Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VTG turbolader voor AXG motor vervangen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
kroonhome

VTG turbolader voor AXG motor vervangen

Bericht door kroonhome »

Beste allemaal,
Zoals beloofd in het item onder VW T4
viewtopic.php?p=528748#p528748
zal ik hier verslag doen over het hoe en wat over het vervangen van de turbolader.
Inmiddels is de nieuw binnen, zie bijgaande foto's:
20250312_145049.jpg_compressed.JPEG
20250312_145147.jpg_compressed.JPEG
20250312_145301.jpg_compressed.JPEG
Het betreft een nieuwe GARRETT turbolader, volgende week gaan we deze inbouwen....
Wordt vervolgd.....
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
René
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: VTG turbolader voor AXG motor vervangen

Bericht door René »

Advies:
Retourslang losnemen bij aansluiting van het blok.
Dan kun je de turbo met retourslang verwijderen.
Scheelt een hoop gepriegel bij montage met de M6 boutjes om de leiding te monteren.
Bij terugplaatsen eerst retourslang monteren op de turbo en dan de turbo met slang weer monteren.

René
kroonhome

Bericht door kroonhome »

@ René,
Bedankt voor het advies, zoals je het omschrijft hadden wij het ook bedacht. Om de olie retourbuis van de turbo los te maken leek ons een kansloze missie, je komt er gewoon niet bij.... :muur
Arjan
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Maarre is het gelukt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kroonhome

Bericht door kroonhome »

Beste allemaal,
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen wat de vraag van Peter betreft, het is gelukt maar door een stommiteit van mij en mijn zoon heb ik een turbolader verspeeld .... :muur
Inmiddels is de turbolader 3 weken terug vervangen en ben ik nu pas zover vanwege allerlei familiale zaken om hiervan verslag te doen.
Voor de klus de Autovraagbaak van P.H. Olving gevolgd, zie de volgende pagina's:
20250307_223247_1.jpg_compressed.JPEG
20250307_223323.jpg_compressed.JPEG
Deze omschrijving is m.i. helemaal juist wanneer je er goed van onderaf bij kunt en beschikt over het speciaal gereedschap van VW wat bij ons niet het geval was.
Hierdoor was het vierde moertje waarmee de turbolader op het uitlaat spruitstuk vastzat niet los te krijgen. :muur
Uiteindelijk de turbolader met uitlaat spruitstuk compleet uit gebouwd wat verrassend goed te doen was, ook het afkoppelen van de olieafvoer op de turbolader was eveneens goed te doen van bovenaf.
20250320_132139.jpg_compressed.JPEG
Het terug plaatsen van het uitlaat spruitstuk en de nieuwe turbolader was relatief snel gedaan, mede door de handigheid van mijn zoon zat het achterste boutje van olie afvoer leiding na een paar pogingen er ook weer in.
Klaar zou je denken... :ie
Laatst gewijzigd door kroonhome op 21 apr 2025, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
websurfer

Bericht door websurfer »

je maakt het wel erg spannend nu hoor :ie zit op het puntje van mijn stoel voor de rest van het verhaal :knipoog
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
kroonhome

Bericht door kroonhome »

Na het starten van de motor en deze een minuut stationair laten draaien leek alles weer in orde, motor gestopt en alles weer terug gebouwd zoals de beschermplaat onder de motor e.d.
Na het opruimen van gereedschap en afsluiten van de garage onderweg naar huis gegaan, na enkele kilometers zag ik in mijn spiegels steeds grotere wit grijze rookwolken uit de uitlaat komen :ie
Na nog enkele heel voorzichtig gereden kilometers thuis aangekomen en daar de motor stil gezet. Op dat moment geen idee wat dit nu weer was....
Motor weer gestart en bij stationair draaien geen rook, stukje rijden weer enorme rook wolken....
Pas de volgende dag viel het kwartje, ik en vervolgens mijn zoon waren vergeten het gele afdekdopje van de olie afvoer te verwijderen voor het plaatsen van de turbolader waardoor de olieafvoer geblokkeerd was, hierdoor perste de olie via de oliekeringen zich richting uitlaat en interkoeler.
Uiteraard alles weer uitgebouwd het dopje verwijderd en alles weer terug geplaatst.... .

Overigens was mijn zoon geblesseerd aan zijn kuit zodat hij mij niet meer kon helpen bij het sleutelen, ik ben bijna een dag bezig geweest om het achterste boutje van de olieafvoerleiding er in te draaien, bijna onmogelijk...... :ie
Opgelost zou je zeggen maar ik was er niet gerust op dat de oliekeringen nog oké waren om zo door te rijden met veel rook en olie verbruik leek mij al helemaal niets... Wat is wijsheid? Toch maar besloten om een volgende (nieuwe) turbolader te plaatsen, deze keer een after market turbolader van Easy-Jrone Turbo, het huismerk van APS Turbo. Zie foto:
20250326_125322.jpg_compressed.JPEG
Laatst gewijzigd door kroonhome op 21 apr 2025, 19:03, 4 keer totaal gewijzigd.
kroonhome

Bericht door kroonhome »

Gelukkig was mijn zoon weer in staat om bij het inbouwen van deze turbo mij daarbij te helpen wat binnen twee uurtje was gepiept.
De motor draait weer prima, zeer weinig trillingen vanuit de turbolader. Hopelijk houd deze het lang uit, er zit in ieder geval een jaar garantie op van APS Turbo.

Wat is de moraal van dit verhaal, een fout met ver strekkende gevolgen is zo gemaakt...... :nuts
Groetjes,
Arjan
Laatst gewijzigd door kroonhome op 21 apr 2025, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

kroonhome schreef: 21 apr 2025, 17:39
De vorige Garrett Turbolader heb ik teruggestuurd naar de leverancier voor aanspraak op garantie, misschien levert dat nog wat op :groteogen

Groetjes,
Arjan
Als hij je verhaal.leest, misschien wel een aanklacht tot oplichting :knipoog
Ik had het ook terug gestuurd, maar wel met het eerlijke verhaal erbij, ik denk dat de turbo met een paar nieuwe keerrringen er in weer bedrijfszeker is, dan had ik die liever betaald.

Ik snap dat je niet op dit soort reacties zit te wachten, maar het is altijd tricky om zoiets te plaatsen op een forum.

Maar wel een mooi verhaal verder.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
raf_construct

Bericht door raf_construct »

Ik zou voor de zekerheid de interkoeler uitbouwen en grondig reinigen. Als daar olie in achtergebleven is, kan de vervolgschade nog komen.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

kroonhome schreef: 21 apr 2025, 17:39
Wat is de moraal van dit verhaal, een fout met ver strekkende gevolgen is zo gemaakt...... :nuts
Groetjes,
Arjan
Dit soort dingen gebeurd, helaas.
Ik heb dat met een Grundfoss pomp gehad.
Was af-fabriek het motoras-lager aan de buitenzijde ingevet, zodat het lager meedraaide in de kap. Uiteindelijk garantie geval, maar toch.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
powerpiep
Contacteer:

Bericht door powerpiep »

Dat is kut gelopen man. Ik hoop met je mee dat je nog wat kunt recupereren.
Wel weer een bus op de weg gehouden :sjaal
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
jos_br
Contacteer:

Bericht door jos_br »

Wanneer allen de retour dicht heeft gezeten en de olie eruit geperst heeft via de as-afdichting is er vaak niets aan de hand. Er verdwijnt dan wel behoorlijk wat olie de uitlaat in en dat kan erg lang blijven roken. De afdichting is namelijk een soort zuigerveer die niet heel veel druk aankan en de olie er "makkelijk" langs laat, de oliedruk is door de grote retourleiding niet erg hoog bij het lager. Dus de turbo die je nu nog hebt is naar alle waarschijnlijkheid gewoon nog goed.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie