Die krijg je van oom agent.

En die zal weinig boodschap hebben aan iemands verweer dat er niets gezegd was tijdens de APK.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Dag Geert, het probleem zit hem aan de linkerzijde van de schuine lijn,
Ja, wij hebben ooit op advies van de keurmeester op basis van het afwijkende lichtpatroon lampen eruit gehaald, en er weer 'gewone' 360 graden rondstralende lampen in gezet (zie het verhaal van Peter hierboven).Beckontheroad schreef: 23 okt 2023, 12:15 Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de lampen ( of andere onderdelen) daadwerkelijk op CE gecontroleerd werden al of niet bij apk of een controle onderweg terwijl er een geldige apk bewijs was?
JB
Ja, bij een APK werden mijn extra reflectoren op de achterbumper (nodig ivm andere achterlichten) afgekeurdBeckontheroad schreef: 23 okt 2023, 12:15 Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de lampen ( of andere onderdelen) daadwerkelijk op CE gecontroleerd werden al of niet bij apk of een controle onderweg terwijl er een geldige apk bewijs was?
JB
Ha, ha, ja! En het antwoord in dit artikel waren we hier ook op uitgekomen:SyncRoon schreef: 24 okt 2023, 20:44 Dit zegt de krant van vandaag; https://www.pzc.nl/auto/kan-ik-mijn-hal ... ~a57f5215/
,,Dat kan, maar er is momenteel in Nederland slechts één product toegelaten voor gebruik op de openbare weg. Dat is de Night Breaker LED van het merk Osram (winkelprijs rond de 100 euro). Je mag die in een beperkt aantal auto’s toepassen: een lijst van deze automodellen is te vinden op de site van het lampenmerk.’’
Peter snijdt hier een interessant punt aan. Het verblindende van moderne verlichting. We ervaren het allemaal; felle koplampen die je tegemoet komen.Multivan Generation schreef: 24 okt 2023, 13:10Dag Geert, het probleem zit hem aan de linkerzijde van de schuine lijn,
dat wat ik aangaf met de 2 pijltjes.
Vandaar dat ik die afbeelding/still uit die video plaatste. En dat is nu precies het gedeelte wat verblinding voor tegenliggers veroorzaakt.
De videostill geeft 2 projecties van 2 koplampen lichtbeelden op 1 achtergrond, vandaar ook dat ik er 2 schuine lijntjes in gezet heb.
Of andere mensen zich er aan storen is aan anderen. Doordat ik ouder wordt en gevoeliger voor 'fout' licht geven foutief afgestelde koplampen of een verkeerd lichtbeeld meer irritatie. En omdat LED, wat blauwer is, zeker bij BMW en Mini, is dat lastig. Ook Tesla koplampen zijn 'rubbish' voor mede weggebruikers.
De APK eisen zijn duidelijk en koplampsproeiers en automatische hoogteregulering zijn niet meer verplicht voor APK. Dat opent kansen voor voor koplamp ombouwen, mits ze aan een juist lichtbeeld voldoen. En dat is in Nederland een zegen en gelukkig wonen we niet aan de andere kant van de paal wat dat betreft..
Groeten Peter
Die eerste mag hier dus al wel, de tweede (nog) niet. Gewetensvraag…Mickel Moen schreef: 25 okt 2023, 17:02 Dan komt ik toch uit op de een halogeen als de OSRAM Nightbreaker 200 met een beperkte levensduur of de OSRAM Nightbreaker led, met meer licht en een veel langere levensduur. Ik denk dat het de laatste wordt.
Hé Bart, is deze eerdere reactie niet in tegenspraak met de laatste. De OSRAM Nightbreaker 200, een halogeen, is sowieso toegelaten. De discussie gaat steeds over de Nightbreaker led, in Duitsland ook alleen toegelaten in specifieke auto’s/armaturen. Volgens het artikel in het AD zouden deze lampen dus nu ook in Nederland in de combinaties volgens de comtabiliteitslijst voor Nederland zijn toegelaten. Zie het plaatje van Arnold hierboven. Daar staat mijn bus/armatuur bij. Dan is het voor mij dus niet meer zozeer een gewetensvraag.bvddobb schreef: 24 okt 2023, 21:53Ha, ha, ja! En het antwoord in dit artikel waren we hier ook op uitgekomen:SyncRoon schreef: 24 okt 2023, 20:44 Dit zegt de krant van vandaag; https://www.pzc.nl/auto/kan-ik-mijn-hal ... ~a57f5215/
,,Dat kan, maar er is momenteel in Nederland slechts één product toegelaten voor gebruik op de openbare weg. Dat is de Night Breaker LED van het merk Osram (winkelprijs rond de 100 euro). Je mag die in een beperkt aantal auto’s toepassen: een lijst van deze automodellen is te vinden op de site van het lampenmerk.’’
Voor jou niet, nee.Mickel Moen schreef: 25 okt 2023, 17:28 Volgens het artikel in het AD zouden deze lampen dus nu ook in Nederland in de combinaties volgens de comtabiliteitslijst voor Nederland zijn toegelaten. Zie het plaatje van Arnold hierboven. Daar staat mijn bus/armatuur bij. Dan is het voor mij dus niet meer zozeer een gewetensvraag.