Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Hoi,
is er al eens iemand met een ouwe T4 (wel, een diesel van 2001) naar Parijs gegaan? Ik probeer zicht te krijgen om de lage-emissie-zones (LEZ) aldaar, maar het is een soep. Het idee was om op een camping in de rand te gaan staan, maar ik geraak er niet wijs uit, waar de zones liggen.
Nu ja, als er stickers gekocht en gekleefd moeten worden, dan ben ik wellicht al te laat, want ik dacht van morgenochtend al te vertrekken.
Last second beslissing zeg maar. Maar door die LEZ krijg je bang om te vertrekken.
Muug schreef: 31 okt 2023, 14:25
Hoi,
is er al eens iemand met een ouwe T4 (wel, een diesel van 2001) naar Parijs gegaan? Ik probeer zicht te krijgen om de lage-emissie-zones (LEZ) aldaar, maar het is een soep. Het idee was om op een camping in de rand te gaan staan, maar ik geraak er niet wijs uit, waar de zones liggen.
Nu ja, als er stickers gekocht en gekleefd moeten worden, dan ben ik wellicht al te laat, want ik dacht van morgenochtend al te vertrekken.
Last second beslissing zeg maar. Maar door die LEZ krijg je bang om te vertrekken.
als je het nu aan vraagt krijg je ook al een mail die je uit kan printen om aan te tonen (mocht je staande gehouden worden) dat je het wel hebt aan gevraagd, dat schijnt geaccepteerd te worden.
Verder vermoed ik (maar weet dit niet 100% zeker !) dat dit ook middels nummerbordherkenning werkt.
De sticker is voor de agent (?) in de straat, zodat hij in 1 oogopslag ziet dat je voertuig geregisteerd staat (maar daar heb jij dan je printje voor)
Wat wij doen is het laatste stukje met het openbaar vervoer. Hoef ik ook niet te kijken wat wel of niet kan, gewoon aan de rand van de stad parkeren en dan met trein of metro verder.
Muug schreef: 31 okt 2023, 14:25
Hoi,
is er al eens iemand met een ouwe T4 (wel, een diesel van 2001) naar Parijs gegaan? Ik probeer zicht te krijgen om de lage-emissie-zones (LEZ) aldaar, maar het is een soep. Het idee was om op een camping in de rand te gaan staan, maar ik geraak er niet wijs uit, waar de zones liggen
Met jouw diesel krijg je een bordeauxrode sticker voor categorie 4 en daarmee mag je niet binnen de peripherique komen en dat is wel waar je wilt zijn bij een stedentrip naar Parijs.
Dus inderdaad maar aan de rand een camping zoeken en dan lekker snel en relaxed met de metro naar het centrum.
Je besteld je critair stikker, betaald een paar € (3,xx?) en ontvangt per post een sticker voor achter je ruit.
Wordt je gecontroleerd?
Wij zijn in 2021 naar de Arc de Triomphe geweest en hebben in een parkeergarage ( onder een politie buro) geparkeerd zonder sticker.
De sticker kwam nl te laat.
Net als in D heb je daar ook een sticker nodig voor diverse stadscentra.
Die kun je wel lokaal voor een paar euro krijgen, maar ook nooit iets gehoord als ik m niet had.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Voor zover ik weet is een vignet enkel verplicht van maandag tot en met vrijdag, tussen 8u 's morgens en 8u 's avonds.De A86 zelf valt sowieso niet in de LEZ. En je bent er wellicht aan voor de moeite want enkel vignet 0, 1 en 2 zijn nog toegelaten, dus diesel Euro 4 en benzine Euro 3 niet meer!
J vd Pal schreef: 31 okt 2023, 16:49
Wat wij doen is het laatste stukje met het openbaar vervoer. Hoef ik ook niet te kijken wat wel of niet kan, gewoon aan de rand van de stad parkeren en dan met trein of metro verder.
Beste optie m.i.
Het openbaar vervoer is helemaal top geregeld in Parijs overigens.
Koop voor een paar euro een dagkaart voor het ov, op een metrostation en je kan een hele dag overal in en uit stappen waar je maar wil.
(wij kijken gewoon op Google maps, die verteld je precies waar je moet zijn en welke opties je hebt voor bus of metro)
=> let wel op dat je een kaartje koopt voor de juiste zones !!