijnt dat ook te hebben. Ik heb de koeler nu 13 jaar en dat is nog nooit gebeurd.

Ga je je ontlaadgedrag op zo'n ding afstemmen omdat je denkt dat dat zekerheid geeft, loop je de kans, dat dat apparaat regelmatig ingrijpt. De accu wordt dan regelmatig te diep ontladen. Vroegtijdig overlijden is het gevolg.

Ik probeer zelf altijd boven de 75% SOC te blijven een enkele keer gaat het richting de 60%. Mijn accu's zijn nu met hun 14e jaar bezig.

Bij een 120Ah accu is dit dus respectievelijk tot 30Ah ontladen en 60Ah is dus echt de max.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 29 jul 2023, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Mickel Moen »

Nog een aanvulling.


Zoek in dit tabelletje maar eens om die 10,6V.

Afbeelding

Of deze:

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Mickel Moen »

Het laadgedrag voor de rest komt ongeveer naar op. Door de weeks staat de camper vaak stil (niet aan de lader). In het weekend wordt er wel redelijk wat uren mee gereden (en dan soms op een campingplaats wel aan de lader). Tot nu toe hebben we het voltage ook nog nooit tot onder de 12V zien gaan.
Vertrouwen op dat de accu wel vol komt onder het rijden is link.

Voor de bulkfase zal dit meestal wel lukken. Maar die laatste 20% in de absorptiefase heeft echt zeer veel tijd nodig.

Je loopt dus de kans, dat de accu nooit helemaal vol geladen wordt. Daar kunnen ze ook slecht tegen.

Heb je een zonnepaneel, dan zorgt die er vaak de rest van de dag wel voor, dat er verder geladen wordt, tenminste als de lichtomstandigheden hiervoor gunstig zijn.

Ik heb zelf AGM en die zijn nog gevoeliger voor onvoldoende volledig vol laden. Als de paneeltjes dus de accu’s ook niet vol krijgen. Zorg ik er na drie a vier dagen voor, dat we aan de paal gaan en de acculader een volledige laadcyclus kan geven.

Je hebt al gemerkt, dat ik niet begin over reclameren bij de leverancier of fabrikant. Helemaal omdat het een Exide betreft. Dat zijn geen accu’s die zo goedkoop mogelijk in elkaar geknutseld worden. Exide heeft een naam hoog te houden. Ga er maar vanuit, dat die een uitstekend productieproces hebben en een hoge kwaliteitscontrole.

De verhalen over vroegtijdig overlijden van accu’s op de diverse fora zijn bijna altijd te herleiden naar het laad- en ontlaadgedrag van de gebruiker.

Ik heb zelf heel veel kennis uit dit ebook gehaald.

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... oom-NL.pdf

Verder staat er op mijn blog ook het een en ander. Link hieronder. Niet op een telefoon lezen. Minimaal een tablet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Martens-Tvier »

@ Geert: Ik doelde op de “ingebouwde”, af fabriek diepontlaadbeveiling die standaard in de T4 electronica/display is ingebouwd. Die schakelt bij 10,6V de grootverbruikers uit. Ik neem aan dat VW dat niet voor niks heeft gedaan.

Wat is volgens jou een minimale spanning waaronder een 140 Ah Exide Gel-accu niet zou moeten komen?
Als ik tot 20% charge kan gaan, bij een accutemperatuur van 27 graden, is dat ongeveer 11,7 V lees ik uit die kleurige tabel. Klopt dat?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Huishoudaccu stuk na 1 jaar?

Bericht door Mickel Moen »

Nogmaals die beveiliging moet je verder geen aandacht aan besteden. Deze heeft alleen zin, om het systeem te beveiligen, als de accu kortstondig ineens veel stroom moet leveren en deze al redelijk ontladen is en dus kortstondig onder die kritische grens komt. Een koelkast heeft geen hoog vermogen. Zo’n 40 a 50 Watt tenminste als het een compressor is. Die neemt dus een klein beetje stroom, maar wel de hele dag. Een goede compressor heeft een gemiddelde omlooptijd van 20% bij een omgevingstemperatuur van 21C. Dan werkt hij elk uur dus maar 12 minuten. Maar nogmaals wel de hele dag. Pas als het voltage bij het opstarten van de koeler onder die 10,6V komt treedt de beveiliging in werking. Echter, dan is de accu dus al zeer ver ontladen. Stel dat je er een gewoonte van maakt om pas weer te gaan laden als de accubewaker op tilt slaat, dan ontlaad je dus steeds veel te diep. Een verse accu zul je nog goed kunnen reanimeren. Dan lijkt het of er niets aan de hand is, maar de accu slijt zo zeer snel. En inderdaad dan kan hij in de kortste keren dood zijn. Vandaar dat ik ook zeg, dat het schijnzekerheid biedt zo’n ding. Kortom, voor normaal gebruik kun je er niets mee.

Wat het lezen van de tabel betreft.

Ten eerste kun je niet bellen met een accu. Niemand kan dat. Hoe het er voorstaat is dus gokken.

Als je simpel alleen uitgaat van de spanning, (Waarop overigens ook menig camperdisplay op gebaseerd is), dan heb je pas een enigszins betrouwbare waarde als de accu eerst 24 uur in rust geweest is. D.w.z. Als alle laders en verbruikers afgekoppeld zijn. Het voltage wat je dan meet met een multimeter geeft een redelijk betrouwbare indicatie van de SOC van de accu, tenminste als deze nog normaal functioneert.

Stel je meet dan inderdaad bij een accutemperatuur van 27C een voltage onder de 12V, dan weet je dat de accu overleden is of op sterven na dood. Wie regelmatig de accu tot 20% ontlaadt is bezig zijn accu te vermoorden.

(Wil je dat kun je beter Lithium kopen. )

Wat je dan nog kunt proberen is de accu een hele laadcyclus geven en vervolgens na 48 uur nog eens meten. Houdt de accu dan nog voldoende spanning vast, heb je hem gereanimeerd en kan hij wellicht nog even mee. Maar dan moet de spanning wel boven de 12,5V zijn. Dan heb je wellicht nog voldoende restcapaciteit. Een accu die nog maar op 50% zit kun je niets meer mee. Ja leuke proefjes doen. Een paperclip laten fikken bijvoorbeeld.

Dan de vraag over de spanning.

Die is lastig. Want als er even veel stroom gevraagd wordt, dan krijg je een flinke spanningsval. Zet je het apparaat weer uit, stijgt de spanning weer.

Een display in de camper gebaseerd op een voltmeter kun je eigenlijk ook niet zoveel mee. Het meest betrouwbaar is deze nog als er zo weinig mogelijk apparaten aanstaan en zeker geen grote verbruikers. Zet alles uit en zie wat die meter doet. Blijft de spanning redelijk constant, dan geeft dit een indicatie. Minimaal zou ik 12,2 V aanhouden. Dan zit je op ongeveer 50% ontlading. Echter ook als je regelmatig naar die 50% gaat zal de accu snel slijten. Het meest betrouwbaar als je de tabellen wilt gebruiken is meten na 24 uur rust met een multimeter. Het is niet anders. Het is maar net wat je acceptabel vindt. Op het camperforum was eens een camperaar die helemaal geen zin had zich in de accu-techniek te verdiepen. Die vond het prima om iedere twee jaar nieuwe accu’s te kopen.

Wil je lang plezier van de accu hebben is mijn advies niet meer dan 25% ontladen en zo snel mogelijk weer laden. Incidenteel wat dieper tot Max 50% kan natuurlijk.

Ik weet niet wat voor techniek er achter het display van jouw bus zit. Dat weten anderen hier allicht. Een voltmeter is zoals eerder gezegd niet zo betrouwbaar. D.w.z. die meter zal we correct werken, maar wat weet je dan? Alleen een actuele spanning. Zonder grondige kennis van de materie en het systeem, is het lastig om daar betrouwbare conclusies uit te halen.

Een echte accumonitor is meer betrouwbaar. Die kun je herkennen aan een shunt die direct na de minpool op de accu aangesloten is en voor alle verbruikers en laders op de minpool. Daarin kun je ook variabelen als de capaciteit en de peukert invoeren. Zo’n monitor kan een veel betere schatting van de SOC geven. Bovendien kun je daarin het verbruik in Ah sinds de laatste SOC van 100% aflezen. Dat geeft je dan informatie over je dagelijkse verbruik, maar daarmee weet je ook naast de SOC hoeveel van de capaciteit er gebruikt is en hoeveel er nog over is. Maar jij zult degene moeten zijn die beslist wanneer er ingegrepen moet worden. Dat kun je echt niet overlaten aan een accubewaker.

Overigens kan zo’n monitor ook niet bellen met de accu. Hij kan bijvoorbeeld niet de restcapaciteit van een volgeladen accu meten. Een accu van 120AH is dat na een tijdje niet meer.

Er zal dus een moment komen, dat de monitor vrolijk aangeeft, dat de SOC 100% is, dus volgeladen, maar dat de accu niet meer inzetbaar is.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie