Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Reservewiel op VW fietsenrek

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
VeeWee-007

Reservewiel op VW fietsenrek

Bericht door VeeWee-007 »

Hallo allemaal,

wij, Roelie en Evert, zijn bezig onze T6 California uit te rusten voor een reis naar IJsland volgend jaar. Hiervoor hebben we de camper van nieuw schoeisel voorzien. De keuze is gevallen op Falken Wildpeak AT3Wa 235/65R17 op stalen 9215 velgen. Deze velg/band past echter niet meer onder de auto, zodat het reservewiel achter op een gemodificeerd VW fietsenrek komt.

Op veel foto's zie je het reservewiel gemonteerd aan de linker kant van de California. Het lijkt mij echter dat in het midden gunstiger is, omdat beide steunen aan de bovenzijde dan evenveel gewicht (samen 35 kilo) dragen.

Wie weet hier meer over of heeft hier ervaring mee.
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Reservewiel op VW fietsenrek

Bericht door Multivan Generation »

Hoe zit je reservewiel beugel er aan de onderzijde nu uit?
Zit die al op de laagste stand?
Anders zou je wellicht dat kunnen proberen?
Lijkt mij een stuk goedkoper.

Ik heb hier nog 3 RVS onderdelen liggen die je daarvoor kunt gebruiken,
dan moet je zelf 2 langere bouten bij de Volkswagen scoren.

Misschien is dat een optie?
Ik heb toen een setje voor mezelf gemaakt en een setje extra omdat ik toch bezig was,
en zodat ik er anderen mee zou kunnen helpen

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Als de band niet in de kuip past zou je deze kunnen verwijderen. Ik heb zelf 235/70R16 welke vergelijkbaar zijn in maat. Misschien net paar mm kleiner maar dat kan per merk/profiel ook al verschillen. Bij mij past de band op 7" brede velg strak in de kuip met aangepaste beugel. Beetje persen wel. Je lekke band zou je er dan makkelijker erin moeten krijgen.

Maakt denk ik ook uit in je kosten voor de bootreis met de drager achterop. Of je moet dit voor transport in de bus meenemen en daar monteren.

Ik heb momenteel het reservewiel op mijn dakdrager (op het hefdak). Je kan op je hefdak (met C-rails) toch ook wat laden?
Groet, Ronald
VeeWee-007

Bericht door VeeWee-007 »

Dank voor jullie antwoorden. Onder de auto gaat niet vanwege de te grote diameter en breedte van het wiel. Achterop lijkt mij handiger omdat het wiel beter bereikbaar is. Met een aangepast fietsenrek is er meteen mooi plaats voor de oprijwiggen en zandplaten. Voor de bootreis gaan de trekhaakkist en als nodig het reservewiel naar binnen.

Wat ik mij afvraag is waar het reservewiel het beste op het rek kan komen. In het midden, zodat het gewicht over beide steunen verdeeld wordt, of aan een zijkant bij de steunen, waar het rek mogelijk stijver is?
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou gelet je afwegingen in het midden doen, in verband met druk verdeling,
echter zou dit je uitzicht naar achteren behoorlijk kunnen beïnvloeden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: 17 dec 2024, 11:28 echter zou dit je uitzicht naar achteren behoorlijk kunnen beïnvloeden.
Dat is precies de reden dat veel mensen hem links hangen. Dat is hoe wij dat ook meestal doen, is echt geen probleem met gewichtsverdeling.

C725CA4F-0BCD-4464-A95D-C5D1C506AE85.JPG

Een tip: hang je reservewiel achterop EN doe nog een losse band onderop. Als je stukrijdt en je reservewiel moet gebruiken, heb je niks meer, en dat mag vaak niet, terwijl een nieuwe band in de praktijk niet overal makkelijk te krijgen is, soms al gauw een week of twee levertijd.

Zie evt. onze reisverslagen IJsland of Off-road Spaanse Pyreneeën voor ervaringen of foto's.
Plaats reactie