Hallo
Ik heb een Multivan T5 en wil de 3 persoons slaapbank omdraaien met de rug tegen de bestuurdersstoel aan maar de poten komen niet overeen met de rail. Herkend iemand dit en hoe opgelost ? Waar kun je deze losse poten voor een bank kopen ?
Runaway
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Multivan T5 slaapbank omdraaien
Re: Multivan T5 slaapbank omdraaien
Als je de originele bank hebt moet je dacht ik enkel de voeten die in de rail(openingen) vallen kruislings wisselen. Deze hebben verschillende afmetingen die vice/versa gewisseld moeten worden. Je kan dus niet zo maar de bank 180 graden draaien, is dan elke keer werk aan de winkel.
Buitenste geleiders kan je gedraaid terugplaatsen. Middelste twee met de vergrendeling zal je even wat beter moeten bekijken. Maar het kan aangezien ze de bank in die opstelling in Duitsland ook 'gekeurd' krijgen.
handleiding vanaf TX board in bijlage
Buitenste geleiders kan je gedraaid terugplaatsen. Middelste twee met de vergrendeling zal je even wat beter moeten bekijken. Maar het kan aangezien ze de bank in die opstelling in Duitsland ook 'gekeurd' krijgen.
handleiding vanaf TX board in bijlage
- Bijlagen
-
3 Sitzbank umbauen.pdf
- (1.39 MiB) 21 keer gedownload
Groet, Ronald
Hallo Ronald,
bedankt voor de info dat gaan we proberen
Runaway
bedankt voor de info dat gaan we proberen
Runaway
- Multivan Generation
- Contacteer:
Ik zou je even verdiepen in het feit of je wel of niet met je rug in de rijrichting mensen mag vervoeren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
waarom zou dat niet mogen? B2B seats heb je vandaag de dag nog in 'luxe' voertuigen. Ook in ambulances heb je zetels achterstevoren.
Enige is dat je een aanpassing maakt waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Mocht het misgaan met inzittenden bij een ongeval is het de vraag of men er wat van gaat vinden.
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2025-01-01
Zijdelingse zitplaatsen mogen niet meer vanaf 12/2014. Verder mogen naar voren en achter gerichte zitplaatsen mits vanaf 2000 voorzien van gordel.
Enige is dat je een aanpassing maakt waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Mocht het misgaan met inzittenden bij een ongeval is het de vraag of men er wat van gaat vinden.
Zijdelingse zitplaatsen mogen niet meer vanaf 12/2014. Verder mogen naar voren en achter gerichte zitplaatsen mits vanaf 2000 voorzien van gordel.
Groet, Ronald
- Multivan Generation
- Contacteer:
Dank voor de ophelderingSyncRoon schreef: 05 jan 2025, 22:44 waarom zou dat niet mogen? B2B seats heb je vandaag de dag nog in 'luxe' voertuigen. Ook in ambulances heb je zetels achterstevoren.

Ik kan me herinneren dat er in mijn instructieboekje stond, dat je alleen mensen mocht vervoeren met de neuzen in de rijrichting.
Vandaar mijn opmerking.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Maar dat is weer een ander verhaal ..... Het modificeren van de bank en/of afwijken op de gebruikershandleiding kan wellicht problemen geven bij ongevallen en letselschade aan passagiers, zelfs als je het voertuig doorverkocht zou hebben. Of
hier naar kijkt, ik heb met de T3 en T5 in treinzit opstelling nooit vragen/problemen gehad onderweg. Of de RWD die aanpassing van de bank zou goedkeuren? Vermoed het niet maar wellicht als je zo zou keuren dat je erdoor glipt. Los daarvan, ook al zou de RDW dat goedkeuren is en blijft diegene die de aanpassing doet verantwoordelijk, ook als het fout gaat. (of het zo heet gegeten wordt......moet er denk ik wel aantoonbaar causaal verband zijn tussen afwijkend gebruik, aanpassing of ombouw en schade/letsel)

Groet, Ronald