Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Campers en milieuzones

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
CapoJan

Re: Campers en milieuzones

Bericht door CapoJan »

Blijft ingewikkeld, maar als ik goed kan volgen en mijn papieren bekijk, valt een kampeerauto (categorie SA) niet onder die beperkingen. Die zou volgens de wegcode niet M1 (personenwagen) zijn.
Zodra je auto in een andere klasse valt, zou die meteen wel mogen blijven rijden.
Maar als ik dan mijn inschrijvingsbewijs bekijk, staat er geen klasse op, maar de vermelding kampeerauto in het vak J1. Het vak J (voertuigcategorie) is niet ingevuld... Enfin: 't is maar vanaf 2023, dus is er nog wat tijd om het uit te zoeken.
En verder is het nog niet echt duidelijk. Zal dat ook gelden voor de snelwegen? Zo te zien wel, want er zijn (nog?) geen uitzonderingen op basis van de wegcategorie.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
eindgebruiker

Bericht door eindgebruiker »

CapoJan schreef: 06 mei 2021, 10:39 En verder is het nog niet echt duidelijk. Zal dat ook gelden voor de snelwegen? Zo te zien wel, want er zijn (nog?) geen uitzonderingen op basis van de wegcategorie.
Zijn de snelwegen eigendom van het gewest Wallonië? De A10 in Nederland is b.v. een rijksweg, dus daar geldt de Amsterdamse milieuzone niet, zelfs al zou de gemeente dat willen.
eindgebruiker

Bericht door eindgebruiker »

Wallonië wordt dan toch geen grote lage-emissiezone vanaf 2025 https://www.autogids.be/autonieuws/mobi ... lonie.html
RichardK
Contacteer:

Bericht door RichardK »

Vorig zomer nog een dikke bekeuring gehad vanuit Antwerpen. We werden omgeleid door een ongeluk en kwamen zo zowat door het centrum.. paar weken naar thuiskomst een brief/boete €180,00. Aangevochten maar niet gehonoreerd dus maar betaald. geen borden gezien met lage-emissiezone en ook Waze die ik gebruik voor navigeren gaf het niet aan.. Kijk dus uit!!! met name naar bordjes milieu toestanden, als je word omgeleid door verkeerssituaties.
Life's What You Make it...
Hanz

Bericht door Hanz »

Dat wordt in Antwerpen ook weinig opvallend aangegeven. Zie de foto. Een soort auto met een vies rookwolkje en een tekst waarin het woord milieuzone of lage emissiezone niet voorkomt. En dan vaak op een plek waar je snel overheen kijkt, zeker als je de weg zoekt.
Screenshot_20250311-085951.png
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
brugseb
Contacteer:

Bericht door brugseb »

Het wordt best wel een kluwen, ik hoop dat mijn nieuwe TomTom slim genoeg is om me buiten de LEZ te houden.
Anderzijds: op reis doen we nooit grote steden aan, ten hoogste laten we de bus achter op een randparking en gaan we met de fiets het centrum in. In Frankrijk hebben we intussen ook het TER netwerk leren kennen: goedkoop de trein op, met de fiets gratis en zonder reserveren mee.
Ja, het lijkt als veel gedoe, maar voor ons maakt het deel uit van slow travel :knipoog
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Hanz schreef: 11 mar 2025, 09:02 Dat wordt in Antwerpen ook weinig opvallend aangegeven. Zie de foto. Een soort auto met een vies rookwolkje en een tekst waarin het woord milieuzone of lage emissiezone niet voorkomt. En dan vaak op een plek waar je snel overheen kijkt, zeker als je de weg zoekt.
Als het in Antwerpen al aangegeven is met zo'n groot bord heb je geluk , er staan ook bordjes die amper 30cm groot zijn ... En daar kijk je dus heel makkelijk over (spreek uit ervaring ... :muur ) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Muug

Bericht door Muug »

Pascal-141 schreef: 13 mar 2025, 07:16
Hanz schreef: 11 mar 2025, 09:02 Dat wordt in Antwerpen ook weinig opvallend aangegeven. Zie de foto. Een soort auto met een vies rookwolkje en een tekst waarin het woord milieuzone of lage emissiezone niet voorkomt. En dan vaak op een plek waar je snel overheen kijkt, zeker als je de weg zoekt.
Als het in Antwerpen al aangegeven is met zo'n groot bord heb je geluk , er staan ook bordjes die amper 30cm groot zijn ... En daar kijk je dus heel makkelijk over (spreek uit ervaring ... :muur ) .
Je moet eens via de A12 Antwerpen binnen rijden. :muur Sta je aan de lichten van een kruispunt dat wel 50 of 100m diameter is. Aan de verre overkant begint een laan richting centrum: een brede viervakslaan met een dubbele trambaan in het midden, parkeervakken aan weerszijden, fietspaden, voetpaden.... En geheel rechts een heel klein bordje dat aangeeft dat je een LEZ in rijdt. :politie :huilen Wonderlijk dat er geen enkele instantie daartegen een klacht heeft ingediend.
Hier een linkje naar die situatie: https://maps.app.goo.gl/rHcA7oUHaxpYXKBNA (=vanaf de A12 de Jan Van Rijswijcklaan op richting centrum, kruispunt met Desguinlei)
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Kire

Bericht door Kire »

Onlangs reed ik 's avonds in het centrum van Groningen door een wijk waar zo genaamde 'venstertijden' gelden voor bestelauto's, dat wist ik niet. Kom daar bijna nooit.
Maar mijn nummerbord is gefotografeerd en ik kreeg gelukkig alleen een waarschuwing van de gemeente Groningen, dat ik daar niet had mogen rijden.
Met een personenauto was het geen probleem geweest, al wordt dat gebied op termijn (2027) zero-emissie gebied.

Ik reed daar met een Land Rover Defender Td5 met 'grijs'kenteken (bestelauto, inrichting 'gesloten wagen'), dus met een V in het kenteken (dat geeft aan dat het een bestelauto/Vrachtauto is).
Nu zijn er ook kampeerauto's met een V in het kenteken. Dat zijn eigenlijk ook bestelauto's, met als inrichting 'kampeerauto'.
Hoe zou dat gaan, zou die daar wel mogen rijden buiten de venstertijden?

Groet,

Erik.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Ook een kampeerwagen op grijs (bedrijfswagen) kenteken, staat wel geregistreerd als kampeerwagen, dus ik denk wel dat ze daar onderscheid in maken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Carl_Post

Bericht door Carl_Post »

Laatst ontheffing aangevraagd voor Antwerp, mijn T4 benzine is van 1995 dus de grens van 30 jaar net over dus oldtimer. Ik heb nu ontheffing voor 5 jaar behalve voor Brussel,die blijft een no go.
Duitsland mag ik nergens in volgens mij en Frankrijk krijg je alleen ontheffing als je een Frans kenteken hebt ,grmbl
:T44EVER
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Carl_Post schreef: 28 apr 2025, 14:18 Laatst ontheffing aangevraagd voor Antwerp, mijn T4 benzine is van 1995 dus de grens van 30 jaar net over dus oldtimer. Ik heb nu ontheffing voor 5 jaar behalve voor Brussel,die blijft een no go.
Duitsland mag ik nergens in volgens mij en Frankrijk krijg je alleen ontheffing als je een Frans kenteken hebt ,grmbl
:T44EVER
In Brussel kun je , net als Antwerpen , voor een voertuig ouder dan 30 jaar ook gewoon probleemloos ontheffing aanvragen (voor 5 jaar) .
https://lez.brussels/mytax/nl/forms/request-exemption
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Ik zal me er ook eens meer in verdiepen, wij hebben een Euro4 met roetfilter, maar ook M1 SA op het kenteken, dus personenwagen.
Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op.

Het blauwe gedeelte is misschien wel.interessant voor andere dieselaars in een milieuzone.
Bovenste regels zijn voor onze bus.
Bovenste regels zijn voor onze bus.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
bvddobb

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 28 apr 2025, 16:27 Ik zal me er ook eens meer in verdiepen, wij hebben een Euro4 met roetfilter, maar ook M1 SA op het kenteken, dus personenwagen.
Het wordt er allemaal niet eenvoudiger
Valt wel mee, toch? Je mag evt. met je M1/SA EUR4 je eigen milieuzone, als je daar in woont. Verder niet.
websurfer

Bericht door websurfer »

dit relaas met interesse gelezen maar kom er nu toch niet meer uit !
mogen we met een t4 2,5tdi ('99) nu wel in België over de snelwegen naar het zuiden rijden of hebben we dan problemen met de milieu zones?

verwachte route Heen via Luik=> Bastogne=> luxemburg=> Frankrijk
en terug route frankrijk=> kortrijk=> Gent=> liefkenshoektunnel

hoop dat iemand duidelijkheid kan scheppen ?
alvast bedankt !
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Plaats reactie