Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Versnellingsbak olie bijvullen
Versnellingsbak olie bijvullen
Hallo beste VW liefhebbers, ik heb al heel veel goeie tips van dit forum gelezen. Waarvoor dank!
Nu heb ik een specifieke vraag over de het bijvullen van de versnellingsbak olie. Kan dit ook van bovenaf?
Ik zie naast de witte bolletjes van de versnelling een zwart dopje wat ik eraf kan halen. En hier zie ik een opening zitten en zie ik een wat roestige tandwiel.
Ik ben nu op vakantie en ik kan geen garage vinden die de versnellingsbak olie kan vernieuwen. Vandaar deze vraag.
Historie achter deze vraag is dat ik een probleem had met het befaamde witte bolletje die was afgebroken.(aan de linkerkant). Tijdelijk gefixed met een tyrap, en gelukkig kunnen maken in een garage in Trömso. Hier hebben ze een nieuw setje gemonteerd.
Nu heb ik alleen nog last van een soort plakkende koppeling in 3,4 en 5e versnelling, vooral na een warme motor. En ik moet nog 2500 km terug rijden naar NL. Ik had al gelezen op dit forum dat dit zeer waarschijnlijk aan de versnellingsbak olie ligt.
O ja, en ik heb alle bewegende mechanische onderdelen al flink ingespoten met PTFE olie
Volkswagen T4 California Coach 1997
2.4 Diesel /5 Cilinder motor / Handgeschakeld
Nu heb ik een specifieke vraag over de het bijvullen van de versnellingsbak olie. Kan dit ook van bovenaf?
Ik zie naast de witte bolletjes van de versnelling een zwart dopje wat ik eraf kan halen. En hier zie ik een opening zitten en zie ik een wat roestige tandwiel.
Ik ben nu op vakantie en ik kan geen garage vinden die de versnellingsbak olie kan vernieuwen. Vandaar deze vraag.
Historie achter deze vraag is dat ik een probleem had met het befaamde witte bolletje die was afgebroken.(aan de linkerkant). Tijdelijk gefixed met een tyrap, en gelukkig kunnen maken in een garage in Trömso. Hier hebben ze een nieuw setje gemonteerd.
Nu heb ik alleen nog last van een soort plakkende koppeling in 3,4 en 5e versnelling, vooral na een warme motor. En ik moet nog 2500 km terug rijden naar NL. Ik had al gelezen op dit forum dat dit zeer waarschijnlijk aan de versnellingsbak olie ligt.
O ja, en ik heb alle bewegende mechanische onderdelen al flink ingespoten met PTFE olie
Volkswagen T4 California Coach 1997
2.4 Diesel /5 Cilinder motor / Handgeschakeld
Laatst gewijzigd door HaantT4 op 03 sep 2024, 12:50, 3 keer totaal gewijzigd.
- Jan anno NU
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
Als je het hebt over een roestig tandwiel , 5e versnelling ? Kan het geen kwaad om deze te voorzien van olie.
Vullen zo veel mogelijk was volgens mij het advies.
Of dat je probleem oplost weet ik niet maar die versnellingsbak heeft duidelijk olie nodig.
Vullen zo veel mogelijk was volgens mij het advies.
Of dat je probleem oplost weet ik niet maar die versnellingsbak heeft duidelijk olie nodig.
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
Een dopje er aftrekken en dan een roestig tandwiel zien lijkt mij de starterkrans te zijn van het vliegwiel. Ik heb zelf een automaat maar heb wel ervaring met volkswagens.
Als ik het juist heb, dan in het gat van het dopje geen olie gooien hoor!! Dan sloop je je koppeling. Een foto kan uitkomst bieden.
Als ik het juist heb, dan in het gat van het dopje geen olie gooien hoor!! Dan sloop je je koppeling. Een foto kan uitkomst bieden.
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
Ja vandaar mijn vraag, want ik heb wel een handleiding gevonden voor het vervangen van de gearbox oil en die moet vanaf de onderkant uitgevoerd worden
Zie deze link https://www-t4--wiki-de.translate.goog ... ebetyp_02B
Bedankt voor je antwoord ik heb een foto toegevoegd
Zie deze link https://www-t4--wiki-de.translate.goog ... ebetyp_02B
Bedankt voor je antwoord ik heb een foto toegevoegd
- Jan anno NU
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
Zo zie je maar weer , het is niet altijd wat het lijkt te zijn.
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
Goed dat je hier op het forum hulp zoekt. Lijkt op de foto idd de starterkrans, geen olie erbij gooien dus.
Als ik de handleiding zo zie is het niet mogelijk om van bovenaf bij te vullen. De goede manier is niet moeilijk maar niet te doen ff aannde kant van de weg.
Je probleem lijkt hem meer te zitten in het niet goed ontkoppelen. Dan wil ie niet lekker in de versnellingen. Dat kan komen daardat de bediening van de koppeling ( hydrolisch? weet ik niet, heb een automaat maar dacht het wel) niet goed functioneert.
Anwb??
Als ik de handleiding zo zie is het niet mogelijk om van bovenaf bij te vullen. De goede manier is niet moeilijk maar niet te doen ff aannde kant van de weg.
Je probleem lijkt hem meer te zitten in het niet goed ontkoppelen. Dan wil ie niet lekker in de versnellingen. Dat kan komen daardat de bediening van de koppeling ( hydrolisch? weet ik niet, heb een automaat maar dacht het wel) niet goed functioneert.
Anwb??
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
Als je je versnellingsbak olie wil bijvullen koop je het best wat liter flesjes versnellingsbak olie. Dan zit er op de versnellingsbak 2 dikke inbusbouten. De onderste is voor het leeg laten lopen. De gene die dus het hoogst zit is om bij te vullen. Door deze bout los te draaien kan je er olie bij knijpen. Dus vanaf onder de bus. Deze literflesjes komen met een tuitje die je er in kan hangen en dan knijp je de fles leeg. Vul bij tot de olie uit het gat loopt dat is de juiste hoeveelheid. Erg makkelijk en prima zelf uit te voeren. Je moet alleen even de goede inbus krijgen ( dat was bij mij nog het lastigst)
Maar een niet goed functionerende koppeling heeft niets te maken met de bak olie in mijn ogen.
Zou zelf goed de remvloeistof in de gaten houden. Die mag niet te laag komen anders zuigt ie lucht aan en blijft je koppeling op de grond hangen
Maar een niet goed functionerende koppeling heeft niets te maken met de bak olie in mijn ogen.
Zou zelf goed de remvloeistof in de gaten houden. Die mag niet te laag komen anders zuigt ie lucht aan en blijft je koppeling op de grond hangen
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
Ik heb bij de t3 zoiets gebruikt
Hopelijk heb je er iets aan .
Goedkoper dan een imbusdop en neemt minder ruimte in beslag .Hopelijk heb je er iets aan .
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
In die opening 100% zeker GEEN olie in gooien!
Zoals gezegd is dat de starterkrans met daarbij de koppeling. Als je daar olie in gaat gooien, dan gooi je olie op je koppelings plaat.
Vullen via de zijkant..
Zie T4 wiki
Groeten Peter
Zoals gezegd is dat de starterkrans met daarbij de koppeling. Als je daar olie in gaat gooien, dan gooi je olie op je koppelings plaat.
Vullen via de zijkant..
Zie T4 wiki
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
Zorg dat je eerst de vulplug eruit hebt en dat je weet dat je er bij kan om te vullen voordat je de olie onderuit eraf laat. Het is vaker gebeurt de bak leeg laten lopen en vervolgens de vulplug er niet uit krijgen.....
Hoe is de bus onderhouden dat je tegen deze problemen aanloopt op reis?
Hoe is de bus onderhouden dat je tegen deze problemen aanloopt op reis?
Groet, Ronald
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
Bedankt voor alle support en antwoorden
Ter info: ik kan er nog wel mee rijden, alleen soms blokkeert dus de koppeling en moet ik even weer naar neutraal en daarna gaat hij wel in de versnelling.
Ik denk dat ik wel mee naar huis kan rijden, ik ga niet zelf prutsen, anders maak ik het misschien alleen maar erger.
Busje is altijd goed onderhouden, voordat ik op reis ging is er een apk en grote beurt uitgevoerd, en heb ik nieuwe banden er onder gezet.
Ik ben ondertussen al 3 maanden op pad en heb ongeveer 10.000 blije kilometers gereden.
Ik zal nadat ik de olie heb laten vervangen nog even de resultaten posten voor andere weetjewellers.
Groet, Pieter

Ter info: ik kan er nog wel mee rijden, alleen soms blokkeert dus de koppeling en moet ik even weer naar neutraal en daarna gaat hij wel in de versnelling.
Ik denk dat ik wel mee naar huis kan rijden, ik ga niet zelf prutsen, anders maak ik het misschien alleen maar erger.
Busje is altijd goed onderhouden, voordat ik op reis ging is er een apk en grote beurt uitgevoerd, en heb ik nieuwe banden er onder gezet.
Ik ben ondertussen al 3 maanden op pad en heb ongeveer 10.000 blije kilometers gereden.

Ik zal nadat ik de olie heb laten vervangen nog even de resultaten posten voor andere weetjewellers.
Groet, Pieter
- Andre Buskop
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 07 jun 2019, 16:11
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
Versnellingsbakolie heeft niets te maken met de koppeling volgens VW hoefde de VB olie nooit vervangen te worden, maar dat is niet verstandig. Wanneer je door blijft rijden heb je opeens een 4 bak, elke 100.000 KM verversen kan geen kwaad. De aftapdop zit van vooraf gezien rechts aan de zijkant onderaan het diff. en de vulopening aan de voorkant iets hoger. Gebruik een goed passende inbusdop 17mm wanner de inbus doordraait en de zeskant van de dop beschadigd ben je de klos.
Re: Versnellingsbak olie bijvullen
Hallo allemaal, even nog een laatste update over dit Topic.
Het heeft een tijdje geduurd maar het busje was afgelopen maanden in winterslaap. En ik ook:)
Ik ben uiteindelijk goed thuis gekomen met de versnelling, afgelopen maand kwam de APK en heb ik de versnellingsbak olie laten vervangen. Ik heb al een paar ritjes gereden en het lijkt er op dat dit wel het plakkerige probleem heeft opgelost. Kilometer stand is nu 277.506
Hulde aan mijn T4 busje die mij tijdens de rondreis Denemarken-Zweden-Noorwegen-Finland-Letland-Estland-Litouwen met meer dan 12.000 km op de teller nooit in de steek heeft gelaten.
groet, Pieter
Het heeft een tijdje geduurd maar het busje was afgelopen maanden in winterslaap. En ik ook:)
Ik ben uiteindelijk goed thuis gekomen met de versnelling, afgelopen maand kwam de APK en heb ik de versnellingsbak olie laten vervangen. Ik heb al een paar ritjes gereden en het lijkt er op dat dit wel het plakkerige probleem heeft opgelost. Kilometer stand is nu 277.506
Hulde aan mijn T4 busje die mij tijdens de rondreis Denemarken-Zweden-Noorwegen-Finland-Letland-Estland-Litouwen met meer dan 12.000 km op de teller nooit in de steek heeft gelaten.
groet, Pieter
