Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Accu loopt leeg, lekstroom?
Accu loopt leeg, lekstroom?
Hoi,
Ik heb een tijdje geleden een T5 GP van 2012 gekocht, die ik maar af en toe gebruik. Een tijdje terug wilde ik starten, maar was de accu leeg. Ik mat maar 10,8V met de multimeter. Ik dacht dat de accu misschien wat versleten was, dus ik heb een nieuwe Bosch S4011 80Ah geplaatst. Gisterenavond wilde ik weer starten, weer accu leeg. Ik vermoed dat ik dus ergens wat lekstroom heb waardoor de accu traag leegloopt. Iemand een idee hoe dat te troubleshooten? Eén voor één alle zekeringen eens uittrekken? Zijn er veel voorkomende oorzaken hiervoor?
Ik heb een tijdje geleden een T5 GP van 2012 gekocht, die ik maar af en toe gebruik. Een tijdje terug wilde ik starten, maar was de accu leeg. Ik mat maar 10,8V met de multimeter. Ik dacht dat de accu misschien wat versleten was, dus ik heb een nieuwe Bosch S4011 80Ah geplaatst. Gisterenavond wilde ik weer starten, weer accu leeg. Ik vermoed dat ik dus ergens wat lekstroom heb waardoor de accu traag leegloopt. Iemand een idee hoe dat te troubleshooten? Eén voor één alle zekeringen eens uittrekken? Zijn er veel voorkomende oorzaken hiervoor?
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
Plaats een multimeter tussen je minpool van je accu en de accuklem die op de minpool moet. Dus de accuklem loshalen van de accu en de multimeter ertussen.
Zet 'm op Ampère en leg de boel zo neer dat de motorkap dicht kan (de sensor van de motorkap zorgt ervoor dat de boordcomputer langer aanblijft)
Doe alle deuren dicht en de bus op slot. De multimeter meet nu ongeveer tussen de 1,5 en 3,5 ampère. Even een paar minuten wachten, dan gaat de boordcomputer uit en zou deze niet hoger dan 0,10 ampère mogen meten. Is deze hoger dan heb je ergens een lekstroom. Dan kun je via je zekeringen eens gaan kijken of het onder eén van deze zekeringen valt, dus zekering eruit, alles dicht, wachten, zakt de ampèremeter niet, dan is die het niet enz enz.
Uiteraard haal je alle randapparatuur die je wellicht hebt aangesloten even los, dus opladers, sigarettenaanstekers, omvormers enz. Als dan je dan minder meet zat het daarin. Scheelt een berg zekeringen testen.
Met deur/ motorkap open en boordcomputer dus aan; Met de alles dicht en op slot (en een paar minuten geduld)
Zet 'm op Ampère en leg de boel zo neer dat de motorkap dicht kan (de sensor van de motorkap zorgt ervoor dat de boordcomputer langer aanblijft)
Doe alle deuren dicht en de bus op slot. De multimeter meet nu ongeveer tussen de 1,5 en 3,5 ampère. Even een paar minuten wachten, dan gaat de boordcomputer uit en zou deze niet hoger dan 0,10 ampère mogen meten. Is deze hoger dan heb je ergens een lekstroom. Dan kun je via je zekeringen eens gaan kijken of het onder eén van deze zekeringen valt, dus zekering eruit, alles dicht, wachten, zakt de ampèremeter niet, dan is die het niet enz enz.
Uiteraard haal je alle randapparatuur die je wellicht hebt aangesloten even los, dus opladers, sigarettenaanstekers, omvormers enz. Als dan je dan minder meet zat het daarin. Scheelt een berg zekeringen testen.
Met deur/ motorkap open en boordcomputer dus aan; Met de alles dicht en op slot (en een paar minuten geduld)
If you call me insane, I'll eat your other eye!
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
Heb je sluimerende gebruikers als dashcam of usb laders?
Groet, Ronald
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
En is je accu eerder wel goed opgeladen?
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
-
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
De meet/steekzekering tool is erg handig om stromen/lekstromen juist te meten icm een multimeter.
https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-ms ... fresh=true
https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-ms ... fresh=true
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
@peetjeadhdtje. Dat scheelt wel veel tijd, handig!
If you call me insane, I'll eat your other eye!
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
Bedankt allemaal, hiermee ga ik aan de slag!
De accu is goed, nieuw. Volledig geladen. Laatst een rit van 400km gemaakt, de alternator geeft dan +- 14V (wanneer de motor draait), maar na 5 dagen stilstand accuspanning weer te laag om te starten. Ik heb niet echt sluimerverbruikers volgens mij, maar ik heb wel een achteruitrijcamera geplaatst. Die neemt 12v van de verlichting in de laadruimte, maar die valt na een tijdje uit, dus volgens mij valt die camera ook uit.
Daarnaast ook een Android navigatie / radio geplaatst, maar die valt volgens mij ook uit. Ik zal eens beginnen spelen met de multimeter en zekeringen!
De accu is goed, nieuw. Volledig geladen. Laatst een rit van 400km gemaakt, de alternator geeft dan +- 14V (wanneer de motor draait), maar na 5 dagen stilstand accuspanning weer te laag om te starten. Ik heb niet echt sluimerverbruikers volgens mij, maar ik heb wel een achteruitrijcamera geplaatst. Die neemt 12v van de verlichting in de laadruimte, maar die valt na een tijdje uit, dus volgens mij valt die camera ook uit.
Daarnaast ook een Android navigatie / radio geplaatst, maar die valt volgens mij ook uit. Ik zal eens beginnen spelen met de multimeter en zekeringen!
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
Dat zijn aannames maar je weet dat dus niet zeker. Ik zou dit als eerste controleren. En is het probleem begonnen na plaatsing van camera en/of radio?Erik701 schreef: 26 dec 2023, 07:04 . . . dus volgens mij valt die camera ook uit.
. . . maar die valt volgens mij ook uit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
- Locatie: West-friesland
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
Ik had ook eens een camera aangesloten met een extern beeldschermpje die ik had aangesloten op de binnenverlichting, deze sprong met het contact uit ook iedere x aan voor een paar seconden. Geen idee waarom, maar mijn accu raakte daar ook leeg van.Erik701 schreef: 26 dec 2023, 07:04 Bedankt allemaal, hiermee ga ik aan de slag!
De accu is goed, nieuw. Volledig geladen. Laatst een rit van 400km gemaakt, de alternator geeft dan +- 14V (wanneer de motor draait), maar na 5 dagen stilstand accuspanning weer te laag om te starten. Ik heb niet echt sluimerverbruikers volgens mij, maar ik heb wel een achteruitrijcamera geplaatst. Die neemt 12v van de verlichting in de laadruimte, maar die valt na een tijdje uit, dus volgens mij valt die camera ook uit.
Daarnaast ook een Android navigatie / radio geplaatst, maar die valt volgens mij ook uit. Ik zal eens beginnen spelen met de multimeter en zekeringen!
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
Uiteraard, daar start ik mee :) Moeilijk te zeggen of de problemen begonnen zijn na installatie, na installatie van die toestellen heb ik de bus regelmatig gebruikt, dus stelde het probleem zich niet echt. Nu in de winter staat ie vaak langer stil.Hanz schreef: 26 dec 2023, 13:46Dat zijn aannames maar je weet dat dus niet zeker. Ik zou dit als eerste controleren. En is het probleem begonnen na plaatsing van camera en/of radio?Erik701 schreef: 26 dec 2023, 07:04 . . . dus volgens mij valt die camera ook uit.
. . . maar die valt volgens mij ook uit.
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
Ik heb geen schermpje, maar de camera is (draadloos) aangesloten op de navigatieruud vd meulen schreef: 26 dec 2023, 13:52Ik had ook eens een camera aangesloten met een extern beeldschermpje die ik had aangesloten op de binnenverlichting, deze sprong met het contact uit ook iedere x aan voor een paar seconden. Geen idee waarom, maar mijn accu raakte daar ook leeg van.Erik701 schreef: 26 dec 2023, 07:04 Bedankt allemaal, hiermee ga ik aan de slag!
De accu is goed, nieuw. Volledig geladen. Laatst een rit van 400km gemaakt, de alternator geeft dan +- 14V (wanneer de motor draait), maar na 5 dagen stilstand accuspanning weer te laag om te starten. Ik heb niet echt sluimerverbruikers volgens mij, maar ik heb wel een achteruitrijcamera geplaatst. Die neemt 12v van de verlichting in de laadruimte, maar die valt na een tijdje uit, dus volgens mij valt die camera ook uit.
Daarnaast ook een Android navigatie / radio geplaatst, maar die valt volgens mij ook uit. Ik zal eens beginnen spelen met de multimeter en zekeringen!
edit: nu ik er aan denk ... de draadloze ontvanger voor de camera hangt wsl gewoon aan de vaste 12V denk ik! Mogelijks ligt de oorzaak daar dus! Die controleer ik als eerste, zodra ik dat kabeltje dat hierboven vermeld werd ontvangen is.
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
Om die reden heb ik mijn draadloze ontvanger aangesloten op de achteruitrijlampen. Dat geeft wel een korte vertraging voordat je beeld hebt (ca. 2 seconden) maar dan weet je zeker dat hij geen stroom slurpt als je vooruit rijdt of als je stil staat.Erik701 schreef: 26 dec 2023, 14:00 ... de draadloze ontvanger voor de camera hangt wsl gewoon aan de vaste 12V denk ik!
Of er een schakelaar tussen zetten maar die zit dan waarschijnlijk achterin de auto of je moet alsnog een draad naar voren trekken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
De camera zelf neemt voeding van de binnenverlichting van de laadruimte. Die schakelt toch vanzelf uit na een bepaalde tijd na het sluiten van de wagen, om te voorkomen dat de binnenverlichting de accu leegtrekt?
Het is de ontvanger, die achter de navigatieunit ligt, die wel eens aan de permanente 12v zou kunnen hangen.
Het is de ontvanger, die achter de navigatieunit ligt, die wel eens aan de permanente 12v zou kunnen hangen.
Re: Accu loopt leeg, lekstroom?
Misschien kleine begripsverwarring. Ik heb achterin de camera en een zendunit (dus inderdaad geen ontvanger) die beide aangesloten zijn op de achteruitrijlampen. Vanaf de zender wordt het signaal draadloos naar het beeldschermpje voor in de auto gestuurd.
Als jij het hebt over binnenverlichting van de laadruimte, blijft die dan branden tijdens de rit, ook als de laadruimte dicht is? En gaat hij alleen uit als de sleutel uit het contact gaat en je de auto op slot doet?
En als die verlichting vanzelf uitgaat dan is het nog maar de vraag waar dan de schakelaar zit die dit regelt. Misschien heb je de camera wel aangesloten voor deze schakelaar zodat deze niet mee schakelt.
Als jij het hebt over binnenverlichting van de laadruimte, blijft die dan branden tijdens de rit, ook als de laadruimte dicht is? En gaat hij alleen uit als de sleutel uit het contact gaat en je de auto op slot doet?
En als die verlichting vanzelf uitgaat dan is het nog maar de vraag waar dan de schakelaar zit die dit regelt. Misschien heb je de camera wel aangesloten voor deze schakelaar zodat deze niet mee schakelt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV