Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakelaar achter mistlicht.

vragen over de T4
Plaats reactie
tuncay
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:05

Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door tuncay »

Hallo beste leden.
Heb even een vraagje over mijn mistlicht schakelaar.hebben alle T4 bussen een achter mistlamp ? Het is nl zo dat ik het lichtknopje niet naar me toe kan trekken om mijn achter mistlamp aan te zetten.heb even een fotootje gemaakt van de schakelaar. Kan het zijn dat dit schakelaar niet bij deze bus hoort?
IMG_20240525_185939.jpg
Bijlagen
IMG_20240525_185939.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3756
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door krekwakwol »

Heb je ook al geprobeert de schakelaar eerst naar rechts te draaien zodat de lampen aan gaan, voordat je hem aantrok?
Ten minste zo werkt het bij de lichtschakelaar van de T5.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4872
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door Hanz »

Zo werkt dat bij de T4 ook. En als je ook mistlampen aan de voorkant hebt dan is het: lichten aan, stukje uittrekken voor de mistlamp voor en verder uittrekken voor de mistlamp achter. Je kan dus niet met alleen mistlampen rijden maar altijd in combinatie met de gewone verlichting.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
tuncay
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:05

Re: Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door tuncay »

Hanz schreef: 25 mei 2024, 21:41 Zo werkt dat bij de T4 ook. En als je ook mistlampen aan de voorkant hebt dan is het: lichten aan, stukje uittrekken voor de mistlamp voor en verder uittrekken voor de mistlamp achter. Je kan dus niet met alleen mistlampen rijden maar altijd in combinatie met de gewone verlichting.
krekwakwol schreef: 25 mei 2024, 20:46 Heb je ook al geprobeert de schakelaar eerst naar rechts te draaien zodat de lampen aan gaan, voordat je hem aantrok?
Ten minste zo werkt het bij de lichtschakelaar van de T5.
ik heb van alles geprobeerd .met de lampen aan met de lampen uit .naar voren gedrukt ,naar me toe getrokken .heb ook niet een andere lampen schakelaar op een andere plek. heb er stevig aan getrokken maar geen beweging in te krijgen.heb op youtube een filmpje gezien waar het lichtknopje heel soepel naar voren en naar achter kon . ben bang dat ik het hele lichtschakelaar mol.het niet werken van de achter mistlicht is dat ook een afkeur punt bij de apk ?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3756
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door krekwakwol »

Als er geen schakelaar zit, is het volgens mij geen afkeur punt.
Want iets wat er niet op zit, kun je niet afkeuren, misschien kun je de lens afplakken met zwarte tape/folie.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 913
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door SyncRoon »

Mistlicht is verplicht vanaf 31/12/1997. Moet er dus opzitten en werken. Als die erop zit moet die het doen ook. Enkel lampje eruit/afplakken gaat dan niet werken. Mijn 91er T4 had mistlicht achter en moest gewoon functioneren bij APK. Is je bus van voor 31/12/97 dan kom je ook niet weg met lampje eruit/afplakken ben ik bang.

Verder ziet de schakelaar er niet bepaald schoon uit en zit er een barst in? Vervuiling en kapot kan een aanwijzing zijn dat die niet werkt als bedoeld etc.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3756
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door krekwakwol »

Hoe oud is je bus?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 913
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door SyncRoon »

Die schakelaarunit staat vanaf 1997 in de boeken. Tot 97 was het een druk/tuimelschakelaar met het wieltje voor de helderheid dashbord verlichting erin geïntegreerd. .
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door Multivan Generation »

Verkeerde schakelaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4872
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door Hanz »

De bus van de topic starter is volgens eerdere berichten van 2001 en moet dus een mistachterlicht hebben. De schakelaar lijkt ook de juiste te zijn en gezien de 'venstertjes' in het rode plakplastic zit er ook een indicatielampje voor de mistlamp rechtsonder de knop.
Maar de schakelaar ziet er wel beschadigd uit dus misschien wordt het uittrekken van de knop daardoor geblokkeerd. Ik zou die schakelaar gewoon vervangen. Ze worden onder andere op kleinanzeigen.de volop aangeboden.

Edit: Nu ik nog eens goed kijk is er achter het venstertje rechtsonder naast de knop niets te zien terwijl achter de andere venstertjes wel de symbolen zichtbaar zijn. Het kan dan inderdaad een schakelaar zijn zonder mistlamp functie.

Edit 2: Nog eens gekeken naar de verschillende onderdeelnummers voor de diverse uitvoeringen en de conclusie is dat deze schakelaar niet bestaat zonder mistlampfunctie. Dus lijkt blokkering door de beschadiging het meest waarschijnlijk. Vervangen want de huidige situatie betekent APK-afkeur.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
tuncay
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:05

Re: Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door tuncay »

krekwakwol schreef: 26 mei 2024, 14:00 Hoe oud is je bus?
2001
tuncay
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:05

Re: Schakelaar achter mistlicht.

Bericht door tuncay »

Hanz schreef: 27 mei 2024, 09:18 De bus van de topic starter is volgens eerdere berichten van 2001 en moet dus een mistachterlicht hebben. De schakelaar lijkt ook de juiste te zijn en gezien de 'venstertjes' in het rode plakplastic zit er ook een indicatielampje voor de mistlamp rechtsonder de knop.
Maar de schakelaar ziet er wel beschadigd uit dus misschien wordt het uittrekken van de knop daardoor geblokkeerd. Ik zou die schakelaar gewoon vervangen. Ze worden onder andere op kleinanzeigen.de volop aangeboden.

Edit: Nu ik nog eens goed kijk is er achter het venstertje rechtsonder naast de knop niets te zien terwijl achter de andere venstertjes wel de symbolen zichtbaar zijn. Het kan dan inderdaad een schakelaar zijn zonder mistlamp functie.

Edit 2: Nog eens gekeken naar de verschillende onderdeelnummers voor de diverse uitvoeringen en de conclusie is dat deze schakelaar niet bestaat zonder mistlampfunctie. Dus lijkt blokkering door de beschadiging het meest waarschijnlijk. Vervangen want de huidige situatie betekent APK-afkeur.
als die niet bestaat zonder mistlamp functie dan zal hij wel stuk of geblokkeerd zijn op de een of andere manier. ga vanmiddag het knopje wel even loshalen en aandachtig bestuderen.bedankt voor het meedenken en dank ook de andere leden natuurlijk.laat nog wel even weten hoe het afloopt.
Plaats reactie