Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkast ventilatie Westfalia 97

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Koelkast ventilatie Westfalia 97

Bericht door Freds »

Op het moment ben ik lekker aan het kamperen in zuid Frankrijk. Op de dag 30 graden, in de nacht nauwelijks onder de 20.
De Hh-accu krijt het zwaar te verduren doordat de koelkast telkens aanslaat.
Nu vraag ik me af: hoe zuigt de koelkast (compressor) lucht aan en hoe doet ie dat afblazen. Ik heb al door dat onder de bus een bescherm plaatje zit met daar onder een compleet verteerde schuimrubber vulling. Volgens mij komt daar warmte uit. Klopt dat? En waar zit dan de inlaat?
Misschien kan ik met die kennis de ventilatie wat verbeteren.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast ventilatie Westfalia 97

Bericht door J vd Pal »

Hoi Fred,

de eerste serie koelkasten (met een zichtbare koelplaat aan de binnenkant )heeft een inlaat en een uitlaat onder de bus. Twee buizen door de vloer waar een stukje schuim voorzit als een soort filter. Dit hoort een vrij grof schuim te zijn wat goed lucht doorlaat en grotere insecten tegenhoudt. Als hier heel fijn schuim in wordt gestopt dan ventileert het onvoldoende.

De latere koelkasten (waar het koelelement in de wand zit) hebben dat niet en ventileren in de bus.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Koelkast ventilatie Westfalia 97

Bericht door Freds »

Ja bij mij zit er een plaat in de koelkast. Onder de bus vind ik een afscherming met daaronder een gat waar warmte uitkomt. Ik kan de inlaat niet lokaliseren. Zit die daar in de buurt?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast ventilatie Westfalia 97

Bericht door J vd Pal »

Waarschijnlijk in de bus, achter / onder de bank. De eerste Californias hadden twee buizen eronder. Als dat bij jouw niet het geval is dan wordt de koude lucht uit de bus gehaald, naast de bank.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Koelkast ventilatie Westfalia 97

Bericht door Freds »

Dank je wel!
Waar zou ik een manual kunnen vinden waarin dit staat. Dan kan ik adhd plaatjes waarschijnlijk wel achterhalen welk type ik precies heb.
Nu is het de vraag of er geen pijpje zit of dat ik die gewoon niet zie 😁
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast ventilatie Westfalia 97

Bericht door J vd Pal »

De twee ventilatie pijpen die door de vloer gaan zijn iets van 8 cm in doorsnede en zitten naast elkaar onde de koelkast. Niet te missen.

Aan de binnenkant zit een ventilatierooster, de bank naar voren schuiven en dan zie je hem vanaf de achterklep zitten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Koelkast ventilatie Westfalia 97

Bericht door Hanz »

Op de website van Poptop vind je onder downloads een instructieboekje en je kan even googelen op SSP 136 (Selbststudienprogramm).
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Koelkast ventilatie Westfalia 97

Bericht door Freds »

Gevonden welke variant ik heb: twee pijpen die je beide niet ziet onder de auto, omdat ze onder een beschermkap zitten. Maar dat betekent wel dat de lucht die wordt ingezogen voor een deel de hete lucht is die van de compressor af komt. Dat is in hete omstandigheden niet erg handig denk ik. 🤔
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Koelkast ventilatie Westfalia 97

Bericht door Freds »

Hanz schreef: 12 aug 2023, 17:09 Op de website van Poptop vind je onder downloads een instructieboekje en je kan even googelen op SSP 136 (Selbststudienprogramm).
Dank je wel ook hiervoor. Mijn koelkastmodel staat inderdaad in de ssp 136 uitgelegd.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkast ventilatie Westfalia 97

Bericht door Multivan Generation »

Freds schreef: 12 aug 2023, 17:52 Gevonden welke variant ik heb: twee pijpen die je beide niet ziet onder de auto, omdat ze onder een beschermkap zitten. Maar dat betekent wel dat de lucht die wordt ingezogen voor een deel de hete lucht is die van de compressor af komt. Dat is in hete omstandigheden niet erg handig denk ik. 🤔
Je bekritiseert nu een ontwerp van eind jaren 80 begon jaren 90. Er is toen een keuze gemaakt door ingenieurs die daar over nagedacht hebben. Daar kun je het jouwe van vinden, maar je hebt er gewoon mee te dealen.

Schuimrubber verwijderen en bijvoorbeeld F1 filterdoek monteren zou het beter kunnen maken, of een extra computerfan die je aansluit op de compressor aansluitingen zodat je zoveel mogelijk flow hebt.

Succes en take it easy, je hebt vakantie tenslotte..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Koelkast ventilatie Westfalia 97

Bericht door Freds »

Dank je wel aan iedereen die me geholpen heeft. Vandaag de filters vervangen door universele zwembad filters. Nog even op maat gemaakt door er wat vanaf te knippen. Daaraan kan het alvast niet meer liggen. Koelkast werkt prima. Nu afwachten wat ie met 30 graden zal doen.
Universeel filter van de Praxis
Universeel filter van de Praxis
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Plaats reactie