Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe aankoop in noodloop p0299 + brandstof verbruik

vragen over de T5
Plaats reactie
Corvus

Nieuwe aankoop in noodloop p0299 + brandstof verbruik

Bericht door Corvus »

Hallo Allemaal,

Ik was zo blij dat ik na 4 jaar eindelijk een T5.1 Caravelle had gekocht met slaaphefdak en minimale camper inrichting.
252000 km op de teller uit 2010. CAAC 2.0 140pk motor.
Totdat eerst de p0101 zich aandiende.
De LMM laten vervangen. Ik kon zien dat de vorige van aug 2010 was...ongeveer het bouwjaar van mijn bus dus ik dacht mwa....dat zou het kunnen zijn. De eerste heeft het nog best lang vol gehouden.

Weekje rijden en toen opeens de knipperende gloeispiraal en iets van engine failure en bus in noodloop.
Gelukkig had ik een ELM327 bij me dus ik kon meteen op mijn headunit zien dat het P0299 - Turbo Charge Low Boost was.

Nu ben ik wat aan het googlen gegaan en ik ben natuurlijk lang niet de enige die deze horror melding heeft gehad. Het kan zoveel betekenen.
1 van de opmerkingen was....kijken eens naar de intercooler door de onderste gril.

Ik weet nog allemaal niet waar alles zit en wat alles doet maar door de gril kijken kan ik wel.
Zie hier de foto. Hopelijk is dat inderdaad de intercooler. Dat lijkt me niet ok? Zoveel olie? Of wel?
WhatsApp Image 2024-06-20 at 19.25.27.jpg
Nog iemand andere ideeën?

Andere vraag:
Toen er geen errors waren viel me op dat het brandstof verbruik op de snelweg bij constant 110 rijden in zijn 6
7-8km/l was? Gemiddeld haal ik tussen 9-10km/l
Is dat normaal?
Corvus

Re: Nieuwe aankoop in noodloop p0299 + brandstof verbruik

Bericht door Corvus »

Hallo,

Aangezien er geen reactie kwam zal ik zelf het verhaal afmaken. Misschien heeft iemand er nog wat aan.
De intercooler hoort er natuurlijk niet zo uit te zien. De lucht (met een beetje olie) moet netjes binnenin blijven.

De bus trok dus ook niet heel goed boven de 100. Ik had hem pas dus wist ook niet wat normaal was.
Wanneer ik door trok tot 3000rpm ging hij in de noodloop (pong en gloeispiraal lampje op dashboard gaat knipperen).Je kan gewoon 100 blijven rijden maar het vermogen is weg en inhalen duurt een tijdje :-) Wanneer ik de motor uit en aan zette was de error weer een tijdje weg.
Op een gegeven moment had ik een ODB stekker erin gestopt en kon ik via mijn Head Unit de error tijdens het rijden resetten. Wel zo handig.
Gelukkig had ik een goede garage gevonden die veel VAG doet. Die hebben een rooktest gedaan en toen werd het al snel duidelijk.
Hier is een voorbeeld van iemand die het ook doet: https://www.youtube.com/watch?v=WL1STH8FWcE
Intercooler Scheur.jpg
Er zijn ontzettend veel merken en soorten intercoolers voor de VW T5(GP) dus ik ben voor de middenprijs gegaan, waar deze garage goede ervaringen mee had.
En zo ziet de nieuwe er uit.
Nieuwe Intercooler.jpg
De foutcode blijft weg. De bus trekt ook boven de 100 weer als een tierelier.

Ook het brandstof verbruik, welke bij een kapotte intercooler rustig 1 op 7 was bij constante snelheid is nu weer gemiddeld 1 op 13.

Al met al ben ik weer gerustgesteld tijdens het rijden.
Hanz

Re: Nieuwe aankoop in noodloop p0299 + brandstof verbruik

Bericht door Hanz »

Corvus schreef: 17 jul 2024, 08:35 Hallo,
Aangezien er geen reactie kwam zal ik zelf het verhaal afmaken. Misschien heeft iemand er nog wat aan..
Jammer dat je geen reacties hebt gekregen op je vraag maar dat gebeurt soms. Omdat men geen antwoord weet of omdat het bericht gemist is.
Wel goed van je dat je de oplossing terug meldt. Daar kan een ander inderdaad nog iets aan hebben. En mooi dat je bus weer goed rijdt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie