Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
geregistreerde aantal stoelen RDW
geregistreerde aantal stoelen RDW
Ik zie regelmatig discussies over het aantal stoelen op kenteken / geregistreerd en evt aanpassingen daarvan
Nu wilde ik wat checken op de RDW site en zag dat mijn camper T4 geen aantal geregistreerd heeft mbt stoelen
en als ik een paar (marktplaats) camper check is dat wel het geval
iemand enig idee waardoor dit kan komen en heb ik dat een issue of meer vrijheid mbt aantal zitplaatsen ?
Verdere check laat ook zien dat bv cylinderinhoud niet staat geregistreerd
ik hoor graag jullie advies en reacties
Nu wilde ik wat checken op de RDW site en zag dat mijn camper T4 geen aantal geregistreerd heeft mbt stoelen
en als ik een paar (marktplaats) camper check is dat wel het geval
iemand enig idee waardoor dit kan komen en heb ik dat een issue of meer vrijheid mbt aantal zitplaatsen ?
Verdere check laat ook zien dat bv cylinderinhoud niet staat geregistreerd
ik hoor graag jullie advies en reacties
Happy with the
Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm

Re: geregistreerde aantal stoelen RDW
De RDW heeft dit vroeger niet bijgehouden en dan staat er "niet geregistreerd" op het kentekenbewijs.
Normaal gesproken mag je dan niet meer mensen vervoeren dan waar er zitplaatsen met gordels voor zijn.
Normaal gesproken mag je dan niet meer mensen vervoeren dan waar er zitplaatsen met gordels voor zijn.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Ok dank je voor je snelle reactie!
dat betekend in mijn geval dus 5 zitplaatsen bij een originele california uit 1999 (import 2014 )
mooi om te weten maar ik zie soortgelijke campers (leeftijd en of import)wel met zitplaatsen staan !Waarschijnlijk dan RDW (keur)meester afhankelijk ?
dat betekend in mijn geval dus 5 zitplaatsen bij een originele california uit 1999 (import 2014 )
mooi om te weten maar ik zie soortgelijke campers (leeftijd en of import)wel met zitplaatsen staan !Waarschijnlijk dan RDW (keur)meester afhankelijk ?
Happy with the
Driver Michael

- Multivan Generation
- Contacteer:
Hoe kom je aan 5?
Een California heeft toch 2 losse voorstoelen en een 2 zits slaapbank?
Een California heeft toch 2 losse voorstoelen en een 2 zits slaapbank?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Oeps je hebt gelijk
de 5 dacht ik te plaatsen in het midden van de bank (dacht even aan de manier van vastgespen domdom)
maar nee 4 plaatsen helemaal waar
excuus voor de verwarring
de 5 dacht ik te plaatsen in het midden van de bank (dacht even aan de manier van vastgespen domdom)
maar nee 4 plaatsen helemaal waar
excuus voor de verwarring
Happy with the
Driver Michael

Het aantal zitplaatsen dat op kenteken staat (of juist niet) is van meerdere factoren afhankelijk; bouwjaar, datum import, bedrijfswagen of personenwagen als basis, situatie voordat tot camper omgebouwd werd en misschien nog wel meer. Het is ook niet altijd even logisch. Ik zag bijvoorbeeld op Marktplaats een zogenaamde 'originele' California uit 2003 met een interieur van voor 1995, geïmporteerd in 2016 en met 6 zitplaatsen op kenteken. Waarschijnlijk als Multivan geïmporteerd en nadien omgebouwd met een oud California interieur en het aantal zitplaatsen niet aangepast bij de keuring. Hoe dan ook, gegevens op kentekencard kloppen niet met de werkelijkheid.websurfer schreef: 03 mar 2025, 14:13 Ok dank je voor je snelle reactie!
En een andere op MP, omgebouwd op basis van een bedrijfswagen met een 3-zits bank achterin waarvan de verkoper zegt: 5 zitplaatsen. Er zitten ook inderdaad 5 zitplaatsen in met gordels maar de RDW zegt 3 zitplaatsen. Waarschijnlijk het aantal uit de tijd dat het een bedrijfswagen was. Dus minder op kenteken dan in werkelijkheid komt ook voor.
Laatst gewijzigd door Hanz op 03 mar 2025, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Bij een California kun je het aantal zitplaatsen met 2 uitbreiden als je de originele optionele extra bank (met ingebouwde gordels) nog twee goedgekeurde zitplaatsen hebt. Ik dacht dat dat de reden is dat bij een Originele California Coach er geen standaard vermelding van het aantal zitplaatsen heeft. Het kan dus 4 zijn of 6 met die extra bank.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
Helaas, ook dit klopt niet. Bij een andere echt originele California Coach van 1998 staan keurig 4 zitplaatsen op kenteken. En bij mijn eigen California van 1997 die identiek is staan geen zitplaatsen op kenteken. Wel verschillende datums van invoer, 2007 en die van mij 2004.chv schreef: 03 mar 2025, 15:34 Bij een California kun je het aantal zitplaatsen met 2 uitbreiden als je de originele optionele extra bank (met ingebouwde gordels) nog twee goedgekeurde zitplaatsen hebt. Ik dacht dat dat de reden is dat bij een Originele California Coach er geen standaard vermelding van het aantal zitplaatsen heeft. Het kan dus 4 zijn of 6 met die extra bank.
Uiteindelijk blijkt er dus een mengelmoes van aantallen mogelijk tot geen aantallen
Ik dacht altijd dat de RDW wel de juiste gegevens zou presenteren maar gezien de reacties hier blijkt dat "waar met een korreltje zout" te zijn
en afhankelijk van veel situaties
heb het al eerder gezien , toen schouder opgehaald en verder en dank nu dat zelfde maar te gaan doen en mijn nieuwsgierigheid moet dan maar pas op de plaats houden
Maar bedankt voor de snelle reactie en antwoorden !
Ik dacht altijd dat de RDW wel de juiste gegevens zou presenteren maar gezien de reacties hier blijkt dat "waar met een korreltje zout" te zijn
en afhankelijk van veel situaties
heb het al eerder gezien , toen schouder opgehaald en verder en dank nu dat zelfde maar te gaan doen en mijn nieuwsgierigheid moet dan maar pas op de plaats houden
Maar bedankt voor de snelle reactie en antwoorden !
Happy with the
Driver Michael

Ik zou niet weten wat er keurig is aan die 4 vermelde zitplaatsen. Want dat zou inhouden dat je dan niet met die extra tussenbank met 6 personen zou mogen rijden. Dus mij lijkt te fijner als er geen zitplaatsen op je California kenteken vermeld staan.Hanz schreef: 03 mar 2025, 15:44Helaas, ook dit klopt niet. Bij een andere echt originele California Coach van 1998 staan keurig 4 zitplaatsen op kenteken. En bij mijn eigen California van 1997 die identiek is staan geen zitplaatsen op kenteken. Wel verschillende datums van invoer, 2007 en die van mij 2004.chv schreef: 03 mar 2025, 15:34 Bij een California kun je het aantal zitplaatsen met 2 uitbreiden als je de originele optionele extra bank (met ingebouwde gordels) nog twee goedgekeurde zitplaatsen hebt. Ik dacht dat dat de reden is dat bij een Originele California Coach er geen standaard vermelding van het aantal zitplaatsen heeft. Het kan dus 4 zijn of 6 met die extra bank.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Charles Vos
Helemaal mee eens. Het enige keurige is dat de keurmeester het aantal zitplaatsen vermeld heeft die op het moment van keuren waarschijnlijk aanwezig waren. Bij mij staan gelukkig geen zitplaatsen op kenteken en ik gebruik dat bankje dan ook regelmatig. Ik wilde met deze voorbeelden alleen maar aangeven dat de informatie van RDW niet altijd correct is, niet altijd logisch en de verschillen tussen twee dezelfde auto's niet goed verklaarbaar. Ook op de site van RDW zelf kan ik niet vinden wanneer wel en wanneer niet het aantal zitplaatsen op de kentekencard worden vermeld.chv schreef: 03 mar 2025, 16:08 Ik zou niet weten wat er keurig is aan die 4 vermelde zitplaatsen. Want dat zou inhouden dat je dan niet met die extra tussenbank met 6 personen zou mogen rijden. Dus mij lijkt te fijner als er geen zitplaatsen op je California kenteken vermeld staan.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Het was ook mogelijk bij import,
dat je een camper als bedrijfswagen op kenteken kon laten zetten bij importeren.
Dat scheelde een enorme hoeveelheid rest-BPM betalen.
Dat is dus een van de redenen waardoor je een originele California op grijs kenteken kunt zien rondrijden.
Je hangt dan wel onder de APK eisen voor grijs kenteken qua loadindex van de banden bijvoorbeeld.
dat je een camper als bedrijfswagen op kenteken kon laten zetten bij importeren.
Dat scheelde een enorme hoeveelheid rest-BPM betalen.
Dat is dus een van de redenen waardoor je een originele California op grijs kenteken kunt zien rondrijden.
Je hangt dan wel onder de APK eisen voor grijs kenteken qua loadindex van de banden bijvoorbeeld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
Onze T4 Carthago uit 1991 was ook uit duitsland geimporteerd en had grijs kenteken. Ook geen zitplaatsen op kenteken, maar wel een slaapbank met 2 gordels, dus praktisch gezien 4 zitplaatsen. En die ook gewoon gebruikt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008