Eentje gevonden binnen budget en particuliere verkoper leek betrouwbaar. Hij zorgde zelfs voor nieuwe APK.
Na 80 km rijden de 1e problemen: bus 'stuiterde' soms ineens.
Dus naar een garage in de buurt. Die verwonderde zich dat bus door APK was gekomen. Zijn lijstje: Remleidingen geroest, fusiekogelhoes lek, aandrijfashoes lek. (Dusdanig veel vet eruit dat de aandrijfas hoorbaar is), banden achter slijten scheef af, remblokken minimaal.
Hij heeft er het e.e.a. aan gedaan en gestuiter was over. Maar toen had de bus ineens een ander euvel: inhouden en niet meer harder willen, ondanks dat ik plankgas ging, bij 60 km/u. Dus ik ben gelijk doorgereden naar de garage.
Die ging erin rijden, maar toen deed hij het gewoon. Hij vroeg of ik niet gewoon in verkeerde versnelling had gezeten. Dus ik ben met schaamrood weer weggegaan.
Maar bij de volgende trip weer hetzelfde, dit keer bij 80 km/u. Harder lukte niet, ik reed op 100 km weg, dus eerstvolgende afrit genomen en bus uitgezet. Besloten dat ik dan maar rustig naar huis moest rijden.
Contact opgenomen met garage, hij ging een vacuumklep bestellen, dat was vaak de oorzaak.
Bus weer een week kwijt

Volgens hem waren de vacuumslangen afgekoppeld, die had hij weer aangesloten, proefgereden en niks aan de hand.
Bij thuiskomst zag ik dat hij de slangetjes die de verkoper had 'afgedopt ivm EGR klep'

Opgelost, dacht ik, maar nee, eerstvolgende rit weer bij 60 km/u inhouden. En ook de radio had ineens kuren.

Omdat garage het eerder had gehad over versnelling, ben ik gaan opletten wanneer ik schakelde. Zolang ik bij ca 2500 toeren (ipv 2000) schakelde leek het goed te gaan. Fijn.
Maar ook dat was van korte duur. Want toen ik de snelweg opging, gebeurde het bij 100 km/ uur weer. En hoe hard ik ook gas gaf, hij liep langzaam terug. Dus ik was blij dat ik een afrit zag, toen ik op 80 km/u zat. Volgende trip weer hetzelfde , bij 100 km/u
Mijn vertrouwen in de bus is weg, ik durf alleen nog binnendoor weggetjes. Garage houdt radiostilte.
Wat kan de oorzaak zijn? Zou ik zelf iets kunnen doen om dat te checken? (Met 2 linkerhanden)
Ik heb eigenlijk geen zin meer in nog meer kosten

Gr Sasja